Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?
Jag missade att betala elräkningen förra månaden och fick ett inkassokrav i torsdags. När jag går tillbaka och tittar, så ser jag att jag har betalat elnätsavgiften men att jag inte har betalat elhandelsavgiften förra månaden, vilket jag trodde att jag hade gjort. Givetvis betalade jag elnätsavgiften direkt när inkassokravet kom, men med inkassokravet fanns det ett bifogat delgivningskvitto, vilket skulle fyllas i och postas. Jag är osäker på om delgivningskvittot kommer att hinna fram i tid, eftersom postgången ju är som den är och det var inte många dagar jag hade på mig. Om det inte hinner fram i tid, så kommer de att kontakta en delgivningsman, för vilken jag ska stå för kostnaderna.
I det bifogade brevet står det också att de har meddelat socialtjänsten i min kommun, på grund av att jag riskerar att få elen avstängd.
Allt det här känns fruktansvärt olustigt, framför allt eftersom jag inte brukar missa räkningar och inte vet riktigt vad jag ska vänta mig.
- Om delgivningskvittot inte har hunnit fram i tid, trots att jag har postat det direkt, måste jag trots det stå för kostnaderna för delgivningsmannen?
- Vad innebär det att elbolaget har meddelat socialtjänsten? Kommer jag att behöva besöka dem eller kommer de att ringa mig eller skriver de brev?
Jag är inte särskilt orolig för just socialtjänsten, eftersom jag och min familj lever ett ordnat liv, men jag vill ändå gärna veta vad jag kan vänta mig: om jag måste ta ledigt från jobbet för att gå på något möte eller vad som annars händer.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-14 16:22
*"Givetvis betalade jag elhandelsavgiften direkt", skulle det stå i inlägget, inte elnätsavgiften.