• Mojsan09

    Menskopp efter sex för att lättare bli gravid?

    Hittade denna artikel som säger att det kan underlätta att bli gravid om man sätter in en menskopp efter sexet. Någon som provat? 

    www.parents.com/getting-pregnant/trying-to-conceive/using-menstrual-cups-to-get-pregnant-ttc/

    Tänker att det borde vara ännu bättre med ett Caya pessar eftersom det sitter precis över livmodertappen www.apotea.se/caya-pessar

    Vad tror ni, kan det funka?

  • Svar på tråden Menskopp efter sex för att lättare bli gravid?
  • Anonym (hej)

    Förstår ifall man har svårt att få barn och är villig att prova på olika knep så kan man ju absolut testa. Men jag tänker att det är lite survival of the fittest när det kommer till spermier. De spermier som inte lyckas ta sig in i livmodern och inte kämpar sig till ägget var helt enkelt inte menade att ta sig dit. Och jag tror inte att de spermier som skvalpar runt i slidan/menskoppen kommer ta sig dit sen heller.

    Det är bara vad jag tror :) 

  • Anonym (I)

    Det finns ju speciella såna koppar som är till för just det så varför skulle det inte funka med menskopp också.
    det har ju länge varit rekommendation också att ligga still eller t.o.m. med rumpan högt för att tyngdkraften ska hjälpa till lite, och här motverkar man ju att de rinner ur direkt.

    jag tycker du ska testa!

  • nomina

    När vi skulle försöka skaffa barn så tryckte jag in en sån menskopp direkt efter sex.
    Men efter en timme så åkte den ut igen då vi hade sex igen. Satte aldrig tillbaka den igen efter det, men låg med benen högt och kissade inte på 8 timmar efter det.
    Dagen efter hade vi sex igen en gång.
    Jag tog samma dag d-vitamin eftersom jag läst att detta kunde hjälpa till. 
    Hipp-happ så var jag gravid! Om det hade spelat roll med eller utan något av mina "knep" så tog det sig iallafall och nu i v 28 :)

    Om du behöver vara aktiv efter sex så risken finns att det rinner ut så kan det ju vara värt att prova med en liten kopp.
    Lycka till! Hoppas det tar sig direkt för er också!

  • Mojsan09

    Ja, tänker att det kan vara speciellt bra om man måste upp och röra på sig ganska omgående. Är värt att testa i alla fall tänker jag!

  • Anonym (hej)

    Det är väl lite delade åsikter om man ska ligga kvar efter sex för att lättare bli gravid. Tror det är viktigare att kvinnan får orgasm så att spermierna "sugs" in i livmodern.  

    Sen skulle väl det i så fall räknas som ett slags preventivmedel att gå och kissa eller ställa sig upp efter sex om det är så det funkar...

  • Anonym (I)
    Anonym (hej) skrev 2022-05-10 09:24:22 följande:

    Det är väl lite delade åsikter om man ska ligga kvar efter sex för att lättare bli gravid. Tror det är viktigare att kvinnan får orgasm så att spermierna "sugs" in i livmodern.  

    Sen skulle väl det i så fall räknas som ett slags preventivmedel att gå och kissa eller ställa sig upp efter sex om det är så det funkar...


    Det är nog inte så effektivt på alla att du kan kalla det preventivmedel ;)
    men med tanke på att många rekommenderar att ligga kvar, samt den logiska tanken att tyngdlagen gör det svårare för spermierna att ta sig framåt när de dras ner och ut så är det väl värt ett försök. Framförallt om det rör sig om lite långsammare simmare som behöver hjälp på traven. 


    vissa anser ju även att det är en myt att det går lättare om kvinnan får orgasm...(förmodligen män) 


    sen kanske bara själva lugnet som blir av att ligga kvar och inte stressa iväg också har en effekt, det psykiska välmåendet kan ju också spela roll när man försöker bli gravid.
    Vill man gärna bli gravid så förlorar man ju inget på att försöka.

  • Nyponet01

    Jag tror helt säkert att det är som första svaret. Spermierna behöver rusa in direkt in i livmodern och vidare, annars går det inte. Livmodern är ju trots allt inte vidöppen. Kommer dom in, tror jag knappast dom faller ut. Och dom starkaste spermierna, som kan ge något livsdugligt, är nog helt eller nästan helt i mål redan när man pustat ut efter akten. Glad

  • Fyrklöverns

    Jag har testat Ferti-Lily cup efter sex i ungefär sex månader och ingenting hände, hade i den allt mellan 1 h och hela natten. Jag låg också kvar längre efter sex innan jag kissade och försökte med höga ben. Ingen effekt. Vi blev gravida den veckan jag inte orkade med nånting och kissade och tömde mig direkt efter sex för jag har lätt att få urinvägsinfektion. Fick dock missfall, men det var enda gången det tog sig. Som någon sagt ovan är det nog kvaliteten på spermierna och optimala förhållanden i livmodern som spelar mest roll. Men det kan inte skada att testa så klart. 

Svar på tråden Menskopp efter sex för att lättare bli gravid?