Inlägg från: Anonym (Dum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dum)

    Räcker 30K?

    För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu. 

    Second hand är inte aktuellt av flera orsaker. 

  • Svar på tråden Räcker 30K?
  • Anonym (Dum)
    LFF skrev 2022-05-09 14:43:52 följande:
    Vad är det ni behöver köpa? Ett helt nytt hushåll med sängar, soffor, husgeråd etc eller bara lite strösaker?

    Gå in på IKEAs hemsida och klicka i det ni vill ha så ser du ju vad du landar på. Och sen lägger du på en del till för oförutsedda saker som du hittar på plats.

    Vi gick loss på IKEA 2010 med att köpa ny säng (inklusive madrasser och kuddar), nytt matbord med stolar, några Billy-bokhyllor och sen lite strösaker. Då gick det kalaset på 25 000.
    Yuop, allt, allt, allt behöver vi köpa. Vi har inte en pinnal.

    Vi ska gå in på webbsidan och kolla också men det känns som ogjort om pengarna inte tar oss någonstans.

    2010 var ju över ett decennium sen. Har inte priserna gått upp sen dess? 
  • Anonym (Dum)
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-09 14:58:40 följande:

    Det beror helt på om det handlar om det som minimalt behövs för att klara sig och de billigaste alternativen eller om man tänker sig allt möjligt över det. (handlar det om att få bidrag för det från ex socialförvaltningen så handlar det om det minsta och billigast möjliga - ser ju ibland en del trådar här på FL med unga tjejer som ska få barn som tror de ska få så de kan köpa nya dyra vagnar och alla möjliga "quality of life" utrustning).

    Som nämnt ovan - gå in på ikeas hemsida. 

    Soffa finns t ex från 1300kr till 20000kr. (den jag köpte själv förra året kostar ungefär 6000kr). Det varierar också väldigt mycket hur mycket möbler man väljer att ha. Jag har 4 bokhyllor på en person, någon som inte har så mycket böcker eller ont om pengar så kan det räcka med 1 osv. En matta kan kosta allt från en hundring till flera tusen

    För det mest nödvändiga och billigaste alternativen räcker det säkerligen till. 


    Oj, vad stor spridning på priset! Jag är verkligen blåst på det där med priser på möbler ock sånt, vet ingenting. 
  • Anonym (Dum)
    Anonym (Knappt) skrev 2022-05-09 15:02:57 följande:

    Har ni verkligen _inget_ i dagsläget, dvs inte minsta kastrull eller tallrik, så lär det bli knappt. Men har ni inte mer att röra er med så får ni skriva en lista och sen prioritera hårt vad ni verkligen behöver till att börja med. Både en vettig säng och en ny soffa lär bli svårt tex.


    Ingenting har vi förutom kläderna på kroppen och lite till, varsin mobil och 1 billig dator vi delar på. 
  • Anonym (Dum)
    Anonym (Lunchlåda) skrev 2022-05-09 15:11:39 följande:

    Utgå ifrån det ni redan äger och har och skriv en lista på det så ser ni ganska snart hur pengarna kan anpassas till det ni måste köpa

    Jag tror inte ni ska räkna med att kunna unna er att byta ut gamla möbler utan det känns som att summan är anpassad utifrån dom saker som redan finns. 

    Bara en spjälsäng,  kudde/täcke, enkelt hopfällbart skötbord och några ombyten av lakan går loss på minst 2000 kronor, kanske mer än så. 


    Vi äger ingenting. Summan är inte anpassad efter någonting utan är det mesta vi har på sparkontot. 
  • Anonym (Dum)
    sextiotalist skrev 2022-05-09 15:18:45 följande:
    Kolla hemsidan, ni kan säkert fixa det, men då får ni välja det billigaste, för att sedan, när ekonomin tillåter, uppgradera er
    Jag funderade på det, ja. Kanske satsa en del på en bättre säng och resten bara billigast möjliga? Inte bästa sängen kanske män ändå bättre än billigaste. 
  • Anonym (Dum)
    Anonym (T) skrev 2022-05-09 21:35:31 följande:

    Ni står utan en enda pryl. Och tänker bli föräldrar . Sånt gör mig förbannad. 


    Bli förbannad du. Det blir du rätt i. Vi får skyllaoss själva att vi hyrt fullt utrustat och att den vi hyrde av dog plötsligt och arvtagarna sa upp alla hyresgäster med kort varsel. Vi skulle så klart ha vetat att 5-årskontraktet skulle sägas upp efter 14 månader pga dödsfall. 
  • Anonym (Dum)

    Vi har inte så höga krav. Det ska nog gå vägen. Vi har gjort sängguiden på Ikea och kan komma under 7k på sängen. Ska fortsätta kolla imorgon. 

  • Anonym (Dum)
    Anonym (Rätt fokus) skrev 2022-05-10 08:01:12 följande:

    Behöver ni saker som sängkläder, handdukar, mattor, gardiner, babykläder, barnvagn också? Kommer ni vilja köpa en TV? 

    Hur ser er ekonomi ut på sikt, har ni stabil vettig inkomst? Har ni det kommer ni löpande kunna köpa saker. Ett alternativ kan då vara att tex ta ett lån med vettig ränta för att komma igång. Med stabil inkomst kan ni sen betala tillbaka på ett år. Har ni inte vettig inkomst ska ni absolut inte ta ett lån.

    Kommer ni behöva fylla upp kyl och frys med baslivsmedel? Där kommer det gå lite pengar också.

    Jag skulle avvakta att köpa säng för 7000 kr. Kör med madrasser på golvet ett tga till ni får koll på läget och ekonomin.


    Allt behöver vi. Förutom att vi har en separat summa till babyns vagn, kläder och utrustning utöver möbler och textil. Tv och sånt har vi inte bråttom med, det kan vänta.

    Vi har båda ett halvår-år kvar av studier. Han blir klar i Dec, jag skulle bli klar nästa juni. Jag har garanterat jobb när jag är klar, han lär också ha mtp sin utbildning och den branschen ständigt skriker efter utbildad personal.

    Mat fylls ju på helatiden så det är nog ingen fara. 
Svar på tråden Räcker 30K?