• DianaW

    43 och planerar att bli gravid

    Jag undrar över era erfarenheter och tips? Jag har nyss fyllt 43, har alltid levt sunt och har ett AMH värde på 10 och 10 äggblåsor, 5 i varje äggstock vid ultraljud. Min make är 5 år yngre men har tyvärr låg koncentration aktiva spermier och är äntligen under utredning. Det tog för lång tid för honom att utredas och jag har aldrig försökt bli gravid med ngn annan. Så nu får vi ej hjälp av offentlig vård pga min ålder (vilket är absurt då det är hans värden som är problemet) men kan få hjälp privat.


    Vad skulle ni gjort i min situation?
    Vilka värden tycker ni är bra, ur er erfarenhet?

    Jag tror att jag har bra värden och i en annan situation kanske jag blivit naturligt gravid direkt. Men finns det annat än folsyra, D-vitamin, Q10, Omega 3 som jag kan boosta mig med för att bibehålla mina värden? 

    Är mikroinjektion av en utvald spermie i mitt ägg säkert? Hur väljs den spermien ut för att vara frisk? Har ngn gått igenom detta?

    Vilka privata kliniker har ni bäst erfarenhet av? Vilka vill bara tjäna pengar och vilka bryr sig?

    Tack för era tankar!


     

  • Svar på tråden 43 och planerar att bli gravid
  • Mimosa86
    DianaW skrev 2022-05-13 10:13:06 följande:
    43 och planerar att bli gravid

    Jag undrar över era erfarenheter och tips? Jag har nyss fyllt 43, har alltid levt sunt och har ett AMH värde på 10 och 10 äggblåsor, 5 i varje äggstock vid ultraljud. Min make är 5 år yngre men har tyvärr låg koncentration aktiva spermier och är äntligen under utredning. Det tog för lång tid för honom att utredas och jag har aldrig försökt bli gravid med ngn annan. Så nu får vi ej hjälp av offentlig vård pga min ålder (vilket är absurt då det är hans värden som är problemet) men kan få hjälp privat.


    Vad skulle ni gjort i min situation?
    Vilka värden tycker ni är bra, ur er erfarenhet?

    Jag tror att jag har bra värden och i en annan situation kanske jag blivit naturligt gravid direkt. Men finns det annat än folsyra, D-vitamin, Q10, Omega 3 som jag kan boosta mig med för att bibehålla mina värden? 

    Är mikroinjektion av en utvald spermie i mitt ägg säkert? Hur väljs den spermien ut för att vara frisk? Har ngn gått igenom detta?

    Vilka privata kliniker har ni bäst erfarenhet av? Vilka vill bara tjäna pengar och vilka bryr sig?

    Tack för era tankar!


     


    Din sundhet har ingen påverkan på dina ägg. Äggen åldras precis som vi åldras. Däri problemet. Av gamla ägg är det färre som kommer vara livsdugliga. 

  • trollhona

    Linnékliniken i uppsala känner jag flera som rekommenderar, mycket bra stöd hela vägen och engagerad personal. IVF ligger på 60 vilket är rimligt. I de fall man gör mikroinjektion så har man spermierna i en burk och väljer ut de som är "livligast", dvs inte simmar baklänges eller har två svansar.. Det där kan personalen.

  • Zakopane
    Mimosa86 skrev 2022-05-13 10:21:57 följande:

    Din sundhet har ingen påverkan på dina ägg. Äggen åldras precis som vi åldras. Däri problemet. Av gamla ägg är det färre som kommer vara livsdugliga. 


    Mja, sanning med modifikation. När min syrra (då 44 år) var hos gyn för några år sedan och gjorde VUL (av en helt annan anledning som inte hade med önskan att bli gravid att göra) konstaterade gynekologen att hon "är ung i kroppen", med tanke på hur hennes ägg/äggstockar mm såg ut.

    med det sagt, allas ägg åldras inte på samma sätt eller i samma takt, eller hur man ska beskriva det.

    Vissa kvinnor är ju nästan infertila vid 32-35 år, andra blir gravida på första försöket i 45-årsålder (som jag själv). 
  • Zakopane

    Jag kan ingenting om det där med mannens spermier och fertilitetsbehandling (kan väl nästan inget om fertilitetsbehandling för kvinnor heller, mer än att jag själv gjorde en äggdonation i tidiga 30-årsåldern), men det låter ju väldigt positivt att du har bra värden och att allt ser bra ut för dig.

    Jag blev gravid ett halvår innan jag skulle fylla 40, och två månader innan jag skulle fylla 41 år. Barnen är födda med 15 månader emellan. Sen en oplanerad graviditet vid 43 år och tre månaders ålder, som dock slutade i ett tidigt missfall. Nu väntar jag minstingen och är 45 år (blev gravid direkt).

    Med det sagt, håller tummarna för er och tycker att det låter som att ni har goda chanser att få en liten knodd.

  • Måneskin

    Jag blev gravid vid 43 års ålder med hjälp av Ivf och min kusin i samma ålder blev gravid naturligt. 


    Om jag hade försökt naturligt så hade jag nog tagit hjälp av läkare med lite extra tillskott av progesteron.


    Sen om du vill vara helt säker på att livmodern är ok så kan jag tipsa om diagnostisk hysteroskopi. Många tänker gamla ägg efter 40 år men i mitt fall var det livmodern och en blockerad äggledare (med diagnostiserad hydrosalpinx) som hindrade graviditet. 
    Efter bortopererade äggledare och en livmoder rensad på ärrvävnad så blev jag äntligen gravid :) 
    De är dock diskriminerande mot kvinnor 40 plus till att göra hysteroskopi om det inte finns belägg för det, infertilitet räcker inte men en snäll gynekolog kan ibland hjälpa till med en remiss. Tyvärr ser man inte ärrvävnad via ultraljud utan endast när man går in med kameran. 

  • Maymom

    Bisolvon har jag hört många här prata om, för att göra livmodersekretet bättre för spermierna tror jag. Undrar om timjan har samma effekt, det har nämligen slemlösande effekt och kan användas vid förkylning typ som bisolvon.
    äta grapefrukt från mens till ÄL, liknande effekt tror jag.
    kan ju vara bra atttesta om hans simmare behöver hjälp på traven.

    Jag är själv 40 med två ma i bagaget och hoppas också kunna boosta kroppen och få till ett bra ägg till nästa försök, som faktiskt blir vårt första försök, tidigare har det bara varit oj hoppsan Vi var visst gravida. :)

    E vitamin ska också vara bra. Folsyra och  järn äter jag redan sedan förra graviditeten och även pga extra stor blödning senaste missfallet. Har knappt Druckit alkohol senaste 8 mån på grund av graviditeterna och ska försöka sluta med te nu i sommar... sen blir det väl att vara ute i solen och äta massa fisk, frukt, bär, frön och nötter och boosta kroppen så mycket det går naturligt innan vi försöker i augusti/september.

    hakar på här och lyssnar ivrigt efter fler tips. :)

Svar på tråden 43 och planerar att bli gravid