• Hyllemor

    Resa med allergiskt barn - vad måste man tänka på i förväg och när man är där?

    Vårt barn (i skolålder) är mycket svårt allergisk mot allt som innehåller ägg. Om han får i sig någonting med ägg, får han anafylaktisk chock och därför bär han med sig Epipen (andrenalinsprutor) överallt som fungerar bra ifall olyckan skulle vara framme (i Sverige krävs dock att man ringer ambulans direkt efter att man har gett sprutan. De tar några prover och kollar att allt är okej.) Han kan inte vara med på en hotellfrukost eller på ett café utan att få en allergisk reaktion, men i Sverige fungerar många andra matställen.


    Vi vill väldigt gärna resa och hade tänkt att vi skulle ta en weekendresa till Polen, men även andra länder kan vara aktuella. Vårt barn har aldrig varit utomlands och vill gärna flyga någonstans och uppleva någonting annat.


    Vi kommer självklart inte äta hotellfrukost eller utsätta vårt barn för något han är allergisk emot, men allergener kan finnas överallt.


    Vad måste vi tänka på när vi planerar en utlandsresa, bortsett från att ha koll på försäkringspapper och vart närmaste sjukhus finns? Kanske är det en idé att skriva en lapp på landets språk om vikten av att maten inte innehåller ägg.


    - Hur gör man med medicin och sprutor på flygplan?


    - Finns det några länder i Europa som har bättre koll på allergener än andra? (typ som i Sverige) Finns det länder man bör undvika helt?


    - Hur gör man vid eventuellt sjukhusbesök? Vad behöver man ha med sig, för att informationen ska gå fram? Hur fungerar det med försäkringar i de fallen?


    - Finn det annat man måste tänka å¨`

  • Svar på tråden Resa med allergiskt barn - vad måste man tänka på i förväg och när man är där?
  • Anonym (Läkare?)

    Vad säger barnets läkare? Går det ens att boka ?äggfritt? flyg? Äggmackor är väl typisk flygplansmat?

  • Anonym (Myran)

    Intyg på engelska som förklarar hans allergi och hur allvarlig den är och hur de brukar göra i Sverige. 

    Gällande försäkring är det ingen här kan svara på då der beror på helt vilken försäkring och försäkringsbolag ni har så där får ni ringa till dom och höra sig för.

    Lapp skrivet både på engelska och lokala språket om allergin och hur allergisk han är mot ägg. 

  • Hyllemor
    Anonym (Läkare?) skrev 2022-05-14 06:14:51 följande:

    Vad säger barnets läkare? Går det ens att boka ?äggfritt? flyg? Äggmackor är väl typisk flygplansmat?


    Ingen aning? Jag har inte flugit på över 10 år, innan vårt barn föddes, och då hade jag ingen anledning att kolla vad som serverades på planet.

    Frågan är hur folk som är allergiska mot jordnötter gör? Bokar de jordnötsfritt plan?

    Vi har inte pratat med läkaren än, eftersom vi inte ens har bokat ett datum som vi ska åka, utan när vi satt och pratade om olika resmål så slog det oss plötsligt att: "Hur sjutton gör vi med allergin?!"
  • Anonym (ööö)

    Har du bytt tema nu på dina resetrådar? Först var det hundra trådar om man kan åka till England under pandemin osv. 

  • Alexi

    Jag som är allergisk mot allt möjligt hoppar över flygplansmat helt och tar med egen. Jag har epipen och liknande i handbagaget, det är inga problem. 

  • Hyllemor
    Anonym (ööö) skrev 2022-05-14 11:11:44 följande:

    Har du bytt tema nu på dina resetrådar? Först var det hundra trådar om man kan åka till England under pandemin osv. 


    Nej, du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Det här är dessvärre ingen trolltråd, utan helt verkligt.
  • Hyllemor
    Alexi skrev 2022-05-14 11:14:31 följande:

    Jag som är allergisk mot allt möjligt hoppar över flygplansmat helt och tar med egen. Jag har epipen och liknande i handbagaget, det är inga problem. 


    Tack för ditt svar!


    Jag antar att man behöver någon form av intyg från läkare eller så, angående vad det är för medicin?

    Om vår son behöver ta Epipen, så måste vi ringa ambulans efteråt. Jag antar att det är samma sak för dig? Jag inser ju att det är vettigt att ha koll på var närmaste sjukhus finns och hur man tar sig dit, men om olyckan skulle vara framme, behöver man tänka på något särskilt inför det? Ska man ha läkarintyg med sig eller kanske någonting annat? Kan man räkna med att sjukhus i exempelvis Tyskland eller Polen har samma "riktlinjer" som vi i Sverige (t.ex. att man ska ringa ambulans efter att man har tagit Epipen.)

  • Anonym (beata)

    Olika regler gäller i olika länder, olika regler för olika flygbolag.
    Så ni måste kolla upp noga innan ni ens bokar något.

    Nej, det finns inte jordnötsfria flyg, eller äggfria heller för den delen. Klarar sonen att vara i närheten om andra äter ägg eller är det lika illa som svår jordnötsallergi?

    Jordnötsallergiker uppmanas att informera i tid innan avresa och då brukar flygplanspersonalen informera i högtalarna om att passagerarna ombeds att inte äta nötter under flygturen.
    Dock är ljudet på meddelanden i flygplan av någon anledning av urkass kvalité och lär nog inte uppfattas av alla.

  • Alexi
    Hyllemor skrev 2022-05-14 11:42:52 följande:

    Tack för ditt svar!


    Jag antar att man behöver någon form av intyg från läkare eller så, angående vad det är för medicin?

    Om vår son behöver ta Epipen, så måste vi ringa ambulans efteråt. Jag antar att det är samma sak för dig? Jag inser ju att det är vettigt att ha koll på var närmaste sjukhus finns och hur man tar sig dit, men om olyckan skulle vara framme, behöver man tänka på något särskilt inför det? Ska man ha läkarintyg med sig eller kanske någonting annat? Kan man räkna med att sjukhus i exempelvis Tyskland eller Polen har samma "riktlinjer" som vi i Sverige (t.ex. att man ska ringa ambulans efter att man har tagit Epipen.)


    Intyg från läkare på medicinen, nej. Men det sitter ju en etikett på själva förpackningen på apoteket men det är aldrig någon som frågat om det. 

    Vem säger att ni måste ringa ambulans? Man ringer väl ambulans om man behöver ambulans. 

    Och nej, jag är vuxen, jag bedömer väl själv om jag behöver ringa ambulans... Jag har dock aldrig behövt använda epipen, jag har koll på vad jag äter. 

    Du måste ju förstås ha EU-försäkringskort och det är väl alltid bra med en beskrivning på engelska vad som är diagnos och behandling osv. 
  • Hyllemor
    Alexi skrev 2022-05-14 12:12:43 följande:
    Vem säger att ni måste ringa ambulans? Man ringer väl ambulans om man behöver ambulans. 
    Ah, då är det olika då. I vår sons fall ska vi alltid ringa ambulans efter att han har tagit Epipen. De tar lite prover och kollar så att allt är okej och gör en bedömning kring ifall han ska in till sjukhus eller inte (hittills har han inte behövt åka in utan medicinen har fungerat.) Jag trodde att det var samma för alla som tog Epipen. Det var bra att veta att det inte är så.
Svar på tråden Resa med allergiskt barn - vad måste man tänka på i förväg och när man är där?