Inlägg från: Anonym (E.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E.)

Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

Jag tycker att det är fel mot barnet att göra så. Hela livet kommer folk att haja till, ställa frågor o.s.v.. Det är så onödigt. Ovanliga namn (på den nivå som vi talar om här: Lucifer, Candy, Tiger, Diamant o.s.v.) är heller inte neutrala, utan man får upp en bild i huvudet, och barnet måste då antingen anpassa sig så att han eller hon stämmer in på den bilden, eller kämpa emot den. Som sagt: det är så onödigt. 

Tänk en Candy som vill ses som duktig på matte, en Lucifer som vill bli pastor, en tiger som vill bli auktoriserad revisor..? Vägen blir så mycket svårare. Det finns lagom ovanliga namn som ändå är riktiga namn utan karakteriserande associationer, man behöver bara gå till närmsta släktforskningssajt eller kyrkogård eller äldre svensk roman... eller varför inte de isländska sagorna, den poetiska Eddan... om man nu absolut måste vara "unik" genom sitt barn. 

• Anonym (E.)
    Anonym (Bettan) skrev 2025-11-03 11:19:57 följande:

Mitt barn har ett namn som är ovanligt i Sverige (ca 500 heter så, varav några säkert i mellannamn), men relativt vanligt i ett av våra grannländer. Jag tänkte att det är ett fint namn, helt enkelt. Men jag hade inte valt det om det hade varit svårt att stava eller uttala på svenska. Det är typ som Seppo. Det är inte så vanligt i Sverige, men en svensk har inte svårt att läsa det eller förstå hur det ska uttalas. 

Du menar "andranamn" eller "andra förnamn", inte "mellannamn". Ett mellannamn är ett extra efternamn. Jag förstår inte varför folk gör fel på det här hela tiden?
  • Anonym (E.)
    Anonym (Bettan) skrev 2025-11-03 11:45:52 följande:
    För att det är en väldigt oviktig grej. Vi har helt enkelt roligare/viktigare/bättre saker för oss än att hålla koll på Skatteverkets definitioner. 
    Fast om vi inte har samma definitioner, så kan vi ju inte diskutera med varandra inom det svenska språkområdet. Själv säger jag alltid "svarv" för det som andra nämner "fräs" - vem fan orkar hålla reda på skillnaden, liksom..?! (Skojar bara.)
  • Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-03 14:27:28 följande:
    Lucifer är inte tillåtet.

Candy kommer ju att vara lika duktig på matte vad hon än heter. Men hon kunde ju fått det bibliska namnet Candace och fått Candy som smeknamn. Tiger är ju inte konstigare än Björn och Ulf, bara ovanligare (det fanns inga tigrar här i Norden på vikingatiden).

Det har väl gått bra för Diamant Salihu, han syns ofta i TV som expert.

Har ni inte upptäckt att det tillkommit en hel del nya och "konstiga" namn iom invandringen?
    Lucifer måste vara tillåtet, jag sökte på Ratsit nu och fick upp 68 stycken. Jag kollade bara snabbt, men de allra flesta har i övrigt svenska för- och efternamn. 

Det finns något som heter "självuppfyllande profetia". Det går naturligtvis inte BARA på namn, men det är EN faktor i leken. Om lärarna förväntar sig att Candy Svensson (med en mamma som var 16 år när lilla Candy föddes, och som nu har flera barn med olika män samt går på soc.) ska vara fnittrig och flamsig, och droppa ut från skolan så snart det bara går, så kommer de att behandla henne på ett annat sätt än Caroline Wallin (som har akademikerföräldrar som fick henne när de var 35 respektive 38 år). Och då är risken stor att hon ger upp med matten, så fort det börjar kännas jobbigt. 

