• AnnaSturesson

    Barn på badhus

    Hur gamla barn kan man ta med sig till fel omklädningsrum på ett badhus?

    Har sett att det är många som har väldigt olika åldrar som de tycker är ok. Så en omröstning är på sin plats :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn på badhus
  • Anonym (Håller med tess)

    Jag håller med Tess. Jag har också en son på åtta år och just detta dilemmat gör att vi inte längre kör och badar. Vi har gjort det någon gång men det blir omständligt. Jag ser till att vi är ensamma i omklädningsrummet och i duschen innan vi går in för att det inte ska bli obekvämt för någon annan. Jag vill inte släppa in honom själv på herrarnas och han vill inte heller vara där inne ensam. Jag tvivlar inte på att han inte skulle kunna duscha och klä om för det skulle han klara utmärkt. Däremot är där ofta lite äldre barn som är där och de brukar kunna vara rätt elaka och han tycker det är väldigt obehagligt. Är han då helt ensam blir han väldigt utsatt. 

  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Tess) skrev 2022-05-06 17:03:39 följande:

    I min pojkes skola duschar de inte efter gympan innan de går i trean. Det är ingen som förväntar sig att alla 7, 8 eller 9 åringar ska klara av det på egen hand. Klart att vissa klarar det absolut men långt ifrån alla och skolan ska ju vara för alla.


    Barn mognar olika fort, min kille är lite sen och han fixar det inte trots att han är 8 år. Finns inte på kartan att jag skulle släppa iväg honom utom synhåll på ett badhus men det märks att han snart är för stor för damernas. Jag ser till att vi inte är i duschen samtidigt som eller byter om nära några jämnåriga både för min killes och de andra barnens skull. Yngre eller äldre barn verkar inte bry sig och inte heller vara pinsamt för mitt barn. 


    Har aldrig hört talas om att man inte duschar efter gympan i lågstadiet. Hade de gjort det så skulle nog din son även kunna fixa dusch och ombyte på badet.
  • Glinda från Oz
    Anonym (sako) skrev 2022-05-06 16:09:24 följande:
    Nej, men någon kanske drar in barnet på en toalett? På mitt badhus finns det gott om avskilda små utrymmen där man lätt skulle kunna dra med sig någon som inte har möjlighet eller mod att säga ifrån. 

    Varför så raljerande? Jag tycker att risk för övergrepp på barn är mycket oroande och angeläget att försöka stoppa om man kan. Och det skulle kunna vara en anledning för mig att ta med ett "lite för stort" barn in på fel omklädningsrum. 
    För det väcker ju inga misstankar alls, en vuxen som drar barnet i armen från duschen och in på toa. Om det är så skulle det kunna ske vart som helst och barnet skulle behöva livvakt i skolan och på samtliga fritidsaktiviteter. 
  • Anonym (Fel kön?)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2022-05-06 17:27:03 följande:
    Nej när man byter om med andra så får man gå efter biologiskt kön. I annat fall får man byta om på eventuellt handikapp-rum.
    Du tycker inte att intersex, transsexualitet osv. är tillräckligt stigmatiserat som det är utan vill att de skall byta om i eventuellt handikappsrum? Bara så att jag förstår dig rätt. 

    Istället för den sortens inskränkthet kanske en istället kan lära sig att en del kvinnor har en snopp och en del herrar har en vagina och det är helt naturligt. Det gör dem inte till mindre kvinna eller man än någon annan och de har lika stor rätt att byta om i det omklädningsrummet som du.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Fel kön?) skrev 2022-05-06 19:09:20 följande:
    Du tycker inte att intersex, transsexualitet osv. är tillräckligt stigmatiserat som det är utan vill att de skall byta om i eventuellt handikappsrum? Bara så att jag förstår dig rätt. 

    Istället för den sortens inskränkthet kanske en istället kan lära sig att en del kvinnor har en snopp och en del herrar har en vagina och det är helt naturligt. Det gör dem inte till mindre kvinna eller man än någon annan och de har lika stor rätt att byta om i det omklädningsrummet som du.
    Biologiskt gör det dem till mindre kvinna/man. Jag har inga som helst problem att använda det pronomen personen föredrar men jag vill inte byta om med någon som har penis. 
  • Anonym (Fel kön?)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-06 19:15:22 följande:
    Biologiskt gör det dem till mindre kvinna/man. Jag har inga som helst problem att använda det pronomen personen föredrar men jag vill inte byta om med någon som har penis. 
    Du är således transfobisk.
  • Anonym (Tess)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-06 19:03:50 följande:
    För det väcker ju inga misstankar alls, en vuxen som drar barnet i armen från duschen och in på toa. Om det är så skulle det kunna ske vart som helst och barnet skulle behöva livvakt i skolan och på samtliga fritidsaktiviteter. 
    Glinda från Oz skrev 2022-05-06 16:04:43 följande:
    Du menar alltså på fullt allvar att du tror att någon våldtar barnet i duschen medan alla bara står och ser på? Skulle du själv stå och lugnt kolla medan någon blev våldtagen i duschen? 

    Men hur tänker du nu? Det är väl inte alltid det är fullt med folk i omklädningsrummet eller duschen? 
  • AnnaSturesson
    Anonym (Fel kön?) skrev 2022-05-06 19:31:39 följande:
    Du är således transfobisk.

    Är det transfobiskt att inte vilja byta om och duscha men någon som har snopp så är jag också transfobisk. 


    Skulle inte vilja att min dotter byter om själv tillsammans med säg 5-6 män med snopp som säger att de är kvinnor.

  • Limajo

    Det är konstigt att så många verkar tycka att det är en rättighet att gå på badhuset och därmed tvinga andra barn exponera sig för jämnåriga, kanske tom klasskamrater av motsatt kön. Jag har två pojkar och från att de började ettan fick de inte gå in på damernas. Antingen höll de varandra sällskap, eller så såg jag till att det följde med kompisar och kompisars pappor, eller så stannade vi helt enkelt hemma. Det är inte svårt alls. 

  • Limajo
    Kexsmula skrev 2022-05-06 16:25:30 följande:

    Jag röstade 10 år, men det är helt klart mycket beroende på barnets mognad och inget som är ristat i sten.


    Det har ingenting med mognaden på barnet som är i fel omklädningsrum att göra.
Svar på tråden Barn på badhus