• Nótt

Satsa på karriär samtidigt som gravid

Hej!

Jag söker råd! Och kanske erfarenhetsinsyn från er som varit i liknande sits.

Jag har blivit erbjuden en chefstjänst som i så fall skulle vänta på mig när jag kommer tillbaka från föräldraledighet, går på föräldraledighet i september. 

Idag har jag ett lite halvtråkigt jobb där jag kanske kan vidareutvecklas mer, men jag vet inte riktigt inom vad. Kanske i så fall mot processledning och liknande, men det är som sagt lite oklart hur denna tjänst kommer utvecklas. Jag har ett väldigt fritt jobb. Jag styr mina dagar själv och kan jobba hemifrån två dagar i veckan, vilket är mycket värt för mig! Särskilt som jag mitt i allt detta även har en häst att se till. 

Det nya jobbet är en chefsposition hos annan arbetsgivare, och inom annat verksamhetsområde. Där har jag viss flexibilitet i arbetstider men inte som här, då personalgruppen kräver att chefen är rätt så närvarande. Dessutom ingår det lite resor i jobbet, ca 6 övernattningar per år kanske. 

Jag vill ta chefsjobbet då det dels känns som ett steg i karriären, även om jag inte vet exakt vad jag vill blir när jag "blir stor" haha, och dels för att jag tror det är ett roligare och mer utmanande jobb. Samtidigt har jag blivit bekväm med de arbetstider jag har idag, och de kommer passa särskilt bra sen när vi har barn (första barnet så stor omställning). Jag har SÅ svårt att bestämma mig. Ta ett mer spännande jobb som kommer sätta större krav på mig och sambon (han är egen företagare och har svårt med vab etc, och sånt kommer vi ju inte ifrån om kag reser.  Han har sagt ok på det, men är ändå orolig att det ska bidra till en ökad press på oss. 

Eller stanna i ett bekvämt jobb där utvecklingsmöjligheterna ligger betydligt längre fram i tiden, och oklart också åt vilket håll i så fall. 

Någon som varit i liknande situation??

• Svar på tråden Satsa på karriär samtidigt som gravid
  • Andreasvan

Har inte varit i en exakt liknande sits, men jobbar nu på ett jobb där jag har stor utvecklingspotential åt flera olika håll (både inom själva jobbet och akademiskt). Jobbade på samma jobb även innan barnen. Minns att jag tänkte då, innan barnen kom, att jag skulle komma framåt på jobbet även efter barnen och att det inte skulle ta så lång tid som alla sa. Jag är extremt driven och ambitiös vanligtvis och jobbade innan barnen med ytterligare en inriktning. Insåg sen när barnen kom att det nog inte blev så som jag hade tänkt. Jag har både ork och möjlighet att driva både karriär och familjeliv men jag vill helt enkelt inte. Barnen är små och karriären får stå tillbaka några år nu. Jag driver fortfarande framåt så klart, men har dragit ner tempot rejält. Sen när de börjar skolan kan man jobba ikapp. 

Detta är dock en insikt jag kommit till själv och troligtvis hade jag nog kört på chefsjobbet om jag var i din sits, hade liksom inte sumpat en chans för att ?nån annan? sa att det var bäst så. Men ha bara i åtanke att du troligtvis kommer vilja vara hemma mer än vad du i nuläget tror. 

• Jemp

Det är jättesvårt att råda nån annan. Har du nån bild av hur arbetsmiljön är hos respektive arbetsgivare just map föräldraskap? 

En bit av mig tycker absolut att man ska ha/kunna sträva efter ett intressant och stimulerande jobb även som småbarnsförälder och inte "offra" karriären så sätt. Särskilt då i yrken där man kan hålla sig till normal heltid. 
    Du har ju också alla rättigheter på din sida även vad gäller vab, deltid osv. 

Men samtidigt: vab kommer, och vab är stressigt och slitigt när man åker på intensiva perioder. För mig innebär det en rätt stor stress. Det kan säkert förvärras av både chefsroll och att vara ny på jobbet. Fundera över om du tror att fördelarna överväger nackdelarna.

Och din sambo kan givetvis behöva ta mer vab än bara när du är bortrest.

