• Anonym (Funde­rsam)
    Mon 16 May 2022 12:13
    2562 visningar
    8 svar
    8
    2562

    Kan man lita på rul trots dåliga bilder ?

    Gjorde rul här om veckan men kan inte riktigt släppa de värdelösa bilderna . 
    Gjorde kub ultraljudet i samma rum ett gäng veckor tidigare , dock med en annan barnmorska. 
    Och skillnaden är stor ,så jag gissar på att det har med barnmorskornas erfarenhet att göra och inte utrustningen. 
    På kuben fick jag bilder , jätte fina och tydliga. Jag blev förvånad då det var första gången med kub för mig och jag kunde aldrig tro att man skulle kunna få såna bilder så, när bebis är så liten. Underbart. 

    Men då på mitt rul, bilderna jag fick med mig hem är värdelösa , jag ser mest bara en massa suddiga delar.. 
    Så då är min fråga- kan man lita på ultraljudet ändå eller såg hon lika dåligt som bilderna visar?

  • Svar på tråden Kan man lita på rul trots dåliga bilder ?
  • Anonym (Love)
    Mon 16 May 2022 12:32
    #1

    Hur menar du lita på? 


    Det är ju alltid en viss osäkerhet, men dom större sakerna ska dom ju ha sett, dom tittar ju tills dom ser tex hjärna, osv. 


    Du kan inte lite på beräknad födelse efter det som mäts på rul, där kan det diffa ganska mycket. 

  • Anonym (Sara)
    Mon 16 May 2022 12:47
    #2

    Klart du kan. Bilderna du får med dig hem säger ingenting om vad undersökningen visade. Klart en bm inte gör en bedömning om hon inte ser. Sen är de där profilbilderna man får med sig hem helt irrelevanta för undersökningen. En bm/läkare ser ingenting i den vinkeln, det är bara för föräldrarnas skull.

  • Mon 16 May 2022 13:19
    #3

    Kub bilderna var mycket bättre då det är enklare med tanke på att barnet är mindre. våra RUL bilder var mycket suddigare. 

  • Anonym (Hej)
    Mon 16 May 2022 14:55
    #4

    Du har väl själv tagit bilder och vet att det inte alltid är lätt att få dem tydliga. Bebis i magen kanske inte ville ligga helt stilla när hon skulle ta bild. De bilderna är ju bara för att ni ska ha något att visa för nära o kära är ju inte för er att tyda om något är fel. Det har ju barnmorskan gjort, hade hon varit osäker på något så hade hon antingen bett någon mer komma in eller så hade ni fått en ny tid.
    Den som gjorde kub är ju särskilt utbildat för att se på just de sakerna hon ska se på. Att bilderna där var bättre är säkert mer tur.

  • Mon 16 May 2022 15:20
    #5

    Bilderna har inget med själva undersökningen att göra så ja, du kan lita på undersökningen. 

  • Anonym (A)
    Mon 16 May 2022 19:47
    #6

    Absolut

  • Anonym (X)
    Mon 16 May 2022 20:27
    #7

    Vad menar du med lita på?

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Mon 16 May 2022 22:09
    #8

    Tack så mycket ! Då har jag fått mina frågetecken utredda och kan fortsätta att njuta av min graviditet {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Kan man lita på rul trots dåliga bilder ?