Ja, men herr Salihu är ju ett inkvoterat undantag. Klart att det har kommit in nya namn med invandringen, men Diamant kan inte vara ett normalt namn någonstans på jorden, och det är även i Sverige konstigt på en helt annan nivå än Mustafa, Ibrahim, Ahmed, Mihály eller Boris.
  • Anonym (E.)
    Anonym (prinsen) skrev 2025-11-04 01:44:57 följande:

Jag tycker Ines är jättefint enligt min smak. Det är inte WT. Karl Philips dotter heter så....alltså prinsen...

Det är väl ingen som har sagt att Ines är WT, heller? Jag tycker att det ligger på den motsatta sidan av skalan, d.v.s. för tantigt och sippt. 

Carl Philip stavar just så, och inte på något annat sätt. Jag vet inte om de har gått ut och berättat hur de tänkte kring det trista namnet på sin enda dotter? Hade Sofia inte blivit gift med just prinsen, så är jag dock rätt säker på att det hade blivit WT-namn på hennes barn för hela slanten...
  • Anonym (E.)
    Anonym (Donna) skrev 2025-11-04 05:43:45 följande:
    Det var bland det mest fördomsfull på länge... hur lyckades du ens?

Ahhh, det är du som är Candy va?
    Det finns sådana undersökningar, du får googla. Ett stort antal lärare har fått rätta en och samma uppsats - skriven av undersökningsledarna - men de har fått olika uppgifter om vad eleven heter som ska ha skrivit den. Och då har det visat sig att de har bedömt uppsatsen olika beroende på elevens namn. "Cinderella" kan inte följa en röd tråd, och kan inte ens ha förstått frågan. "Martha" däremot har ett livligt intellekt och hittar snabbt sitt eget perspektiv på frågan...
  • Anonym (E.)
    Anonym (Bettan) skrev 2025-11-04 07:22:57 följande:

Fast personen jag skrev till förstod ju vad jag menade, så det gick uppenbarligen utmärkt. Och det här handlar inte heller om språk utan Skatteverkets regler för namngivning, och de ändras då och då. Jag kollade upp termen mellannamn och den fanns bara under 50 år.

Det har med folkbokföringssystem att göra. Hade mitt inlägg handlat om det hade jag så klart kollat upp vad termen betydde, men nu fanns ordet med i en parentes - alltså mindre viktigt tillägg som inte är nödvändigt för texten som helget) som gällde hur många som bär samma namn som mitt barn. 

Jag har själv ett stort språkintresse men märker ALDRIG ord på grund av hur meningslöst det är och att det bara förstör diskussioner och flyttar fokus från det egentliga ämnet. Jag orkar inte bita ifrån å andras vägnar, men nu riktade sig den här skitnödigheten mot mig och då biter jag tillbaka. Att märka ett ord som inte har betydelse för helheten och som dessutom stod i ett ganska oviktigt tillägg i en parentes är så otroligt fjantigt. Har man inte mer givande saker att tillföra debatten än så tycker jag att man kan låta bli att skriva. 

Det är bara att jag blir irriterad på att folk gör det felet HELA tiden. Man ser det till och med i tidningsartiklar, och DE skribenterna borde i alla fall ha tagit sig tid att kolla upp att termerna blir korrekta.
  • Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-04 13:24:40 följande:
    Har du någon länk till en sådan undersökning som gjorts i nutid? Jag undrar vad läraren tänker om  det är en Fatima eller Ali som skrivit uppsatsen.

Det är i så fall väldigt fördomsfulla lärare som gör så. Deras jobb är att se alla elevers potential, inte döma ut vissa redan på förhand beroende på var de bor eller vilka namn de har.

Det borde ingå i lärarutbildningen att inte förstöra elevers framtid genom sina egna fördomar. 

Det fanns en tidigare undersökning där personen antingen hette Ingvar eller Ingvor. Ingvar fick givetvis en högre bedömning än Ingvor. 

"Ingvars text uppfattades som genomtänkt, välskriven och övertygande. Han anses vara mer trovärdig och kompetent jämfört med Ingvor.