• Miramara

Har varit i en liknande situation. För min del har det varit jätteviktigt att arbetet är flexibelt och fritt, att jag kan anpassa arbetstider efter mina behov, arbeta mycket hemifrån osv. Det har i stort sett varit viktigare än arbetsuppgifterna. Nu har jag en arbetsgivare som är modern och som ser värdet i att behålla kompetens. Jag tog steget till ett rejält kliv i karriären när jag kom tillbaka efter föräldraledigheten. Men jag har mycket frihet under ansvar, så länge jag gör mitt jobb så spelar det ingen roll om jag går tidigt eller jobbar sent. Det krävs dock närvaro på arbetsplatsen minst två dagar i veckan samt vissa resor.
    Min man sa från början att det var inga problem med mitt arbete, sen i efterhand har han knorrat kring att han fått ta en del vab, hämtningar och lämningar som inte riktigt passat hans "schema". Men där tog vi en rejäl dialog om att han är förälder på lika villkor, vab och förskoletider är hans ansvar också, och att hans arbete aldrig kommer att vara viktigare än mitt. Nu är detta en självklarhet, aldrig nåt groll om den saken, vi synkar våra kalendrar varje söndagkväll.

Du ska göra det som känns bäst för dig! Du ska inte ta på dig hela ansvaret för familjen, ni är två om den saken.

• Nótt
    Jemp skrev 2022-05-11 13:41:34 följande:

Det är jättesvårt att råda nån annan. Har du nån bild av hur arbetsmiljön är hos respektive arbetsgivare just map föräldraskap? 

En bit av mig tycker absolut att man ska ha/kunna sträva efter ett intressant och stimulerande jobb även som småbarnsförälder och inte "offra" karriären så sätt. Särskilt då i yrken där man kan hålla sig till normal heltid. 
    Du har ju också alla rättigheter på din sida även vad gäller vab, deltid osv. 

Men samtidigt: vab kommer, och vab är stressigt och slitigt när man åker på intensiva perioder. För mig innebär det en rätt stor stress. Det kan säkert förvärras av både chefsroll och att vara ny på jobbet. Fundera över om du tror att fördelarna överväger nackdelarna.

Och din sambo kan givetvis behöva ta mer vab än bara när du är bortrest.

Arbetsgivarna är likställda vad gäller vab osv. Det som blir skillnaden är som du säger pressen av att ha en chefsroll och vara borta mycket.. Sambon kan ta en del, men han är egen företagare och har en annan situation. Det är "lättare" för mig att vara hemma (om man bortser till karriärspåverkan osv). Det är också lite den överenskommelse vi har, att jag ska ta större delar av sånt. 

• Nótt
    Miramara skrev 2022-05-11 14:03:40 följande:

Har varit i en liknande situation. För min del har det varit jätteviktigt att arbetet är flexibelt och fritt, att jag kan anpassa arbetstider efter mina behov, arbeta mycket hemifrån osv. Det har i stort sett varit viktigare än arbetsuppgifterna. Nu har jag en arbetsgivare som är modern och som ser värdet i att behålla kompetens. Jag tog steget till ett rejält kliv i karriären när jag kom tillbaka efter föräldraledigheten. Men jag har mycket frihet under ansvar, så länge jag gör mitt jobb så spelar det ingen roll om jag går tidigt eller jobbar sent. Det krävs dock närvaro på arbetsplatsen minst två dagar i veckan samt vissa resor.
    Min man sa från början att det var inga problem med mitt arbete, sen i efterhand har han knorrat kring att han fått ta en del vab, hämtningar och lämningar som inte riktigt passat hans "schema". Men där tog vi en rejäl dialog om att han är förälder på lika villkor, vab och förskoletider är hans ansvar också, och att hans arbete aldrig kommer att vara viktigare än mitt. Nu är detta en självklarhet, aldrig nåt groll om den saken, vi synkar våra kalendrar varje söndagkväll.

Du ska göra det som känns bäst för dig! Du ska inte ta på dig hela ansvaret för familjen, ni är två om den saken.

Jag tycker det är så svårt. Som du säger värderar även jag frihet i arbetstider. Samtidigt är det ju en möjlighet på flera andra plan.. Men det kräver betydligt högre fysisk närvaro. Absolut kan pappan ta en del, men pga att han är egen företagare så har vi sagt sedan innan att det är bättre om jag kan ta en större del av vab etc. Lämningar osv är också svårt beroende på hur strikt framtida förskola är med tider. Han börjar t.ex. arbeta mycket tidigare än mig. Så ja, det är många delar som spelar in!

