• Torna

    Stämde kön vid rul?

    Var på UL i v 19 (18+4) och under undersökningen tyckte jag mig se att det såg ut som en kille, men har ju inget att jämföra med så tänkte att jag kunde sett fel. Bm sa dock att hon redan sett och gick tillbaka för att visa. Jag tyckte alltså det såg ut som en liten kille och bm likaså. Såklart vet jag att inget är helt säkert. 

    Men nu undrar jag vad ni andra har för erfarenheter omkring v 18-20? Har det visat rätt? 

    Först tänkte vi att vi ville veta så lite som möjligt om bebisen om något händer. Men efter att vi börjat känna tydliga fosterrörelser så känner vi tvärtom. Att vi vill veta då mycket som möjligt om något händer. Vi vill gärna ha ett namn på lilla bebisen. Känns så fel att säga "den", vi känner ju att det är en liten person som rör sig där inne. Och om något händer vill vi inte att bebisen föds anonym och att vi får "döpa" ett barn som kanske inte klarat sig. Jag har nämligen en extrem rädsla för missfall..

  • Svar på tråden Stämde kön vid rul?
  • Anonym (2 barns mamma)

    För oss har ultraljud visat rätt kön båda gångerna. Det är ingen felfri metod, men absolut trovärdigt i majoriteten av fallen. Oavsett, grattis till din kommande lilla bebis! 

  • Anotherone

    Första graviditeten gick det inte att se vid RUL, barnet låg helt enkelt inte vänt så att man kunde se det. Men vi gjorde ett privat UL runt vecka 27-28 där man sade oss att det var en pojke vilket stämde.
    Med andra barnet såg barnmorskan tydligt på RUL att det var en pojke och det var också korrekt. Där gjorde vi även flera tillväxt-UL som bekräftade längre fram.

  • MagganTop

    En kille kan man ju aldrig ?ta tillbaka?, en snopp är en snopp. men en ?tjej? kan ju vara en kille då man inte sett snoppen ordentligt

  • Torna

    Tack för alla svar! Då är det kanske inte så vanligt med fel som vissa får det att verka, även om det såklart händer. Då vågar vi oss nog på att börja tänka på fina pojknamn, men kanske får ha ett för flicka i reserv.

  • Anonym (Fick fel)

    Vi fick veta att det var en tjej trots att jag var helt säker på att vi vänta en kille. Ut kom en pojke vilket blev en stor chock för mig eftersom jag hade byggt upp en hel bild av dottern. 


    Det är ovanligt att det blir fel, men det händer och därför ska man nog inte lägga allt för stor fokus på att det är ett specifikt kön. 

  • fjanten

    Det händer väldigt, väldigt sällan att det kommer ut en flicka om man har sett att det är en pojke på ultraljudet - tvärtom däremot händer ibland, att man tror sig sett en flicka men ut kommer en pojke. Så har ni fått veta pojke är det nog det till 99,9 %

  • Torna

    Kan väl nu i efterhand uppdatera med att det stämde för oss :)

  • Anonym (Första Rosen)

    Fick vid RUL veta att jag väntade en pojke och ut kom en pojke! Så för oss stämde det.


    Däremot fick mina föräldrar också veta att jag var en pojke när de väntade mig, men jag är ju onekligen en tjej! Men tänker att det är bättre UL-apparater nuförtiden, så kanske var vanligare med fel antaganden förr?. 

Svar på tråden Stämde kön vid rul?