• Anonym (Husägare)

Kommunens planer kan sänka värdet på mitt hus

Jag bor i ett villaområde från 60-talet. Kommunen har gjort upp planer på att förändra en rätt stor del av det men till exakt vad är ännu oklart. Hittills har dom smällt upp en skolkoloss vilket sabbade utsikten för lägenheterna som låg bredvid samt för ett par villor som ligger nära. Tror en av dom sålde pga det. Sen smällde dom upp ett 4-våningshus mot angränsande villor och ett till är på väg upp. Riktig katastrof för alla som bor närmast.

Nu närmar sig planerna även mitt hus men jag vet än så länge inte vad som väntar för inget är bestämt. Ev ska ett 7-våningshus upp 100 meter från mitt hus. Jag hoppas att detta inte blir verklighet för det passar verkligen inte in i området.

Ni som sett at det varit liknande planer i villaområdet där ni bor, hur har ni agerat? Har ni flyttat och i så fall i vilket skede av byggprocessen? Jag vill verkligen inte flytta men jag valde samtidigt området för att det var just ett uppbyggt lummigt villaområde. Skulle jag flytta vill jag bo kvar i området men längre in så man blir skyddad från kommunens byggplaner.

• Svar på tråden Kommunens planer kan sänka värdet på mitt hus
  • FredrikLiksom

Jag har närstående som är med om detta just nu. När de vädrar sin oro brukar jag säga att jag faktiskt tror att sånt här höjer priserna.

Det betyder att det är ett område som det satsas på. kanske utökas även kollektivtrafik, skolor, butiker och annan infrastruktur i området som följd. 

• Anonym (Klo)

Om detaljplanen för det nya området är godkänd blir det nog svårt att agera. Det är lättast att få igenom ändringar medan den är ute på samråd. I min stad har det varit flera turer kring två områden där det kommer att byggas flervåningshus bredvid villor. Villaägarna har överklagat men inte vunnit gehör. En detaljplan var felaktig och revs upp, men där har kommunen nu rättat till felet och fått igenom planen på nytt, så förutom en fördröjning blir slutresultatet detsamma för villaägarna. Att villorna tappar i värde är svårt att "bevisa", och jag tror inte ens att kommunen behöver ta hänsyn till det. Den risken ingår ju dessutom i att vara fastighetsägare, att man inte kan påverka alla faktorer som påverkar värdet, som omgivningen.

Trist, men hoppas att ni fortsätter att trivas trots nya hus eller hittar något ni vill flytta till. 

• Anonym (Husägare)
    FredrikLiksom skrev 2022-05-07 05:13:07 följande:

Jag har närstående som är med om detta just nu. När de vädrar sin oro brukar jag säga att jag faktiskt tror att sånt här höjer priserna.

Det betyder att det är ett område som det satsas på. kanske utökas även kollektivtrafik, skolor, butiker och annan infrastruktur i området som följd. 

Vårt område är redan tämligen populärt med rätt bra service (2 matbutiker, 5 restauranger, blomsterbutik, ett par fik, vårdcentral, bibliotek mm mm) och väldigt bra kollektivtrafik. Det hela går så klart ut på att kunna klämma in fler och fler människor i kommunen. Och det har redan byggts väldigt mycket nytt i kommunens centrumområde och där ser det ut som det smälter in bra för det låg inga villor där utan man nyttjade mark där det låg företag. Tidigare (20 år sen) när det byggts vid mitt lillcentrum så blev det en väldigt bra förbättring. Man byggde på nägra våningar på butikerna vilket faktiskt blev jättefint även om det så klart försämrade för ett fåtal allra närmast med villor vad gäller insyn men dom ligger ändå inte kloss mot detta.

Och vissa delar av nya förlsaget är helt ok för vissa delar består idag av en del företagsbyggnader som inte ser alltför roliga ut och inklämda mot en trafikerad väg MEN det ät just när det ska dra iväg och överdrivas som jag vänder mig emot. När intresset för byggbolaget är att tjäna så mycket pengar som möjligt vilket är logiskt men kommunen sätter inte stopp utan tycker det är ok att verkligen förstöra intrycket av området. Huskroppen som är på väg upp i villaområdet nu ligger i direkt anslutning mot villor ser för jäklig ut om man ser till omgivningarna.

Och ett 7-våningshus i ett litet centrum där allt annars har max 3-4 våningar och övrigt är villor blir inte heller bra. Det känns mer som politikers vanliga hybris om att få in ett nytt landmärke som nån ska komma ihåg dom för, vilket ofta inte blir nåt positivt som man blir ihågkommen för.