På ett sätt känner jag att det är läge att ta det lite lugnt kanske, i den stora förändring vi står inför. Samtidigt, ska vi ha fler barn kommer dessa år att pågå länge, hur länge ska man "stå tillbaka".. Svårt!

• Miramara
    Nótt skrev 2022-05-11 15:01:41 följande:

Jag tycker det är så svårt. Som du säger värderar även jag frihet i arbetstider. Samtidigt är det ju en möjlighet på flera andra plan.. Men det kräver betydligt högre fysisk närvaro. Absolut kan pappan ta en del, men pga att han är egen företagare så har vi sagt sedan innan att det är bättre om jag kan ta en större del av vab etc. Lämningar osv är också svårt beroende på hur strikt framtida förskola är med tider. Han börjar t.ex. arbeta mycket tidigare än mig. Så ja, det är många delar som spelar in!

På ett sätt känner jag att det är läge att ta det lite lugnt kanske, i den stora förändring vi står inför. Samtidigt, ska vi ha fler barn kommer dessa år att pågå länge, hur länge ska man "stå tillbaka".. Svårt!

Jag förstår, man vill ju få tillvaron att gå ihop. Sen är det nästan alltid så att mannen är lite mer oumbärlig i sitt arbete oavsett vilket jobb det än är, och det är alltid mer behändigt att kvinnan står tillbaka. ;)
  • Miramara

För övrigt, vad får du ut av er överenskommelse? Vad kompenseras du med? 

• Nótt
    Miramara skrev 2022-05-11 16:22:08 följande:

För övrigt, vad får du ut av er överenskommelse? Vad kompenseras du med? 

Han står för en betydligt större del av våra gemensamma kostnader.
  • AmericanMommy

Jag tycker du ska ta det nya jobbet. Tror du kommer ångra dig annars. Tycker inte du ska stå tillbaka bara för att sambon inte vill ta vab om du reser etc. Sånt kan man ju fixa med barnvakt etc, om det skulle krisa. 

Känns lite sådär att han förväntar sig att du tar mer vab, och att han inte verkar positiv till detta jobb. Skulle han själv vilja stå tillbaka i karriären om han fick ett bra erbjudande? Tycker inte du är skyldig att vara hemma mer bara för att han tjänar mer. 

• Jemp
    Nótt skrev 2022-05-12 12:57:13 följande:
    Han står för en betydligt större del av våra gemensamma kostnader.
    En enkelbiljett till kvinnofällan snarare, vad det verkar. Ni har alltså inte heller gemensam ekonomi? 

Han ska inte ta föräldraledigt heller gissar jag? Hur länge du ska stå tillbaka är ju nåt ni får diskutera er emellan. 
  • Nótt
    AmericanMommy skrev 2022-05-12 13:17:58 följande:

Jag tycker du ska ta det nya jobbet. Tror du kommer ångra dig annars. Tycker inte du ska stå tillbaka bara för att sambon inte vill ta vab om du reser etc. Sånt kan man ju fixa med barnvakt etc, om det skulle krisa. 

Känns lite sådär att han förväntar sig att du tar mer vab, och att han inte verkar positiv till detta jobb. Skulle han själv vilja stå tillbaka i karriären om han fick ett bra erbjudande? Tycker inte du är skyldig att vara hemma mer bara för att han tjänar mer. 

Det handlar om en överenskommelse vi gjort sedan tidigare. Att just u, när han är i början av sitt företag och sin expansion och därför passar det bäst att jag tar större delen av vab etc. (inte all). Han tycker att jag ska ta detta jobbet, det är jag som tvekar. Vår vardag är full redan nu, och då har bebis inte ens kommit än. Lägg då till barn, och sen resor på det. Det handlar ju också om min tillvaro, oavsett om han tar allt ansvar vid tjänsteresor. 

Så det är många saker som spelar in...

• Nótt
    Jemp skrev 2022-05-12 16:37:43 följande:
    En enkelbiljett till kvinnofällan snarare, vad det verkar. Ni har alltså inte heller gemensam ekonomi? 

Han ska inte ta föräldraledigt heller gissar jag? Hur länge du ska stå tillbaka är ju nåt ni får diskutera er emellan. 
    Det beror ju på hur man tänker i långa loppet. 
    Vi har gjort jämförelser och tar de alternativ som är bäst för oss ekonomiskt. Det är också ett gemensamt beslut att inte ha gemensam ekonomi, pga olika anledningar. 
Svar på tråden Satsa på karriär samtidigt som gravid