• kvinna29årskåne

Cancerbesked via 1177

Jag upptäckte en knöl i bröstet för ca 3 månader sedan. Var iväg och gjorde biopsi och ultraljud för drygt en vecka sedan.

skulle få besked hos läkaren på plats på mottagningen om en vecka. 
    när jag går in på 1177 idag för att kolla något annat har läkaren redan skrivit. ????

Hon har skrivit mycket läkartermer men när jag googlar vissa ord står det klart och tydligt att dem har gjort vissa fynd bland annat och vad dem rekommenderar för behandling.. 

jag är så arg och ledsen.????????. fattar inte hur man kan göra så.. att man ens kan göra något sådant förstår jag inte ????????

dessutom är jag gravid och är skitorolig för vad som ska hända nu.. 

ville väl egentligen bara skriva av mig lite. 

• Svar på tråden Cancerbesked via 1177
  • Trent

Så du valde att se alla uppgifter i journalen och är nu upprörd över de konsekvenser som de varnar för när man gör så?

• Ocdmänniska

Jag beklagar men det är sånt dom skriver i journalen, vad dom hittar och vad som är aktuellt. 

• xnfsm

Beklagar ts, inget vidare sätt att få den informationen. Hoppas du får tydliga besked och svar på dina frågor när du träffar läkaren. 

kram och lycka till 

• Mortiscia80

Kan det vara så att du missuppfattat vad det faktiskt betyder..? Eftersom du behövde googla på många saker kan det vara så att sammanhanget försvinner. Självklart ska man få cancerbesked personligt och det var säkert också läkarens tanke med ett möte. Jag beklagar om det är som du tror men försök tänka att det ändå kan gå bra om de nu upptäckt det i tid förhoppningsvis.

• Mimmiimimmii

Till alla som skriver att man får skylla sig själv när man kollar på 1177!!!! 
    Vart är omtanken? Så fruktansvärt vidrigt att skriva så. Sätt er själva o vänta på ett sådant besked, man är livrädd o vill bara veta.
    Stackars ts, hoppas du får en förklaring från läkaren o jag tycker det är helt sjukt att de får skriva något sådant innan de träffat personen om det är cancer.

• sextiotalist
    Mimmiimimmii skrev 2022-05-11 08:13:43 följande:

Vart är omtanken? Så fruktansvärt vidrigt att skriva så. Sätt er själva o vänta på ett sådant besked, man är livrädd o vill bara veta.
    Stackars ts, hoppas du får en förklaring från läkaren o jag tycker det är helt sjukt att de får skriva något sådant innan de träffat personen om det är cancer.

Hur hade du tänkt att läkaren skulle lösa det?
    Idag så för man journaler digitalt, på gott och ont
  • Friger

Vet faktiskt inte... Det är en knepig situation. Jag uppskattar att man kan gå in och titta på provsvaren så fort de kommit. Inte behöva väntar på läkarens brev fyra veckor senare där det står något sammanfattande med ordval som om jag vore ett dagisbarn.

Tar hellre latinet och googlar upp det. Får en större textmassa så jag kan förstå svaret själv.

Men naturligtvis... Kanske inte roligaste sättet att få cancerbesked på.

Kanske att de kan prioritera informationen till patienter som har avgörande provsvar? Inte vänta på den där tiden om två veckor?

Hoppas verkligen det går bra för TS och för barnet hon bär på. Hur långt gånget är graviditeten?
  • Trent

Självklart kommer hon få ett samtal med läkaren. 

På vilket sätt är det inte ts "fel" att hon läste uppgifter i journalen som är nyare än 14 dagar? Hela poängen med den varningen är att undvika såna här situationer.

Omtanke, visst. Eget ansvar?
  • Maggena

När läkaren får provresultaten så skrivs det in i journalen det är inget konstigt med det. Det är deras arbetsredskap. De flesta tänker inte ens på att patienten kan läsa det direkt.

• Friger
    Maggena skrev 2022-05-11 09:09:32 följande:

När läkaren får provresultaten så skrivs det in i journalen det är inget konstigt med det. Det är deras arbetsredskap. De flesta tänker inte ens på att patienten kan läsa det direkt.

