• Thu 12 May 2022 07:59
    6339 visningar
    10 svar
    10
    6339

    Flygrädd - öron

    Hallå allihop.
    Vill bara kolla här på sidan om lite svar och synpunkter.

    Jag ska inom kort prova på att flyga, men är rädd för att jag kommer få ont i öronen vid landning.

    Vet att det finns många andra som också känner av detta.. tänkte bara kolla med er om vilka tips ni har för att slippa detta.

    Sen är jag lite nyfiken på ifall ni som brukar få ont i öronen vid flygning har problem med att tryckutjämna även vid andra tillfällen än bara vid flygning eller om ni är känsliga för tryckförändringar vid andra tillfällen också.

    Nyfiken på varför en del får så ont och andra knappt känner något.. är man förkyld och täppt så förstår jag att det blir än värre då gången från svalget till örat är igentäppt.

    Ha det.

  • Svar på tråden Flygrädd - öron
  • Anonym (H)
    Thu 12 May 2022 09:22
    #1

    Min ena dotter fick ofta ont i öronen förr när vi flög. Mitt råd är nässpray, tuggummi och att dricka

  • Anonym (pilot­)
    Thu 12 May 2022 09:41
    #2
    +1
    Småland7 skrev 2022-05-12 07:59:48 följande:
    Flygrädd - öron

    Hallå allihop.
    Vill bara kolla här på sidan om lite svar och synpunkter.

    Jag ska inom kort prova på att flyga, men är rädd för att jag kommer få ont i öronen vid landning.

    Vet att det finns många andra som också känner av detta.. tänkte bara kolla med er om vilka tips ni har för att slippa detta.

    Sen är jag lite nyfiken på ifall ni som brukar få ont i öronen vid flygning har problem med att tryckutjämna även vid andra tillfällen än bara vid flygning eller om ni är känsliga för tryckförändringar vid andra tillfällen också.

    Nyfiken på varför en del får så ont och andra knappt känner något.. är man förkyld och täppt så förstår jag att det blir än värre då gången från svalget till örat är igentäppt.

    Ha det.


    När man går upp på sin flyghöjd, sänker man trycket i kabinen till motsvarande 2.5 km höjd. Sedan när man ska landa, återställs trycket till lufttrycket på marken.

    Det upplevs som att det slår "lock för öronen" tills trycket som man har i bihålorna anpassar sig till motsvarande nivå i kabinen. Det finns gångar i kraniet som gör att trycket balanseras ut ganska fort och man kan påskynda det genom att svälja.

    Har man dock lite igentäppta gångar mellan bihålorna eller svullna slemhinnor pga förkylning, allerg eller liknande, särskilt om man har lite smalare gångar från födseln, kan det ta längre tid, ibland upp till en timme. Under den tiden har man sämre hörsel, obehagskänsla i öron och ansikte och i vissa fall även smärta. Man kan använda receptfri nässpray, som t ex Nezeril, som minskar svullnaden i näsans slemhinnor och hjälpa till att trycket jämnas ut. Annars är det enklast att dricka eller tugga tuggummi för att man ska svälja frekvent.

    Vid landning kan man även hålla för näsan och försiktigt försöka blåsa ut luft genom näsan. Gör det dock inte när planet stiger, då får det rakt motsatt effekt. 

    Det är ingenting farligt, bara milt obehagligt. Det går över. Vi som flyger har det där hela tiden, vi tänker inte ens på det längre.
  • Thu 12 May 2022 10:53
    #3

    Tack för bra svar..
    Men till dig som hette anonym (piloten).. en annan fråga.
    Hur snabbt ändrar sig trycket inne i planet vid nedstigning?
    Har för mig att en nedstigning brukar vara ca 25 minuter.. är det då en tryckförändrimg från 2500 meter till havsnivå på 25 minuter = ca. 100 meters ändring per minut..

  • Anonym (pilot­)
    Thu 12 May 2022 11:17
    #4
    Småland7 skrev 2022-05-12 10:53:47 följande:

    Tack för bra svar..
    Men till dig som hette anonym (piloten).. en annan fråga.
    Hur snabbt ändrar sig trycket inne i planet vid nedstigning?
    Har för mig att en nedstigning brukar vara ca 25 minuter.. är det då en tryckförändrimg från 2500 meter till havsnivå på 25 minuter = ca. 100 meters ändring per minut..


    (Jag skriver från hustruns konto, därav "anonym".)

    Vi sjunker vanligtvis med ca 2000-3000 fot per minut (dvs mindre än en km per minut), men när vi är nere på lägre höjder sjunker vi långsammare. Så från en höjd på 36.000 fot tar det ca 10 - 15 minuter att komma ner mot flygplatsens terminalområde i luften och därefter, beroende på trafik, väder etc, ytterligare tio-femton minuter tills vi är nere på backen. Det kan gå fortare eller långsammare också.