Vad jag vet måste detaljplanen ändras för en stor del av området så just nu är förslag för detta ute men beslut är inte taget än. Jag har dock förståtr att ca 6 villor i grannkvarteret (= ett hus bortanför mig) har köpts upp av kommunen och ett par husägare i samma kvarter har avstått att sälja.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Klo) skrev 2022-05-07 07:10:10 följande:

Om detaljplanen för det nya området är godkänd blir det nog svårt att agera. Det är lättast att få igenom ändringar medan den är ute på samråd. I min stad har det varit flera turer kring två områden där det kommer att byggas flervåningshus bredvid villor. Villaägarna har överklagat men inte vunnit gehör. En detaljplan var felaktig och revs upp, men där har kommunen nu rättat till felet och fått igenom planen på nytt, så förutom en fördröjning blir slutresultatet detsamma för villaägarna. Att villorna tappar i värde är svårt att "bevisa", och jag tror inte ens att kommunen behöver ta hänsyn till det. Den risken ingår ju dessutom i att vara fastighetsägare, att man inte kan påverka alla faktorer som påverkar värdet, som omgivningen.

Trist, men hoppas att ni fortsätter att trivas trots nya hus eller hittar något ni vill flytta till. 

Jag vet inte exakt när ny detaljplan ska klubbas. Är ju även val snart så kan helt klart vara värt att lägga sin röst på det parti som är mest emot dessa överdrivna byggplaner.

Men går allt igenom skulle det bli massor av byggande under många år i min direkta närhet följt av rejäl insyn om husen blir för höga så ser planerna ut som idag får man nog på riktigt fundera på att köpa nåt längre in i området som förhoppningsvis är fredat ett bra tag. Kör man på lägre hus ser jag inga problem med det för då kan det bli riktigt bra. Men som huskroppen som byggs nu i annan del av området... Tror det var först tal om 3 våningar, sen skulle det helt plötsligt byggas 6 eller 7 våningar och nu tror jag det slutade med 4 våningar mot villorna och 5 mot vägen.
  • Anonym (Elin79)

Kommunen brukar vara en godispåse för den som verkligen är intresserad, det är bara att söka runt så kan du säkert hitta ganska detaljerade planer för ditt område. Det bör ha varit ute på samråd innan man spikade den eller så har man dialog löpande vartefter projektet går framåt. Om man inte bosätter på mittengatan i ett villakvarter med villor runtom så kan man nog aldrig vara säker på att få ha sitt boende skyddat från exploatering och utveckling, det är liksom så som samhällen växer fram. Jag bor själv i en kommun där man har gått från låg småstadsbebyggelse (tänk kvarteren kring centrum i Västertorp/Hägersten tex) där man har 2-3 våningar MAX, till att bygga rena höghus på 10+ våningar. Inte exakt vägg i vägg men ändå så pass att man faktiskt reagerar. Det hänger inte ihop. Samtidigt måste folk ha nånstans att bo.

Är man närmsta granne så ska man också få ta ställning, vi har fått brev några gånger när kommunen begärt in synpunkter vid utveckling av en skola som vi bor granne med. Men det har vi inte haft något emot så vi har aldrig agerat på det, jag vet alltså inte vad vår eventuella motsättning hade betytt. Om något.
    Men informera dig så gott det går så att du kan agera efter det sen. 

• Anonym (Invånare)

Är det så mycket mannan göra? Bara att gilla läget.

• Anonym (Bygg)

Det behövs fler bostäder och självklart ska det prioriteras.
    Punkt.
    Att överklaga och tramsa är förkastligt och fördröjer bara totalt i onödan.

• Anonym (Livvy)

Hade du tänkt sälja? Annars spelar det väl ingen större roll vad värdet ligger på om du ändå tänker bo kvar.

Men annars, folk måste ju faktiskt bo någonstans. Hört talas om bostadsbristen? Var de än bygger någonstans kommer de vara i närheten av någon annans boende. Folk ska ju inte behöva bo på gatan för att någon vill behålla utsikten från balkongen.

• Anonym (Invånare)

Är det så mycket man kan göra? Bara att gilla läget.

Bebyggelsen förtätas. Det blir oftast fulare.. Fler invånare flyttar in i området. Antalet bilar ökar. Kommunen inför parkeringsavgifter och parkeringsförbud. 

