• Anonym (vad händer nu?)

Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?

Jag missade att betala elräkningen förra månaden och fick ett inkassokrav i torsdags. När jag går tillbaka och tittar, så ser jag att jag har betalat elnätsavgiften men att jag inte har betalat elhandelsavgiften förra månaden, vilket jag trodde att jag hade gjort. Givetvis betalade jag elnätsavgiften direkt när inkassokravet kom, men med inkassokravet fanns det ett bifogat delgivningskvitto, vilket skulle fyllas i och postas. Jag är osäker på om delgivningskvittot kommer att hinna fram i tid, eftersom postgången ju är som den är och det var inte många dagar jag hade på mig. Om det inte hinner fram i tid, så kommer de att kontakta en delgivningsman, för vilken jag ska stå för kostnaderna.

I det bifogade brevet står det också att de har meddelat socialtjänsten i min kommun, på grund av att jag riskerar att få elen avstängd.

Allt det här känns fruktansvärt olustigt, framför allt eftersom jag inte brukar missa räkningar och inte vet riktigt vad jag ska vänta mig.

- Om delgivningskvittot inte har hunnit fram i tid, trots att jag har postat det direkt, måste jag trots det stå för kostnaderna för delgivningsmannen?

- Vad innebär det att elbolaget har meddelat socialtjänsten? Kommer jag att behöva besöka dem eller kommer de att ringa mig eller skriver de brev?

Jag är inte särskilt orolig för just socialtjänsten, eftersom jag och min familj lever ett ordnat liv, men jag vill ändå gärna veta vad jag kan vänta mig: om jag måste ta ledigt från jobbet för att gå på något möte eller vad som annars händer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-14 16:22
    *"Givetvis betalade jag elhandelsavgiften direkt", skulle det stå i inlägget, inte elnätsavgiften.
  • Svar på tråden Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?
  • Anonym (?)
    Anonym (123) skrev 2022-05-14 17:04:06 följande:
    Man måste inte skicka påminnelse innan man skickar till inkasso. 
    Anonym (Bertil) skrev 2022-05-14 17:22:30 följande:

Det hela låter märkligt. Vad har du för elbolag som hotar att stänga av elen pga en enda försenad räkning? Dessutom bara ett par veckor sen väl? 

Jag hade bytt elleverantör. 

Tycker också det låter lite väl dramatiskt. Men det kanske är så det är nuförtiden, är över 10 år sen jag missade en elräkning.
  • Anonym (jur)
    EnAnonumius skrev 2022-05-14 18:57:28 följande:
    Delgivning är inte alls ett erkännande. Man kan ju undra vad du har fått det ifrån.

Delgivning är ett dokumenterat bevis på att du har tagit emot viktig dokumentation.
    Delgivning kan ses som bevis, du kan erkänna eller bestrida, om vi nu tar Ts fall med obetald faktura, skickar hon in och erkänner skulden så kan KF utan att behöva gå via domstol påbörja ärendet.
    Bestrider TS ärendet så kan inte KF göra något åt saken, man har en tvist, det kan bara lösas via domstol.

Har man fakturerat fel, kanske tagit ut en felaktig kostnad på fakturan så hamnar man i förlikning, dvs då blir man inte heller dömd eller ens få en anmärkning via domstol och KF. många företag fakturerar fel via påminnelse, inkasso kostnader osv, dom har tagit ut för många, kan man detta och bestrider, så ändrar dom snabbt innan domstol. men många företag försöker använda sig av denna skrämsel taktik att kostnader ökar dramatiskt.
  • Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2022-05-14 19:02:57 följande:
    Hej
    Jag har jobbat många år inom socialtjänsten på just avdelningen som tar emot dessa underrättelser.
    Förfarandet som du beskriver är standard och har du betalat behöver du inte oroa dig.
    Många missar sin elräkning.

Elbolagen har skyldighet att skicka underrättelse till socialtjänsten och bolagen använder sig av olika delgivningsförfaranden.
    Socialtjänsten brukar skicka brev om att de tagit emot underrättelse och informera att ni kan kontakta dem om ni behöver stöd/rådgivning.
    Nu är det ju inte aktuellt så ni behöver inte göra något 
    Ett ev erbjudande om besök är frivilligt om det inte gäller en orosanmälan såklart.

Mitt råd är att kontakta elbolaget och dubbelkolla att betalningen kommit fram.
    Håller med
  • Anonym (Jur?)
    Anonym (jur) skrev 2022-05-14 19:15:57 följande:
    Delgivning kan ses som bevis, du kan erkänna eller bestrida,
    Du har missförstått vad delgivning är. Återigen, delgivning är bara ett bevis för att du har tagit emot en handling. Detta har ingenting med att erkänna eller bestrida i sakfrågan att göra. Däremot kan man i vissa fall ange på delgivningskvittot om man bestrider, men det gör man enbart av praktiska skäl.

/Advokat
  • Anonym (soli)

Är historien sann utan några detaljer uteblivna hade jag bytt elbolag omgående. Vem fan skickar ett ärende till socialen för EN! missad räkning som betalades omgående efter påminnelse.

