• Anonym (Vad säger jag?)

Vet aldrig vad jag ska svara när någon frågar

För många andra människor kanske jag har ett litet liv men jag trivs som det är. Mitt problem är när folk jag inte pratar med så ofta frågar vad för "spännande och nytt" jag har gjort sen sist. Jag har inte gjort nåt speciellt! Mitt liv lunkar på och jag åker på semester till mitt hemland ibland men annars finns det inte så mycket att berätta. 

Jag känner mig urtråkig när jag aldrig kan säga att jag har dragit igång världens projekt, flyttat till månen, byggt ett attefallshus planka för planka och köpt en husbil som vi har kuskat land och rike runt med. Jag överdriver lite för effekt.  

Jag tycker som sagt själv att mitt liv är toppen men det känns som andra tycker att jag är tråkig och ointressant. Vad kan jag svara när frågan kommer och dom frågar om verkligen inget har hänt eller om jag inte har något spännande att berätta. 

• Svar på tråden Vet aldrig vad jag ska svara när någon frågar
  • lövet2

Jag svarar vad jag själv tycker är spännande och nytt, och så struntar jag i om jag verkar tråkig. Om jag varit en sväng på IKEA är det spännande för mig, och om jag hittat en ny fantastisk serie på Netflix, så är det också en stor grej. Jag lever inte mitt liv för att imponera på andra ...

• Anonym (Vad säger jag?)
    lövet2 skrev 2022-05-11 22:11:41 följande:
    Jag svarar vad jag själv tycker är spännande och nytt, och så struntar jag i om jag verkar tråkig. Om jag varit en sväng på IKEA är det spännande för mig, och om jag hittat en ny fantastisk serie på Netflix, så är det också en stor grej. Jag lever inte mitt liv för att imponera på andra ...
    Jag försöker inte heller imponera på någon men jag märker ju besvikelsen hos andra när jag aldrig har något "spännande" att berätta. Det känns som att jag är världens tråkigaste människa i deras värld ungefär. 
  • jodåsåatte

Men vad spelar det för roll om någon skulle tycka att du är tråkig då? Jag har Inte heller ett liv där det händer massor. Gillar mest att vara hemma, gör inga större utsvävningar alls faktiskt. I mitt umgänge är det nog jag som ?gör minst? saker. Men tanken har aldrig slagit mig att jag skulle ses som tråkig för det. Och skulle någon tycka det så får de väl tycka det då :) Jag är ju nöjd, så vad andra kan tänkas tycka rör inte mig i ryggen. Det är ju liksom mitt liv. 

• Anonym (S)
    Anonym (Vad säger jag?) skrev 2022-05-11 22:15:08 följande:
    Jag försöker inte heller imponera på någon men jag märker ju besvikelsen hos andra när jag aldrig har något "spännande" att berätta. Det känns som att jag är världens tråkigaste människa i deras värld ungefär. 
    Fast om dessa personer upplever dig som världens tråkigaste individ så skulle de nog inte självmant träffas om och om igen även om ni ses sällan? Då tror jag de skulle välja att inte ses om de faktiskt tyckte du var tråkig. Jag tror dem gillar dig för den du är. De kan faktiskt tycka din berättelse om ditt insektshus du köpt och satt upp och stirrar på i 4 månader nu för att se vilka som flyttat in är spännande. Om dessa personer är sånna som far till månen var och varannan helg så kan det mycket väl vara så att de finner det intressant med någon som Inte alls är likadan och som kan finna det stora i det lilla.  

• Anonym (Trista tanten)

Jag gör nästan aldrig nånting så jag har aldrig nåt att komma med. Om jag nu mot alla odds skulle träffa nån mänska att prata med. Bara det händer så sällan att frågan om vad jag gör ytterst sällan kommer upp. Folk blir liksom tysta bara jag säger att jag inte arbetar- jag råkar vara sjukpensionär. Och därmed har jag tydligen inget liv för fler frågor kommer inte. Nästa gång ska jag svara att jag odlar paprika. Och solrosor. Och pumpa. Måste alla vara så märkvärdiga i dagens Sverige?

• Tow2Mater

Mitt spännande projekt just nu är att försöka tämja en jordekorre. Han kommer och tar mat ur handen, om jag sitter riktigt stilla, länge. Det har tagit ett antal timmars stirrrande på varandra, och mer blir det. :) Typ så. Försök hitta en spinn på det du gör till vardags.

• Anonym (Teddy)
    Menar du verkligen att folk blir besvikna när du inte har nåt spännande att berätta eller är det kanske bara så du uppfattar det? För det verkar ju jättekonstigt att andra människor förväntar sig att du ska göra spännande saker bara för att förgylla deras dag. Eller är det kanske så att människorna du pratar om är så ytliga att dom tappar intresset för att lyssna på någon ifall den personen inte är tillräckligt spännande? I så fall kan jag bara råda dig till att byta umgänge. Det är inte sunt. 
  • Anonym (Trötter)

Min erfarenhet är att folk gillar när man svarar att man just inte gjort något speciellt. Det är som att man sänker förväntningarna även för dem.

Igenkänningsfaktorn brukar vara hög när jag säger att jag sjönk ner i tv-soffan på fredag kväll och sedan satt där större delen av helgen.

• Anonym (Också trött)
    Anonym (Trötter) skrev 2022-05-12 11:23:56 följande:

Min erfarenhet är att folk gillar när man svarar att man just inte gjort något speciellt. Det är som att man sänker förväntningarna även för dem.

Igenkänningsfaktorn brukar vara hög när jag säger att jag sjönk ner i tv-soffan på fredag kväll och sedan satt där större delen av helgen.

Exakt! Jag svarar alltid "inget särskilt, tagit det lugnt", OM jag inte gjort nåt speciellt. 
  • Anonym (nofomo)

Det finns mängder med folk som gör saker stup i kvarten som är skittrista personer men försöker dölja det genom att rabbla upp allt de har för sig.

• Anonym (Me)

Det är ju ett sätt att få igång en konversation när man säger så. Att få dig att berätta något som är viktigt för dig. Om det sedan är att du har rensat garderoberna i helgen och hittade plagg från -92 längst in, eller att du fikat med din gamla farmor och hon blev så glad att du kom eller att du bokat en resa till Tibet spelar mindre roll. 

Svarar du däremot att du inte gjort något särskilt, eller ingenting på frågan då är det ju lite motvind för att få igång ett givande samtal.

• Kvittning

Frågan ställs ju inte för att du måste berätta något spännande utan för att visa på intresse för dig. 

Ett bra svar är att faktiskt berätta om hur du trivs med ditt liv. Typ "Vet du, jag har faktiskt inte gjort någonting och det har varit så härligt. Igår satt jag ute i trädgården och drack en kopp kaffe och tittade på träden och det var så härligt.".

Du behöver inte skämmas eller känna att du är tråkig för att du inte gjort något. Visa istället glädjen som kan komma från att bara vara nöjd med tillvaron och inte känna behov av att göra något (men utan att på något sätt klanka på de som känner att de måste göra 1000 grejer). 

Svar på tråden Vet aldrig vad jag ska svara när någon frågar