Det är jag övertygade om att många gör. Därför försöker de ibland använda så mycket termer som möjligt när de vill beskriva något som patienten inte ska förstå.

Grejen är att journalen är det sätt som informationen ska överföras och sparas på/i. Läkarna följer ju bara regelverket. Helt korrekt.
  • callmepreggoornot

Samtidigt är det sant även om jag skulle lagt till några mer vänliga ord än de första inläggen. Det är nackdelen med att kunna se sin egen journal och risken som TS tog. Svinjobbigt för jag förstår att man blir nyfiken när man är orolig. Det går inte att sätta tidsspärrar tills man talat med patienten, därav varning innan.

TS, hejar på dig och att allt går bra att behandla <3 Det mesta gör det!

• jeanette02

Det är fruktansvärt om du har cancer ts. Förstår att du är chockad.
    Men det är olika saker här, faktiskt gällande just 1177 så står det tydligt om man se vill alla uppgifter. Det kan inkludera sådant som inte läkaren ej hunnit delge till dig. Det kan ju vara allvarliga, tunga besked. 

Man är ju oftast väldigt orolig, nyfiken när man gjort något el väntar på svar. Men då får man ta ansvaret på sig att man valde innan läk berättade. 
    Samtigt står många där med ännu fler frågor och stor oro just när läser sina journaler. Om man inte är insatt i medicinska termer osv. 

Det är betyder inte att vi inte har omtanke om dig Ts. Jag hoppas det går bra och att du kommer snabbt under behandling och får hjälp och stöd i detta.

• Mantrasina

Så jobbigt för dig, jag antar att du inte väntade dig att det faktiskt skulle vara något sådant när du valde att läsa. Det man måste minnas är att journalen i första hand är ett arbetsredskap för vårdpersonalen som begår tjänstefel om saker inte dokumenteras. Alla är medvetna om att patienten själv kan ta del av informationen, och det är ett problem. Särskilt när sådana här situationer uppstår. Det är synpunkter och konsekvenser som regelbundet rapporterats från både patienter och vårdpersonal under hela processen att implementera 1177.se och kopplingen till journalen. 

Oavsett hur man får reda på det är det ett hemskt besked att få. Dock vill jag verkligen varna för att googla och gissa, för att det kan ge helt fel bild av vad det är som egentligen menas. 

Vill du får du gärna PMa mig den sammanhängande texten så kan jag göra en ordentlig tolkning av den istället (sjuksköterska som jobbat många år inom cancervården). Du ska se att det ordnar sig! De kommer ta väl hand om dig! Hjärta

• Utedasset

Förstår att det måste vara en tuff period för dig, men som många andra skriver så finns det en anledning till att 1177 varnar för nya anteckningar.

Du valde själv att gå in på 1177 och kolla ditt provsvar, det var inte så att du fick ett cancerbesked genom att en läkare skrev ett meddelande med ?hej du har cancer?.

Att 1177 finns är ju jättebra, så att man kan se uppgifter om man faktiskt behöver dom. En stor del av anledningen till att 1177 varnar för nya meddelanden är just pga detta, att nu vet du inte exakt vad som gäller och är jätteorolig. 

Hoppas allt löser sig och att du får bra svar på dina frågorHjärta

• Mrs Moneybags

De skriver ju anteckningar i journalerna löpande. Inklusive diagnoser och misstankar om diagnoser. Det ingår i deras jobb.

Ditt besked från läkaren får du vid nästa läkarbesök. 

Om du inte vill ha besked i förtid, ska du inte öppna journalen. 

Jag gjorde som du och fick också besked via 1177, men jag var beredd just pga att man får en varning innan om man vill läsa allting. 

Jag har/hade cancer, det är ett väldigt tufft besked att få. Men det finns bra vård för de flesta tillstånd! Ta hand om dig nu och skriv upp alla frågor du har till din läkare till ert nästa möte. 

• Drottningen1970

Jag har full förståelse för att man är orolig och läser. Det skulle också jag göra. Men jag skulle heller inte bli förbannad för att jag faktiskt kunde läsa saker där. Det är helt ologiskt. Man går väl in och läser just för att man tänker att det kan finnas information där. TS går väl inte in och läser för att hon vill dubbelkollat att inget står?
Svar på tråden Cancerbesked via 1177