• EnAnonumius
    Anonym (jur) skrev 2022-05-14 19:15:57 följande:
    Delgivning kan ses som bevis, du kan erkänna eller bestrida, om vi nu tar Ts fall med obetald faktura, skickar hon in och erkänner skulden så kan KF utan att behöva gå via domstol påbörja ärendet.
    Bestrider TS ärendet så kan inte KF göra något åt saken, man har en tvist, det kan bara lösas via domstol.
    Du fortsätter att sprida falsk information ser jag.

Jag vet att det är vanligt att folk "tror" att delgivning är ett "erkännande".

Som sagt Delgivning är att dokumentera att du har tagit emot dokumentation som ges till dig.
    Notera ett dokument kan vara räkning, domslut etc.
    Notera ett dokument kan vara räkning, domslut etc..

Ja vi kan ta kronofogden. Jag har varit där en gång (skuldfri idag )

Delgivningen isig är inget du kan bestrida.
    Då delgivning är till för att försäkra att personen som fått dokumentet verkligen har fått det. Att personen har tagit emot dokumentationen s.a.s.

Jag har varit med om delgivning själv, och då hos kronokalle, men även på inkassobolag faktiskt.

Det ringer på dörren och han ger över en dokument, han ber dig sedan signera ett papper på att du mottagit dokumentet. Där är delgivningen i sin renaste form. Nekar du att ta emot dokumentet  har inte en delgivning skett.

Men för sakens natur så säger vi att man tar emot dokumentet och du signerar på att du mottagit det..
    Du läser dokumentet (i detta fall då skulden du har hos kronan)... Man anser att det är fel det kronan delger om dig var du har i skuld, och då kan du bestrida så klart...
    Dock så är det INTE delgivningen du bestrider, utan då är det skulden du bestrider.

Det är en signifikant juridisk skillnad mellan "delgivning" och "erkännande". Och en delgivning kan aldrig gå som ett erkännande isig

Kan ju ta ett annat exempel..
    Du kan ta ut domslut på vilka personer du vill, då domslut är allmän handling, på din närmsta domstol.

Du är nyfiken på vad som sa i brottmålet om Person X som var rattfull och hade kört på ett barn..
    Du går då till närmsta domstol, och frågar efter den domen. Domstolen tar då fram domslutet och så får du skriva på ett papper på att du tagit emot domslutet, d.vs. du får en delgivning.
    Då ett domslut räknas som ett dokument.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jur?) skrev 2022-05-14 20:37:16 följande:
    Du har missförstått vad delgivning är. Återigen, delgivning är bara ett bevis för att du har tagit emot en handling. Detta har ingenting med att erkänna eller bestrida i sakfrågan att göra. Däremot kan man i vissa fall ange på delgivningskvittot om man bestrider, men det gör man enbart av praktiska skäl.

/Advokat
    Tack att det finns en till som försöker förklara för hobby juristen (aka Anonym(Jur) ), att h*n har helt fel.

/EA
    Som varit med om några delgivningar och bar en delgivning som har med kronan att göra.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (jur)

/Advokat
    Jag tog upp ärendet med domaren, jag fråga han rakt ut varför det tar så lång tid.

Domarens svar var att personen kan systemet, han vet att om han inte svarar på delgivningen så kan vi inget göra, alla måste få tillgång till handlingar.
    Personen jag gick emot var en chef under den åtalade i Kindberg-härvan, jag drev målet under samma tid, jag hade advokat först, tog bort advokaten då jag förstod det kommer ta mycket lång tid.

Även jag kunde utnyttja delgivning, jag hade min grossist, även dom skicka mig senare till KF, jag visste om att om jag inte svarar på delgivningen så kommer inget hända, jag kommer inte ens få en anmärkning.

Bytte grossist innan dom han och skicka till KF, kreditprövning gick igenom, kunde fortsätta min verksamhet, jag tog nästa projekt, jag kunde ännu göra inköp, han och avsluta projektet och kunde fakturera, det hade nästan gått 3 månader sedan jag själv blivit skickad till KF, påminnelser om delgivning från KF damp ner i brevlådan med jämna mellanrum, , nästan 4 månader efter jag själv var ett ärende hos KF, så var jag inte delgiven, men nu fick jag in kapital via det sista projektet, betalade in min skuld, inte till KF utan till grossist.

Bara veckan innan vi skulle ha muntlig för beredelse hos Tingsrätten betalar min kund in pengarna,  det fattas lite avgifter och lite räntor, men målet måste göras om, ändrade belopp, handlar bara om några1000 lappar vi når en förlikning, kunden fick ingen betalnings anmärkning.
    Jag fick inte heller någon betalningsanmärkning.

Därför berättar jag vikten av delgivning öppet, jag har själv blivit utsatt , jag har själv utnyttjat att inte svara, genom att jag inte svarat på delgivning fick jag inte heller någon anmärkning samt kunde hålla borta systemet på liknande sätt som min kund gjorde.
  • Anonym (jur)
    EnAnonumius skrev 2022-05-14 21:33:45 följande:
    Du fortsätter att sprida falsk information ser jag.

Jag vet att det är vanligt att folk "tror" att delgivning är ett "erkännande".

