• Anonym (Ts)

    Blir ledsen när hon vill ha kläderna

    Jag och min man har ett barn, och vi har försökt i flera år att få ett till. Först på naturlig väg, och därefter flera rundor med IVF, men inget tar. Läkarna hittar inga fel, men det går bara inte. Detta har varit väldigt jobbigt, och just nu har vi en paus från allt det, och vi funderar på om vi orkar och har ekonomi för en ny omgång eller om vi bara ska ge upp nu. Det skär i mitt hjärta, men det är också så mycket stress i att hela tiden försöka och sen bli besviken. Vi har ju redan ett underbart barn.

    I alla fall, min pappas fru är en snäll och omtänksam person, men som jag kan uppleva som lite okänslig ibland. Vi har varit öppna med våra svårigheter att få ett till barn, och hur känsligt det är. Jag och pappas fru har pratat ganska öppenhjärligt om saken, och hon har frågat vad vi ska göra med alla kläder och saker om vi inte får ett barn till. Frun har 6 egna barnbarn och dessutom en massa vänner och bekanta som har barn och barnbarn som hon ger presenter till, samt att hon brukar lämna in saker i second hand-affärer och får då välja andra saker osv osv. Jag har sagt att den dag vi lägger alla barnförsök bakom oss och stänger den dörren, så kan hon få det som vi rensar ut (dvs majoriteten av alla saker efter att vi valt ut det vi vill spara), men att jag inte är där än.

    Nu har hon börjat fråga om inte vi har lite ytterkläder vi kan ge henne som hon kan ge sitt yngsta barnbarn, eller skor, eller diverse andra saker. Det kommer förfrågningar då och då. Vi har ju sakerna, men jag vill inte ge bort dem för jag har inte gett upp hoppet än. Men så får jag dåligt samvete och känner mig snål. Men jag fattar inte riktigt varför jag ska ge bort våra saker för att sen behäva köpa nya grejer. Till och med vagnen frågade hon efter för ett tag sen. Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, är bara ledsen. Eller är jag överkänslig?Känns bara som att de (eller hon) tycker att jag ska ge upp.

  • Svar på tråden Blir ledsen när hon vill ha kläderna
  • sextiotalist

    Snål, för att inte ge bort grejerna. Svara bara nej och du är inte snål. Det är tanten som är det 

  • Anonym (ööö)

    Hm, hon tror kanske att ni har gett upp (pga pausen), och då frågar. Eftersom du inte vill ge bort = ge inte bort! Säg bara en gång för alla - mycket tydligt - att ni inte vill prata om det här och att OM den dagen en gång kommer, när ni vill ge bort saker så kommer hon få veta det!
    Kan ju vara så att ni vid ett sånt tillfälle inte vill ge just till henne heller, ni kanske hellre ger till nån annan.

    Men just NU har tillfället inte kommit. Ni kanske får ett till barn och då är saken en annan. 

  • Anonym (E)

    Alltså vilken jävla gam!! Totalt respektlöst att fortsätta fråga. Säg att ni ändrat er! Säg att den dagen ni slutar försöka, vilket kommer dröja lääääänge, då kommer ni att SÄLJA era saker istället!

  • Anonym (E)

    Och sluta diskutera era försök med henne också!

  • Anonym (Ts)

    Tack för era svar! Ja, jag känner mig dum nu som pratat öppet kring allt detta. Sen menar hon nog inget illa, har alltid varit schysst mot mig, men nu har detta satt sig som en tagg, är lite rädd att jag ska bli bitter mot henne. Men jag ska vara tydlig en gång till med att vi säger till om det blir aktuellt att göra oss av med grejer.

  • Dexter dot com

    Var tydlig med att du blir ledsen av hennes förfrågningar och be henne sluta. Tror inte hon vill något illa utan att hon helt enkelt inte kan sätta sig in i er situation.

  • Anonym (ööö)
    Anonym (Ts) skrev 2022-05-14 07:06:15 följande:

    Tack för era svar! Ja, jag känner mig dum nu som pratat öppet kring allt detta. Sen menar hon nog inget illa, har alltid varit schysst mot mig, men nu har detta satt sig som en tagg, är lite rädd att jag ska bli bitter mot henne. Men jag ska vara tydlig en gång till med att vi säger till om det blir aktuellt att göra oss av med grejer.


    Gör så.
    Jag tror också det är viktigt att hon inte lever med uppfattningen att ni lovat henne vissa saker, utan bara "kanske en del grejer OM vi ska ge bort". Du skrev att hon frågat om tex vagn. En vagn är värd flera tusen kronor och det kanske ni i så fall hellre skulle vilja sälja, än bara ge bort. Hon kanske ser för sig att hon mer eller mindre "tingat" vissa prylar, så var oerhört tydlig med att det är NI som avgör, NÄR, OM och VAD hon i så fall kan få. 

    Och som redan skrivits är det inga fel att tala om att du blir ledsen av frågorna.
  • Lönnsirap

    Det är absolut okej att behålla de saker som du vill ha kvar, men andra sidan av myntet är att det ibland kan vara skönt att rent fysiskt gå vidare från ett barn till ett annat.
    Barn är så himla olika och man kan lungt rensa ut en himla massa som aldrig kommer bli aktuellt till nästa barn.

    Jag fick 2007 grejer från slutet av 90-talet och jag kan verkligen se vitsen med att låta det mesta vandra vidare tämligen snabbt.

    Mamman jag fick grejena var supernostalgisk kring allt och det var för mig rätt tydligt att man redan när man lägger undan ett plagg gör klokt i att sortera ut: nostalgi till barnet/en själv, spara till ev. nästa, och skänka....

  • Anonym (Farmor)

    Säg att Du har sålt eller gett bort, har bara kvar det som Du vill spara

  • Anonym (Huvva!)

    Usch, vilken mänska! Dina/era saker bestämmer ni över och ni gör vad ni vill med dom när ni vill. Säg ifrån en gång för alla. Och sluta prata om hur det går eller inte går med att få barn. Ingen fattar ändå som inte varit i samma sits.

Svar på tråden Blir ledsen när hon vill ha kläderna