50% i skatt på semesterpengarna???
Fick all min lön utbetald nu då min tjänst upphört och de har dragit 53% i skatt på semesterpengarna är inte det lite väl mycket?
Fick all min lön utbetald nu då min tjänst upphört och de har dragit 53% i skatt på semesterpengarna är inte det lite väl mycket?
Det låter onekligen mycket...det är ju klart, det är väl beroende hur mycket du tjänar.
Men för mig känns det som ett engångsbelopp och då ligger ju skatten på 36%...
Men semesterlön kanske inte räknas så..... är nog inte så haj på det här som jag trodde.
tjänar inte mycka fick ut ca 14000 denna månad med semestern inräknad
Inte för att det är någon tröst nu, men drar de för mycket så får du ju i alla fall tillbaka på skatten senare.
ja det är ju trevligt i och för sig
De gjorde likadant med min sambos semesterersättning förra året, och vi ser med spänning fram emot årets deklaration för att se om han får tillbaka dem.
hoppas på fler svar
Jo det kan absolut stämma!!!! Ingen tvekan.....
Men varför 53% och inte 33% som jag betalar på lönen
får man semesterpengar utbetalad tillsammans med sin vanliga lön så dras ju skatten från en högre tabell väl..
Svårt att förklara faktiskt....
Man skiljer på tabellskatt och engångskatt.
Tabellskatten får du varje månad (den vanliga skatten som räknas på din vanliga lön).
När du däremot får semesterpengarna utbetalda så är det ju en "engångsgrej" och då dras inte tabellskatt utan en sk. ENGÅNGSSKATT....
och den engångsskatten är alltid mycket mer än tabellskatten,.
Ja som sagt svårt att förklara men så är det.
Har precis gjort det till en av våra anställda.
Håller med Älskarlivet - låter rätt! Det är likadant om ex löneförhandlingar drar ut på tiden och du får en lön utbetalad retroaktivt.
Då får jag vänta tills skatteåtebärinen då
Älskarlivet-intressant! Fast det känns ju inte så schysst. Får man tillbaka dessa pengar sedan eller får man leva med de50%?
Nelly:
Nä det är inte alls snällt med tanke på att det egentligen är DINA pengar eftersom DU valt att spara semesterdagarna.....
Kan inte riktigt svara dig på frågan om man får tillbaka dom via deklarationen....Men måste ställa frågan: Varför skulle man det? Kan jag inte tänka mig...Men som sagt så låter jag den frågan vara obesvarad. Känns säkrast .
Happy me:
Exakt!
Eller om man får en engånsprovision, då blir det också engångsskatt.
Men man måste ju få tillbaka pengarna då man betalat in för mycke i skatt under året de kan väl inte säga att jag ska få ut mindre pengar bara för att jag inte hann ta ut min semester innan ja blev av med mitt jobb.
dagdrömmare-hade du inte möjlighet att ta sem istället för uppsägningsperiod?
älskarlivet- nej jag har också för mig att man inte får tillbaka dem och du har rätt varför skulle man få det om de väl har dragits..men som sagt..usch va trist.
Nä det känns ju lite trist.... Men normalt sätt så får du om du vill ta semester istället för att få dom utbetalda (hur kul är det mitt i vintern??).
Så tyvärr så är det nog så att du får betala den där skatten och inte få tillbaka den.
Mmm trist !
hade bara en månads uppsägning då in brukare dog plötsligt. Trodde jag skulle få ut pengarna med ett avdrag på 33% som vanligt
It sucks rent ut sagt!
min brukare ska det stå