Ingvors text uppfattades som rörig och oklar. Det var svårt att förstå vad hon egentligen ville ha sagt."

Men nu bestäms inte elevernas betyg enbart av uppsatser.

Men vad göra om ett manligt namn anse innebära högre kompetens än ett kvinnligt? Ska alla flickor förses med mansnamn?
    Du vet väl att den farligaste fördomen är att tro att man inte har några fördomar..? Även om man inte MEDVETET förväntar sig mindre av brödraparet Majk och Boy än av brödraparet Johan och Henrik, så kan det vara så att man NÅGONSTANS gör det ändå... och att det märks. Subtilt.

www.bbc.com/news/magazine-26634477

Jag hittade en BBC-artikel, som utvecklar ämnet och både tar upp studier som stöder det jag säger och det du säger. Du får läsa själv, jag kopierar bara in två stycken (som stöder det jag säger! :) ) Mina fetmarkeringar: 

Over the last 70 years, researchers have tried to gauge the effect on an individual of having an unusual name. It is thought that our identity is partly shaped by the way we are treated by other people - a concept psychologists call the "looking-glass self" - and our name has the potential to colour our interactions with society. Early studies found that men with uncommon first names were more likely to drop out of school and be lonely later in life. One study found that psychiatric patients with more unusual names tended to be more disturbed.

He notes that there are more than three times as many Eleanors at Oxford than we might expect, given the frequency of that first name among girls in the general population, and Peters, Simons and Annas are not far behind. Conversely, there is less than a 30th of the expected number of Jades and an even smaller proportion of Paiges and Shannons. An Eleanor is 100 times more likely to go to Oxford than a Jade.

Det är alltså hundra gånger mer sannolikt att en flicka i Storbritannien som heter Eleanor ska gå på Oxford-universitetet, än en flicka som heter Jade. Och om jag får gissa, så tror jag att samma förhållande gäller i Sverige mellan en flicka som döps till Eleanor och en som döps till Elly eller Elsie (eller liknande), och sannolikheten att de ska gå på Chalmers eller KTH eller Karolinska institutet (läkarutbildningen) om 20, 25 år. 

Det om manliga och kvinnliga namn tror jag är ett icke-problem, eftersom flickor får högre betyg än pojkar i Sverige, och fler flickor går vidare till högre studier idag.
  • Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-04 13:35:03 följande:

Vem bestämmer vilka namn som är "normala"? Är alla namn utanför 100 (el 1000) i topp "onormala"? Men den listan ändras ju hela tiden. Plötsligt har ett "ornormalt" namn blivit "normalt" och tvärtom.

Eller är ett "onormalt" namn det som man själv aldrig stött på förr? Men det kan bero på att man levt ett begränsat liv i en byhåla och inte läser mycket heller.

Nej, vad som är normalt är synnerligen subjektivt.

Gränsfallen är såklart subjektiva, men i båda ytterkanterna finns det namn som nästan alla skulle säga är normala, respektive nästan ingen skulle säga är normala. Det måste du väl hålla med om? INGEN kan tycka att Erik och Anna är onormala namn, men NÄSTAN ALLA skulle tycka att Diesel och Precious är det. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-04 15:54:35 följande:
    Ja namnlagen ändrades för ett antal år sedan, så fler namn som har koppling till olika religioner ska kunna godkännas. Däribland Lucifer.
    Fast "koppling till olika religioner"? Jag förstår att muslimska familjer måste få döpa sin son till Muhammed, men får de döpa sin son till Sheitan? D.v.s. deras motsvarighet till Satan/Lucifer. Knappast. Så det handlar inte om det (olika religioner). 

Jag tror att det är någon som har sovit på Skatteverket när Lucifer gick igenom. Sverige har varit kristen i över tusen år, men Lucifer har aldrig tidigare använts som namn på en människa. (Som kattnamn har det dock funnits tidigare.)
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn