Xenia skrev 2025-11-04 13:24:40 följande:
Har du någon länk till en sådan undersökning som gjorts i nutid? Jag undrar vad läraren tänker om det är en Fatima eller Ali som skrivit uppsatsen.
Det är i så fall väldigt fördomsfulla lärare som gör så. Deras jobb är att se alla elevers potential, inte döma ut vissa redan på förhand beroende på var de bor eller vilka namn de har.
Det borde ingå i lärarutbildningen att inte förstöra elevers framtid genom sina egna fördomar.
Det fanns en tidigare undersökning där personen antingen hette Ingvar eller Ingvor. Ingvar fick givetvis en högre bedömning än Ingvor.
"Ingvars text uppfattades som genomtänkt, välskriven och övertygande. Han anses vara mer trovärdig och kompetent jämfört med Ingvor.
Ingvors text uppfattades som rörig och oklar. Det var svårt att förstå vad hon egentligen ville ha sagt."
Men nu bestäms inte elevernas betyg enbart av uppsatser.
Men vad göra om ett manligt namn anse innebära högre kompetens än ett kvinnligt? Ska alla flickor förses med mansnamn?
Du vet väl att den farligaste fördomen är att tro att man inte har några fördomar..? Även om man inte MEDVETET förväntar sig mindre av brödraparet Majk och Boy än av brödraparet Johan och Henrik, så kan det vara så att man NÅGONSTANS gör det ändå... och att det märks. Subtilt.
www.bbc.com/news/magazine-26634477
Jag hittade en BBC-artikel, som utvecklar ämnet och både tar upp studier som stöder det jag säger och det du säger. Du får läsa själv, jag kopierar bara in två stycken (som stöder det jag säger! :) ) Mina fetmarkeringar:
Over the last 70 years, researchers have tried to gauge the effect on an individual of having an unusual name. It is thought that our identity is partly shaped by the way we are treated by other people - a concept psychologists call the "looking-glass self" - and our name has the potential to colour our interactions with society. Early studies found that men with uncommon first names were more likely to drop out of school and be lonely later in life. One study found that psychiatric patients with more unusual names tended to be more disturbed.
He notes that there are more than three times as many Eleanors at Oxford than we might expect, given the frequency of that first name among girls in the general population, and Peters, Simons and Annas are not far behind. Conversely, there is less than a 30th of the expected number of Jades and an even smaller proportion of Paiges and Shannons. An Eleanor is 100 times more likely to go to Oxford than a Jade.
Det är alltså hundra gånger mer sannolikt att en flicka i Storbritannien som heter Eleanor ska gå på Oxford-universitetet, än en flicka som heter Jade. Och om jag får gissa, så tror jag att samma förhållande gäller i Sverige mellan en flicka som döps till Eleanor och en som döps till Elly eller Elsie (eller liknande), och sannolikheten att de ska gå på Chalmers eller KTH eller Karolinska institutet (läkarutbildningen) om 20, 25 år.
Det om manliga och kvinnliga namn tror jag är ett icke-problem, eftersom flickor får högre betyg än pojkar i Sverige, och fler flickor går vidare till högre studier idag.