Vad förväntar ni er att er partner gör hemma?
Hur ser era förväntningar ut när det kommer till hushållsarbete hemma? Vad förväntar ni att er partner gör och vad ser ni som sysslor som man själv ska ta hand om?
Exempel: Jag anser att båda hjälper till med att plocka ur diskmaskin, tvätta, torka av bänkar, städa badrum, plocka generellt under dagen, dammsuga mm.
Om jag lagar mat, äter frukost, har dragit fram något som är mitt på vardagsrumsbordet eller något sådant så plockar jag undan det jag tagit fram och förväntar mig inte att min partner ska göra det.
Jag och min sambo hade en diskussion om det nu på morgonen.
Min sambo lämnade en massa saker kvar: tallrik, glas, bröd mm och massor av smulor/kladd på bänken efter frukosten. Jag städade upp allt och tyckte att det hade varit trevligt med ett tack, men det var tydligen helt galet att förvänta sig. . Jag brukar vara noga med att tacka och visa uppskattning när min partner gör saker som jag tycker är lite mer än vad som tillhör "ens förväntade sysslor" och saker som underlättar väldigt mycket för mig. Jag har aldrig fått någon form av uppskattning över huvud taget. Jag klev upp och städade i två timmar med två barn, fixade med deras frukost mm medan sambon fick tre timmars längre sovmorgon nu i helgen tex.
Min sambo tycket att "Men båda hjälps ju åt att göra saker. Det är sådär man gör" Angående att lämna saker framme och sedan ta det "när det finns tid". Problemet är att om inte jag gör det så ser det ut som en svinstia efter två dagar och det är inte SÅ kul att behöva plocka och städa efter alla i familjen, när det kommer till saker man själv har dragit fram. Min sambo verkar alltid ha en ursäkt till varför någon annan ska göra det (exempel: "Du har ju dragit fram allt stöd när du lagade mat så du ska städa upp efter dig och "jag har ju lagat maten, ska jag behöva städa också?!"
Är det jag som tänker helt galet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-08 10:52
Det går inte att redigera autokorrekt och felstavningar men det ska stå:
"(exempel: "Du har ju dragit fram allt stök när du lagade mat så du ska städa upp efter dig och "jag har ju lagat maten, ska jag behöva städa också?!")