EnAnonumius skrev 2022-05-14 21:33:45 följande:
Du fortsätter att sprida falsk information ser jag.
Jag vet att det är vanligt att folk "tror" att delgivning är ett "erkännande".
Som sagt Delgivning är att dokumentera att du har tagit emot dokumentation som ges till dig.
Notera ett dokument kan vara räkning, domslut etc.
Notera ett dokument kan vara räkning, domslut etc..
Ja vi kan ta kronofogden. Jag har varit där en gång (skuldfri idag

)
Delgivningen isig är inget du kan bestrida.
Då delgivning är till för att försäkra att personen som fått dokumentet verkligen har fått det. Att personen har tagit emot dokumentationen s.a.s.
Jag har varit med om delgivning själv, och då hos kronokalle, men även på inkassobolag faktiskt.
Det ringer på dörren och han ger över en dokument, han ber dig sedan signera ett papper på att du mottagit dokumentet. Där är delgivningen i sin renaste form. Nekar du att ta emot dokumentet har inte en delgivning skett.
Men för sakens natur så säger vi att man tar emot dokumentet och du signerar på att du mottagit det..
Du läser dokumentet (i detta fall då skulden du har hos kronan)... Man anser att det är fel det kronan delger om dig var du har i skuld, och då kan du bestrida så klart...
Dock så är det INTE delgivningen du bestrider, utan då är det skulden du bestrider.
Det är en signifikant juridisk skillnad mellan "delgivning" och "erkännande". Och en delgivning kan aldrig gå som ett erkännande isig
Kan ju ta ett annat exempel..
Du kan ta ut domslut på vilka personer du vill, då domslut är allmän handling, på din närmsta domstol.
Du är nyfiken på vad som sa i brottmålet om Person X som var rattfull och hade kört på ett barn..
Du går då till närmsta domstol, och frågar efter den domen. Domstolen tar då fram domslutet och så får du skriva på ett papper på att du tagit emot domslutet, d.vs. du får en delgivning.
Då ett domslut räknas som ett dokument.
Till dig kan jag berätta det ironiska i mitt fall, jag får efter mycket om och men tag på delgivningsman, jag berättar mitt ärende, han förklara sitt arbetsområde är hela länet, samt att som det ser ut just nu så har han minst 1 år av uppdrag ang delgivning.
Jag berättar det ironiska, att du sitter bara några hundra meter ifrån personen du ska delge, jag gav han både nr till hans personliga arbetsmobil samt berätta vart han arbeta, du kan gå dit, det kommer bara ta några minuter.
Får sedan brev från KF att dom lyckats delge personen, han skriver bara
"fakturan är betald i sin helhet" jag ringer KF, behövs inga bevis? konto utdrag osv?
Nej han har bestridit fakturan med enbart den meningen, det var allt han svara.
Det hade gått över 3 månader som delgivnings man försökt nå han, när han väl blev delgiven fick han mer tid att svara, dvs han vann ytligare veckor.
Ärendet går vidare till tingsrätt, allt fortsätter i samma stil, han svarar inte på tingsrättens brev, även dom måste anlita delgivningsman och det löper månader igen, samma stora problem, när väl tingsrätten nått så tar det lång tid att nå själva muf, totalt vann han över 1 år på bara hålla sig borta från delgivning.
Ännu mer ironiskt var att detta brydde sig inte domaren om när vi väl hade muf, dom ville bara uppnå en förlikning, att han betalat in vecka före gjorde att det inte fanns något mål kvar, beloppen var nu små, från en kvarts miljon till bara tusen lappar, vi mötes lite drygt över halva detta belopp på dessa tusen lappar.
Tiden att nå själva slutförhandling låg ytligare nästan ett halvår bort.
Efter 1 år o några månader drygt blir man ganska less på målet och systemet, att vänta ännu ett halvår på driva in 2448 kr som återstod kändes inte lönt, det skulle kosta mig mer att skriva om stämning och bara tillbringa halvdagen i rätten för så litet belopp. det var bättre o lämna det bakom sig
Lönar det sig att inte svara på delgivning, helt klart.
Ännu mer ironiskt är att Östersund är en liten stad, jag bodde själv bara 1,5 km ifrån KF och KF lyckas inte delge mig.