• Anonym (Fundersam)

Dejta nyskild?

Jag är på väg ut ur en längre relation (skilsmässa, papper inskickade men det tar några månader till innan det är klart) och jag kommer så småningom att börja dejta igen. Men jag undrar hur män ser på kvinnor som är nyskilda, om det är någon ni skulle kunna tänka er att dejta och skapa en relation med eller inte, eller om det beror på? Kort sagt, hur tänker ni där egentligen?

Gör det någon skillnad att relationen redan varit död i flera år innan vi bestämde oss för skilsmässa? Jag fattar ju att många killar inte bara vill bli en re-bound om de söker något seriöst.

• Svar på tråden Dejta nyskild?
  • Anonym (qqq)

Om man är totalt färdig med sitt ex så märks det förhoppningsvis, och att man då vågar dejta personen.

När jag mötte min man så var han ganska nyskild, på papperet ca ett år men det hade tagit tid innan exet hittade bostad, så när vi möttes fick jag veta att det bara var ca 3 månader sen den flytten hade skett. Då var jag rätt skeptisk men blev snabbt övertygad om att de verklige var helt färdiga med varann. Jag har aldrig ångrat att jag vågade satsa. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (qqq) skrev 2022-05-09 19:02:08 följande:

Om man är totalt färdig med sitt ex så märks det förhoppningsvis, och att man då vågar dejta personen.

När jag mötte min man så var han ganska nyskild, på papperet ca ett år men det hade tagit tid innan exet hittade bostad, så när vi möttes fick jag veta att det bara var ca 3 månader sen den flytten hade skett. Då var jag rätt skeptisk men blev snabbt övertygad om att de verklige var helt färdiga med varann. Jag har aldrig ångrat att jag vågade satsa. 

Tack för din upplyftande berättelse! :) Jag hoppas att de jag träffar kan se bortom det där med tiden också. För min del är vi bara gifta på papper och jag känner mig verkligen singel, trots att vi varit tillsammans så många år. All min ork bara dog när jag insåg att jag var den enda som försökte kämpa för relationen, och att det varit så väldigt länge.
  • Tecum

Javisst, det visar sig snart om hon är seriös eller bara vill ha någon att trösta sig med.

Ja det har betydelse hur skilsmässan gick till. Om hon helt plötsligt blev lämnad är risken stor att hon inte kommit över exet och inte är redo för en ny relation. Men som i ditt fall när separationen var ett ömsesidigt beslut och relationen varit död länge är det en annan sak.

• Anonym (Pepparkakor)

Det beror på.. Jag känner att det är viktigt att människan har levt ett eget liv ett tag och inte bara vandrar vidare till nästa förhållande. Man är mer präglad av tvåsamhet än man själv inser och det kan vara något som verkligen blir en dealbreaker. Dessutom brukar det vara något som verkligen visar sig bli en sak som skär sig när man levt i långt äktenskap och är van med att ha saker på sitt sätt och plötsligt kommer en ny partner med nytt synsätt och egna krav och egna rutiner och egen  familj och traditioner. - då kan det gnissla rejält.. 
    Det lönar sig att leva själv ett tag och liksom.landa i vem man verkligen är på egen hand. Och skapa egna rutiner och ha eget liv. För den du är i ett förhållande är något helt annat än den du är som singel. Jag vill veta vem DU är och inte lära känna dig som den du var som gift. 

• Anonym (Ok)

Hur länge var ni gifta och hur länge har du varit singel... 

• Anonym (Kaffedraken)

Jag skulle lätt kunna träffa en nyskild kvinna.

• Anonym (Fundersam)
    Tecum skrev 2022-05-09 19:34:37 följande:

Javisst, det visar sig snart om hon är seriös eller bara vill ha någon att trösta sig med.

Ja det har betydelse hur skilsmässan gick till. Om hon helt plötsligt blev lämnad är risken stor att hon inte kommit över exet och inte är redo för en ny relation. Men som i ditt fall när separationen var ett ömsesidigt beslut och relationen varit död länge är det en annan sak.

Tack, det är så jag hoppas att andra kan se det också :)
    Anonym (Pepparkakor) skrev 2022-05-09 19:43:33 följande:

Det beror på.. Jag känner att det är viktigt att människan har levt ett eget liv ett tag och inte bara vandrar vidare till nästa förhållande. Man är mer präglad av tvåsamhet än man själv inser och det kan vara något som verkligen blir en dealbreaker. Dessutom brukar det vara något som verkligen visar sig bli en sak som skär sig när man levt i långt äktenskap och är van med att ha saker på sitt sätt och plötsligt kommer en ny partner med nytt synsätt och egna krav och egna rutiner och egen  familj och traditioner. - då kan det gnissla rejält.. 
    Det lönar sig att leva själv ett tag och liksom.landa i vem man verkligen är på egen hand. Och skapa egna rutiner och ha eget liv. För den du är i ett förhållande är något helt annat än den du är som singel. Jag vill veta vem DU är och inte lära känna dig som den du var som gift. 

Du har helt rätt. Min tanke har hela tiden varit att leva ensam ett tag, hitta tillbaka till mig själv och bygga upp lite mer av ett liv. Samtidigt har jag levt "ensam" i flera år redan och känner mig på ett sätt redo. Om jag skulle råka träffa någon fantastisk människa tänker jag inte kasta mig in i något utan ta tid på mig, men jag vill inte heller leva som en eremit något år efter så lång tid "ensam". Jag kommer att fortsätta utveckla mig själv, ta mig ut socialt osv under tiden.
    Anonym (Ok) skrev 2022-05-09 20:16:55 följande:

Hur länge var ni gifta och hur länge har du varit singel... 

Vi var ett par i totalt 12 år och jag vet inte när jag ska räkna mig som singel men numera känner jag mig singel i alla fall, på riktigt. Det är ungefär tre månader sedan han sa att han vill skiljas, sedan har det tagit tid att få allt praktiskt på plats.
  • Anonym (M)

Har du flyttat? Enda "kravet" enligt mig är att en ev. ny partner bor själv. Sedan är det en liten varningsklocka om det gått väldigt kort tid, men om du förklarar så som du gör i tråden känns det mer ok. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (M) skrev 2022-05-09 21:42:52 följande:

Har du flyttat? Enda "kravet" enligt mig är att en ev. ny partner bor själv. Sedan är det en liten varningsklocka om det gått väldigt kort tid, men om du förklarar så som du gör i tråden känns det mer ok. 

Jag kommer att flytta ut väldigt snart till eget boende, tack och lov ett par månader tidigare än beräknat. Det betyder att jag inte heller har börjat dejta eller chatta med andra än för jag tycker att man åtminstone kan vänta tills man är helt själv.

Jag får ta med mig det och hoppas att det finns fler där ute som tänker likadant :)
  • Anonym (Minna)

5år sedan jag skilde mig o har ännu inte dejtat, ojsan. Känner bara neeej, orkar inte.

Svar på tråden Dejta nyskild?