• LFF

Allergi hos 8,5-åring

Min ena son, 8,5 år gammal, är bekräftat allergisk mot björk men reagerar redan på al och hassel. Han har medicinerats med ögondroppar (Livostin), nässpray (Livostin) och tabletter (ersättaren till Aerius) sen v10.

Kan säga direkt att vi ska boka in ett besök i höst, efter att allt jävla skitpollen försvunnit och kroppen är tillbaks på det normala. 

Nu när björken kommit igång ordentligt i Stockholm så fungerar inte nässprayen, han känner sig fortsatt täppt och extremt snörvlig. Även ögonen (speciellt det ena) har också börjat bli rött. 

Vad får era barn i samma ålder med hyfsat kraftig reaktion på pollen för medicinering? Får ni någon kraftigare medicin eller är det så illa att vi måste stå ut i 3 år till innan vi kan få lite starkare grejer (allt verkar ha en åldersrekommendation på 12 år)? 

Han fick testa min Dymista-spray imorse, även fast den är från 12 år, just för att få lite lättnad i näsan. Tilläggas bör att barnet i fråga dessutom verkligen avskyr att snyta sig så allt ska ju dras in igen. Ja, vi har en pågående diskussion om att det inte är nyttigt.

• Svar på tråden Allergi hos 8,5-åring
  • Brumma

Sonen på åtta har både pollen och kvalsterallergi. Han äter en halv vialerg morgon och kväll. Nässprayen han har är INTE samma verksamma ämne som livostin, utan med mometasonfuroat (vi har märket orimox). Det står från 12 år men enligt läkaren går det bra för barn med (startade när han var sju år) men med EN sprayning i vardera näsborre en gång per dag. Denna funkar, för sonen iallafall, mkt bättre än antihistaminspray. 
    Det tar dock några dagar innan bästa effekt uppnås, så ge det några dagar på prov..
    Utöver det har han ögondroppar med antihistamin (tex livostin) vid behov.

• LFF
    Brumma skrev 2022-05-05 07:58:49 följande:

Sonen på åtta har både pollen och kvalsterallergi. Han äter en halv vialerg morgon och kväll. Nässprayen han har är INTE samma verksamma ämne som livostin, utan med mometasonfuroat (vi har märket orimox). Det står från 12 år men enligt läkaren går det bra för barn med (startade när han var sju år) men med EN sprayning i vardera näsborre en gång per dag. Denna funkar, för sonen iallafall, mkt bättre än antihistaminspray. 
    Det tar dock några dagar innan bästa effekt uppnås, så ge det några dagar på prov..
    Utöver det har han ögondroppar med antihistamin (tex livostin) vid behov.

Tack! Jag har Momestason också, förutom Dymista. Sonen upplevde att han hade lättare att andas redan igår efter bara en puff Dymista så att fortsätta med livostinspray känns väldigt onödigt. Men då vet jag att det är ok att ge annan spray, även om det står 12 år, men bara en gång per dag. Då får vi överväga om vi ska ta morgon eller kväll. 
  • LaFontaine

Vi fick Nasonex till dottern som då var fyra år. Tyvärr har hon problem med näsblod vilket sprayen förvärrade. Under tiden vi använde den, var den dock fantastisk.

Nu kör hon Livostin istället och den funkar, men inte alls lika bra som en spray med kortison i. 

• LFF
    LaFontaine skrev 2022-05-05 09:32:15 följande:

Vi fick Nasonex till dottern som då var fyra år. Tyvärr har hon problem med näsblod vilket sprayen förvärrade. Under tiden vi använde den, var den dock fantastisk.

Nu kör hon Livostin istället och den funkar, men inte alls lika bra som en spray med kortison i. 

Tack. Ja, det är ju kortison i Dymista i kombination med antihistamin så det är säkerligen därför han redan känner sig mer lättandad i näsan och inte lika täppt. Och som sagt, ska ju dryfta det med läkaren i höst men jag måste liksom ha en lösning som fungerar de närmaste veckorna tills helvetet försvinner. 
  • LaFontaine
    LFF skrev 2022-05-05 09:50:34 följande:
    Tack. Ja, det är ju kortison i Dymista i kombination med antihistamin så det är säkerligen därför han redan känner sig mer lättandad i näsan och inte lika täppt. Och som sagt, ska ju dryfta det med läkaren i höst men jag måste liksom ha en lösning som fungerar de närmaste veckorna tills helvetet försvinner. 
    Kan du inte ta en snabb kontakt, till exempel via 1177 redan nu? 
  • LFF
    LaFontaine skrev 2022-05-05 10:13:03 följande:
    Kan du inte ta en snabb kontakt, till exempel via 1177 redan nu? 
    Har pratat med dem förut om hans allergi, samt även läkare, när vi ville gå från flytande Aerius till smälttablett och även om jag älskar 1177 gällande barnrådgivningen så just när det kom till detta så var de "vi kan inte säga något utan du måste kontakta er vårdcentral". Och läkaren var en stelbent sak som bara "nej, han har inte fyllt 7 år så då får ni inte byta". Han skulle fylla 7 i november samma år. Så jag hoppas på bättre lycka efter sommaren
  • LaFontaine
    LFF skrev 2022-05-05 10:21:22 följande:
    Har pratat med dem förut om hans allergi, samt även läkare, när vi ville gå från flytande Aerius till smälttablett och även om jag älskar 1177 gällande barnrådgivningen så just när det kom till detta så var de "vi kan inte säga något utan du måste kontakta er vårdcentral". Och läkaren var en stelbent sak som bara "nej, han har inte fyllt 7 år så då får ni inte byta". Han skulle fylla 7 i november samma år. Så jag hoppas på bättre lycka efter sommaren
    Jag tänkte att du skulle kontakta mottagningen via 1177:s e-tjänster, bara för rådgivning. 
Svar på tråden Allergi hos 8,5-åring