• Anonym (Slutat)

Sluta dricka alkohol

Jag har inga alkoholproblem eller så men jag har nyligen slutat dricka alkohol. Jag upplevde varje gång att jag trots bara ett par-tre glas fick ångest dagen efter. Sover även väldigt dåligt när jag druckit så efter att ha trappat ner under en tid har jag nu helt slutat dricka.

skapar denna tråd för att göra om fler gjort samma och vilka positiva följder ni fått av att dra ner eller helt sluta med alkohol? 

Känner ni också att ni behöver "förklara er" när ni tackar nej till alkohol? 

• Svar på tråden Sluta dricka alkohol
  • FredrikLiksom

Jag har gjort samma grej. Det kan vara störigt när folk tjatar men jag försöker förklara de positiva effekterna eftersom de som tjatar ofta skulle behöva ha de där effekterna själv.

• Anonym (Kim)

Var det verkligen vara ett par tre glas du drack? Har du kunnat klura ut varför du fick ångest dagen efter? Vad triggade ångesten?
    Själva alkoholen borde rimligen inte vara ett problem om det var den mängd du säger samt inte varje dag. 
    Avstår du på rätt grunder. Tycker du det är en uppoffring måste du fundera på varför. Är det ingen big deal att avstå alkohol då skulle ju inte tankarna väckas. 

Finns egentligen inget positivt för kroppen med alkohol. Tillför inget alls. Smakförstärkare till annan mat. Smakbärare. 
    Numera finns bra alkoholfria alternativ. Sedan kan det komma viss påtryckning från omgivningen men det är bara att skitavi dem. 

• AndreaBD

Jag har aldrig druckit alkohol särskilt ofta. Visst, det förekommer att folk tycker att det är ovanligt lite/sällan man dricker. Men det är väl bara att säga att man inte tycker om det så mycket. 

• Anonym (sammhär)

Hej!

Jag har gjort samma sak.
    Märkte att jag fick grov ångest av alkoholen. Kunde inte heller sova. Och dagen efter var jag ett ras, inte värt det.

Jag mår så mycket bättre. 

• Anonym (Jo)
    AndreaBD skrev 2022-05-10 17:47:51 följande:
    Jag har aldrig druckit alkohol särskilt ofta. Visst, det förekommer att folk tycker att det är ovanligt lite/sällan man dricker. Men det är väl bara att säga att man inte tycker om det så mycket. 
    Samma här
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Kim) skrev 2022-05-10 14:46:33 följande:

Var det verkligen vara ett par tre glas du drack? Har du kunnat klura ut varför du fick ångest dagen efter? Vad triggade ångesten?
    Själva alkoholen borde rimligen inte vara ett problem om det var den mängd du säger samt inte varje dag. 
    Avstår du på rätt grunder. Tycker du det är en uppoffring måste du fundera på varför. Är det ingen big deal att avstå alkohol då skulle ju inte tankarna väckas. 

Finns egentligen inget positivt för kroppen med alkohol. Tillför inget alls. Smakförstärkare till annan mat. Smakbärare. 
    Numera finns bra alkoholfria alternativ. Sedan kan det komma viss påtryckning från omgivningen men det är bara att skitavi dem. 

Har du ett bra alkoholfritt alternativ till rödvin?
  • FredrikLiksom
    Anonym (Bob) skrev 2022-05-10 19:44:30 följande:
    Jag svarar trots att du inte frågar mig.

Vatten. Det är ett bra alternativ till all annan dryck. Eller inte bara alternativ. Det är förstavalet. 
  • Anonym (T)

Ja, alltså... mår bättre och är generellt piggare sen jag till 99% slutade dricka alkohol. Började avsky känslan av berusning, även den minsta antydan. Gillar känslan att  kunna ta bil och att känna mig fräsch. Alkohol sätter gränser och jag ogillar det.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Bob) skrev 2022-05-10 19:44:30 följande:

Mineralvatten är ett bra alternativ. Inget tips på alkoholfritt rödvin på rak arm. Bubbel och öl funkar bra. 

Men vad slår att knäppa upp en iskall Trocca?! 

Svar på tråden Sluta dricka alkohol