Som sagt Delgivning är att dokumentera att du har tagit emot dokumentation som ges till dig.
    Notera ett dokument kan vara räkning, domslut etc.
    Notera ett dokument kan vara räkning, domslut etc..

Ja vi kan ta kronofogden. Jag har varit där en gång (skuldfri idag )

Delgivningen isig är inget du kan bestrida.
    Då delgivning är till för att försäkra att personen som fått dokumentet verkligen har fått det. Att personen har tagit emot dokumentationen s.a.s.

Jag har varit med om delgivning själv, och då hos kronokalle, men även på inkassobolag faktiskt.

Det ringer på dörren och han ger över en dokument, han ber dig sedan signera ett papper på att du mottagit dokumentet. Där är delgivningen i sin renaste form. Nekar du att ta emot dokumentet  har inte en delgivning skett.

Men för sakens natur så säger vi att man tar emot dokumentet och du signerar på att du mottagit det..
    Du läser dokumentet (i detta fall då skulden du har hos kronan)... Man anser att det är fel det kronan delger om dig var du har i skuld, och då kan du bestrida så klart...
    Dock så är det INTE delgivningen du bestrider, utan då är det skulden du bestrider.

Det är en signifikant juridisk skillnad mellan "delgivning" och "erkännande". Och en delgivning kan aldrig gå som ett erkännande isig

Kan ju ta ett annat exempel..
    Du kan ta ut domslut på vilka personer du vill, då domslut är allmän handling, på din närmsta domstol.

Du är nyfiken på vad som sa i brottmålet om Person X som var rattfull och hade kört på ett barn..
    Du går då till närmsta domstol, och frågar efter den domen. Domstolen tar då fram domslutet och så får du skriva på ett papper på att du tagit emot domslutet, d.vs. du får en delgivning.
    Då ett domslut räknas som ett dokument.
    Till dig kan jag berätta det ironiska i mitt fall, jag får efter mycket om och men tag på delgivningsman, jag berättar mitt ärende, han förklara sitt arbetsområde är hela länet, samt att som det ser ut just nu så har han minst 1 år av uppdrag ang delgivning.

Jag berättar det ironiska, att du sitter bara några hundra meter ifrån personen du ska delge, jag gav han både nr till hans personliga arbetsmobil samt berätta vart han arbeta, du kan gå dit, det kommer bara ta några minuter.

Får sedan brev från KF att dom lyckats delge personen, han skriver bara "fakturan är betald i sin helhet" jag ringer KF, behövs inga bevis? konto utdrag osv?
    Nej han har bestridit fakturan med enbart den meningen, det var allt han svara.

Det hade gått över 3 månader som delgivnings man försökt nå han, när han väl blev delgiven fick han mer tid att svara, dvs han vann ytligare veckor.
    Ärendet går vidare till tingsrätt, allt fortsätter i samma stil, han svarar inte på tingsrättens brev, även dom måste anlita delgivningsman och det löper månader igen, samma stora problem, när väl tingsrätten nått så tar det lång tid att nå själva muf,  totalt vann han över 1 år på bara hålla sig borta från delgivning.

Ännu mer ironiskt var att detta brydde sig inte domaren om när vi väl hade muf, dom ville bara uppnå en förlikning, att han betalat in vecka före gjorde att det inte fanns något mål kvar, beloppen var nu små, från en kvarts miljon till bara tusen lappar, vi mötes lite drygt över halva detta belopp på dessa tusen lappar.
    Tiden att nå själva slutförhandling låg ytligare nästan ett halvår bort.

Efter 1 år o några månader drygt blir man ganska less på målet och systemet, att vänta ännu ett halvår på driva in 2448 kr som återstod kändes inte lönt, det skulle kosta mig mer att skriva om stämning och bara tillbringa halvdagen i rätten för så litet belopp. det var bättre o lämna det bakom sig 

Lönar det sig att inte svara på delgivning, helt klart.
    Ännu mer ironiskt är att Östersund är en liten stad, jag bodde själv bara 1,5 km ifrån KF och KF lyckas inte delge mig.
  • Anonym (jur)

/Advokat
    Haha du signerar med Advokat och förstår ändå inte, hur lustigt är inte det?

Ta min grossist, jag har en skuld, grossisten skickar den för indrivning till KF, jag svarar inte på KF, jag har själv ett ärende hos KF, jag förstår att jag kommer inte bli delgiven före mitt egna ärende som ligger månader före i högen.

Jag vet sedan om att ärendet kommer bollas tillbaka till mig, om jag vill gå vidare till tingsrätt. får man då betalt in på sitt egna konto innan allt detta skett så har man inget ärende kvar hos KF och KF kan torka röven med sina utskickade delgivningar.
    Grossisten har inget mål att driva i tingsrätten skulden/kostnader är betald innan allt detta skett.
    Då ska du tänka att som företagare får man inte ha betalningsanmärkningar, samt jag bor i dyrt hus, låga lån, driver företaget som enskild, jag har allt att riskera, ändå vet jag om att inget kommer hända så länge jag vägrar svara på delgivningen.
Svar på tråden Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?