• Anonym (Socker)

Hjälp mig att bli av med mitt sockerberoende!

Jag älskar allt som är sött och har sååå svårt att motstå socker men jag vill gå ner i vikt och då underlättar det ju om jag inte är sockerberoende..

Problemet är att jag har otroligt svårt att motstå det om det finns hemma. Jag besöker ofta min pappa och sover över där och där finns det alltid fika och bakelser. 

Ge mig era bästa tips! 

• Svar på tråden Hjälp mig att bli av med mitt sockerberoende!
  • Fjäril kär

För mig hjälpte det att trappa ner på sockret. Att förbjuda det gör ingen nytta och du kommer bara tappa motivationen. 

Börja med att sätta upp små delmål. En sak i taget. 

Hur mycket sötsaker äter du? Se över hur mycket det handlar om och lägg upp en plan. Tex att börja med att inte dricka läsk alla dagar. Ta bort läsk en dag i veckan.  Sen fortsätter du med liknande delmål. Viktigt också att ersätta ovanan med goda vanor i någon form. Nej du ska inte börja tokäta nötter eller så utan bara reflektera över dina ovanor och gör nåt konstruktivt av dom. 

När det här sen blir en vana att det blir mindre och mindre sött så slipper du abstinens och du kan faktiskt unna dig en glass en varm sommardag eller äta tårta på kalas. Din kropp vill inte ha mer än så då den har vant sig. 

• Dexter dot com

Jag klippte helt med socker och började med strikt LCHF. Tog 2 veckor innan sockersuget var borta och kilona började rasa av redan första veckan.

• Anonym (Mino)
    Anonym (Socker) skrev 2022-05-14 11:48:39 följande:
    Hjälp mig att bli av med mitt sockerberoende!

Jag älskar allt som är sött och har sååå svårt att motstå socker men jag vill gå ner i vikt och då underlättar det ju om jag inte är sockerberoende..

Problemet är att jag har otroligt svårt att motstå det om det finns hemma. Jag besöker ofta min pappa och sover över där och där finns det alltid fika och bakelser. 

Ge mig era bästa tips! 

Prata med din pappa. Svårt att gå ner i vikt om anhöriga försöker skjuta en i sank.

Ät mer och godare ordentlig mat. Lägg ner snacksen. Varflr vill du gå ner i vikt? Det måste vara något långsiktigt hållbart.
  • Anonym (Nyttigare)

Ät mer ordentlig mat med långsamma kolhydrater jämt fördelat under dagen. Sockersug beror ofta på en dipp i blodsockret och det undviks med rätt kost på regelbundna tider. Utöver det - köp inte hem nåt sött. Prata med din pappa också. Vill han ha det hemma kan han kanske låta bli äta när du är hemma eller rent av gömma sakerna. Kanske möjligen du kan byta ut en del sött mot mindre "farliga" saker som tex mjölkchoklad mot riktigt mörk choklad. Jag skulle inte ens få ner så klen choklad numer och är helt nöjd med en bit 90-procentig choklad.

Svar på tråden Hjälp mig att bli av med mitt sockerberoende!