    Luften i kabinen kommer för övrigt från motorerna, dvs en del av den luften som motorerna suger utifrån kyls ner och återfuktas innan det kommer in i kabinen. Lufttrycket i kabinen regleras alltså av oss på flight deck.
  • Thu 12 May 2022 11:43
    #5

    Ok.
    Trodde att trycket i kabinen sköttes helt automatiskt.
    Ska i alla falla snart prova på att flyga med ett boeing
    737-800 och hoppas att allt fungera bra.

  • Anonym (pilot­)
    Thu 12 May 2022 11:59
    #6
    Småland7 skrev 2022-05-12 11:43:48 följande:

    Ok.
    Trodde att trycket i kabinen sköttes helt automatiskt.
    Ska i alla falla snart prova på att flyga med ett boeing
    737-800 och hoppas att allt fungera bra.


    Det mesta sker antingen helautmatiskt eller via checklistor. Det kommer att gå hur bra som helst, du kommer garanterat att ha en underbar flygtur.  

    /// Airbus A320
  • Fri 13 May 2022 02:00
    #7
    Intressant att läsa Anonym (pilot):s inlägg, lite inside information så att säga.

    Men @TS: Jag kan berätta att jag aldrig har problem med trycket när jag flyger (vanligt passagerare, trots mitt användarnamn har jag inget i övrigt med flyg att göra ;). Visst slår det lite lock för öronen men det brukar släppa eftersom när jag sväljer, gör lite rörelser med käkarna och/eller tuggar tuggummi.


    En enda jobbig upplevelse har jag haft och det va som barn när jag va kraftigt förkyld och då fick skitjobbig värk i öronen. En snäll flygvärdinna gav mig tuggummi och hjälpte mig tryckutjämna och då blev det mer hanterbart.

    Jag älskar förresten att flyga, tycker det är häftigt när planet börjar accelerera på startbanan och trivs sen hela vägen tills man är framme. Hoppas du får en fin upplevelse du med! Solig

  • Anonym (Också fråga till pilote­n)
    Thu 19 May 2022 11:51
    #8
    Jag ska snart upp och flyga.
    I samband med detta är jag lite orolig över trycket/tryckförändringar i samband med landning. 
    Vet du hur det är med cabin altitude och hur snabbt kabintrycket ändras i kabinen i samband med nedstigning.
    * vad är dänormalt cabin altitude?
    * hur snabbt ändras kabintrycket i samband med nedstigning?
    * finns det något bra sätt att veta vem/vilka som har problem med tryckförändringarna utöver de som är kraftigt förkylda?
  • Anonym (pilot­)
    Fri 20 May 2022 09:16
    #9
    Anonym (Också fråga till piloten) skrev 2022-05-19 11:51:28 följande:
    Jag ska snart upp och flyga.
    I samband med detta är jag lite orolig över trycket/tryckförändringar i samband med landning. 
    Vet du hur det är med cabin altitude och hur snabbt kabintrycket ändras i kabinen i samband med nedstigning.
    * vad är dänormalt cabin altitude?
    * hur snabbt ändras kabintrycket i samband med nedstigning?
    * finns det något bra sätt att veta vem/vilka som har problem med tryckförändringarna utöver de som är kraftigt förkylda?
    Kabintrycket ändras rätt långsamt medan man stiger eller sjunker (runt 10 minuter) och det brukar sällan ge något större obehag för de flesta annat än att det knäpper lite i öronen. Normalt kabintryck på flyghöjd är ungefär som lufttrycket på Kebnekaises topp, alltså inte särskilt dramatiskt.

    I rätt sällsynta fall kan trycksänkningen vid start resultera i att det uppstår lite dis eller till och med lite dimma i kabinen. Det är inte rök utan det är vattenångan i luften som kondenseras på små partiklar, typ damm eller pollen. Det är helt normalt och försvinner rätt snabbt. 

    Anledningen att man har ett lägre kabintryck än på marken är främst att man på dett sätt kan bygga flygplan med lite tunnare metall i flygplanskroppen för att spara vikt och därmed bränsle.

    Om du ofta får lock för öronen när du till exempel åker bil och passerar kullar eller dalar, så kanske det är ett tecken på att du har svårt att tryckutjämna. Du behöver ändåinte vara orolig även om du får lite lock i öronen under flygning. Det är inte särskilt smärtsamt, mest irriterande. Det skadar inte öronen och effekten försvinner inom ett par minuter eller kanske en halvtimme när du börjar röra på dig.
  • Sat 28 May 2022 08:21
    #10

    Hallå.
    Tänkte bara säga att flygningarna gick bra. Öronen höll utan problem, och flygturerna blev trevliga.

Svar på tråden Flygrädd - öron