FredrikLiksom skrev 2022-05-07 05:13:07 följande:
Jag har närstående som är med om detta just nu. När de vädrar sin oro brukar jag säga att jag faktiskt tror att sånt här höjer priserna.
Det betyder att det är ett område som det satsas på. kanske utökas även kollektivtrafik, skolor, butiker och annan infrastruktur i området som följd.
Vårt område är redan tämligen populärt med rätt bra service (2 matbutiker, 5 restauranger, blomsterbutik, ett par fik, vårdcentral, bibliotek mm mm) och väldigt bra kollektivtrafik. Det hela går så klart ut på att kunna klämma in fler och fler människor i kommunen. Och det har redan byggts väldigt mycket nytt i kommunens centrumområde och där ser det ut som det smälter in bra för det låg inga villor där utan man nyttjade mark där det låg företag. Tidigare (20 år sen) när det byggts vid mitt lillcentrum så blev det en väldigt bra förbättring. Man byggde på nägra våningar på butikerna vilket faktiskt blev jättefint även om det så klart försämrade för ett fåtal allra närmast med villor vad gäller insyn men dom ligger ändå inte kloss mot detta.
Och vissa delar av nya förlsaget är helt ok för vissa delar består idag av en del företagsbyggnader som inte ser alltför roliga ut och inklämda mot en trafikerad väg MEN det ät just när det ska dra iväg och överdrivas som jag vänder mig emot. När intresset för byggbolaget är att tjäna så mycket pengar som möjligt vilket är logiskt men kommunen sätter inte stopp utan tycker det är ok att verkligen förstöra intrycket av området. Huskroppen som är på väg upp i villaområdet nu ligger i direkt anslutning mot villor ser för jäklig ut om man ser till omgivningarna.
Och ett 7-våningshus i ett litet centrum där allt annars har max 3-4 våningar och övrigt är villor blir inte heller bra. Det känns mer som politikers vanliga hybris om att få in ett nytt landmärke som nån ska komma ihåg dom för, vilket ofta inte blir nåt positivt som man blir ihågkommen för.
Vad jag vet måste detaljplanen ändras för en stor del av området så just nu är förslag för detta ute men beslut är inte taget än. Jag har dock förståtr att ca 6 villor i grannkvarteret (= ett hus bortanför mig) har köpts upp av kommunen och ett par husägare i samma kvarter har avstått att sälja.