Skatten går upp när kommunen sen måste införa mer och mer kommunal service till alla inflyttande barnfamiljer. Förskoleplatser ska ordnas, konstgräsplaner ska byggas, och skolskjuts ska erbjudas till alla de barnfamiljer som utnyttjar det fria skolvalet. 

Grattis!

• Anonym (Invånare)

Sen har politikerna inte tänkt på att vatten och avlopp inte underhållits på sjuttiofem år och nya ekonomiska smällar väntar för kommunen.

• Anonym (Invånare)
    Anonym (Bygg) skrev 2022-05-07 08:57:58 följande:
    Kommunens planer kan sänka värdet på mitt hus

Punkt.

Ja jag har svårt för argumentet att det sänker värdet på..

Det är ju inte kommunens bekymmer. Ska man sälja är det väl bara att göra det fort som attan. Ska man bo kvar spelar det väl dessutom mindre roll?

Köper man en villa inne i en stad får man ju vara beredd. 

• Anonym (Göteborgare)

Det är bara att följa med i utvecklingen.
    Mitt hus köptes för ca 2,5 för snart 20 år sedan.
    Huset värde nu ca 7 eftersom området utvecklats och priserna allmänt gått upp.
    Men nu vill de bygga ett 10 våningshus 200 meter bort.
    Det vore mer smakfullt med ca 5 vån men då kommer byggherren som köpt tomten inte känna lika mycket pengar.
    Vi kanske flyttar och gör en god affär.

• Anonym (Husägare)
    Anonym (Bygg) skrev 2022-05-07 08:57:58 följande:

Punkt.

Fast det är rikspolitikers beslut som tvingar fram att det behövs fler bostäder. Det beror inte på att genomsnittssvensken skaffar så många barn. Dessutom har undersökningar visat att folk helst vill bo i hus men ser inte till att tillgodose hur folk helst vill bo utan tvingar in folk i lägenheter istället och eldar på huspriserna ytterligare.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Livvy) skrev 2022-05-07 09:02:33 följande:

Hade du tänkt sälja? Annars spelar det väl ingen större roll vad värdet ligger på om du ändå tänker bo kvar.

Men annars, folk måste ju faktiskt bo någonstans. Hört talas om bostadsbristen? Var de än bygger någonstans kommer de vara i närheten av någon annans boende. Folk ska ju inte behöva bo på gatan för att någon vill behålla utsikten från balkongen.

Jag vill inte sälja för jag trivs väldigt bra med både huset och läget idag men börjar dom bygga nåt totalt osmakligt i min närhet är det mycket troligt att vi känner oss tvungna att sälja.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Invånare) skrev 2022-05-07 09:07:26 följande:

Ja jag har svårt för argumentet att det sänker värdet på..

Det är ju inte kommunens bekymmer. Ska man sälja är det väl bara att göra det fort som attan. Ska man bo kvar spelar det väl dessutom mindre roll?

Köper man en villa inne i en stad får man ju vara beredd. 

Vad menar du med "villa inne i en stad"? Vi bor i en gränskommun till Sthlm så knappast att det räknas som en egen "stad". Vi valde att bosätta oss i en klassisk villastad just pga av det trevliga gröna uppvuxna villområdet och närheten till ett mindre centrum. Dom lägenhetshus som byggdes när området bildades är vanligtvis 3 våningar och ligger rätt långt bort från min fastighet.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-05-07 09:25:23 följande:

Det är bara att följa med i utvecklingen.
    Mitt hus köptes för ca 2,5 för snart 20 år sedan.
    Huset värde nu ca 7 eftersom området utvecklats och priserna allmänt gått upp.
    Men nu vill de bygga ett 10 våningshus 200 meter bort.
    Det vore mer smakfullt med ca 5 vån men då kommer byggherren som köpt tomten inte känna lika mycket pengar.
    Vi kanske flyttar och gör en god affär.

Det är just sönderbyggandet jag stör mig på. Man vill påstå att man är ute efter en mysig småstadskänsla vilket absolut är genomförbart och skulle lyfta området men sen spårar det ur när det gäller att klämma ut så mycket pengar som möjligt och så slutar man med fula gigantiska lådbyggen istället som absolut inte passar in och som ingen blir lycklig av att se på.

Vi flyttade hit för 10 år sen. Huset kostade då 3,7 mille och vi lär få ut ca det dubbla idag pga fix vi gjort plus allmänna prisuppgången så ekonomisk klarar vi absolut en flytt men är ändå alltid jobbigt att flytta.
Svar på tråden Kommunens planer kan sänka värdet på mitt hus