Inlägg från: Minnie36 |Visa alla inlägg
  • Minnie36

Topp 5 finaste flicknamn?

Inspo-tråd! Skriv era topp fem allra finaste flicknamn till en nyfödd idag. Samt vad ni hade döpt två syskon till om det blivit flickor.  

• Svar på tråden Topp 5 finaste flicknamn?
  • Minnie36
    Embla twopointoh skrev 2022-05-16 16:04:01 följande:

Jag hade valt namn som ligger i tiden men ändå inte är på 10-i-topp.

Sigrid
    Sigyn
    Judith
    Ingeborg
    Esther
    Edith
    Lydia
    Hilda
    Hulda

Jag tycker om syskonnamn som har en röd tråd. Det behöver inte vara uppenbara saker som att de börjar på samma bokstav till exempel, utan det kan vara att de är ifrån samma språk/tidsperiod, de betyder samma sak fast på olika språk, de är alla Bibliska, de är namn på karaktärer i favoritserien och så vidare.

Det jag har svårt för är syskonnamn som har helt olika stilar, typ Gösta och Liam, eller som är för lika i uttalet, typ Noah och Moa.

Tack. Ja Sigrid och Hilda gillar jag också men Hulda har jag svårt för. 

Vad för namn menar du från karaktärer, typ Astrid Lindgren namn? Är det inte fjantigt om syskon heter Emil & Ida t.ex tycker du?

Vad tycker du om tre syskon som börjar på samma bokstav men det fjärde syskonet börjar på en annan bokstav? Eller är det finare med fyra syskon på samma bokstav eller ser det också fjantigt ut? 

Ja namn som rimmar går bort! 

• Minnie36
    Embla twopointoh skrev 2022-05-16 17:00:55 följande:
    Karaktärer från vad föräldrarna råkar gilla. Kanske inte direkt Emil och Ida (namn som brukar "paras ihop" i aktuell serie/bok/film), men kanske Emil och Anton.

Jag kan tycka att det känns lite konstigt om tre syskonnamn tydligt hänger i hop och det fjärde inte hör dit. Om det bara är tre syskon, och de heter Adam, Amos och Noah, så tycker jag inte att Noah sticker ut eftersom det också är ett bibliskt namn. Är det fler syskon än så, Adam, Amos, Anna, Abel och Jonathan, så tycker jag att Jonathan avviker för mycket trots att de alla är bibliska, både för att det är annan begynnelsebokstav och för att det har fler stavelser.

Jag tycker inte Adam, Amos, Anna och Abel ser fjantigt ut.

Dessutom när det gäller syskonnamn, så är det ju faktiskt bara en relativt kort del av livet som man kommer att "paras ihop" med sina syskons namn i någon större utsträckning. När man är vuxen och inte bor under samma tak som sina syskon, kanske till och med i olika städer, så har man i alla fall delvis olika umgängeskretsar och det är förmodligen bara nära släktingar som fortfarande säger Anna och Amos. Dessutom kanske oftast systrarna byter namn när de gifter sig (även om det bli allt vanligare att även män byter namn), så då har man inte efternamnet gemensamt med alla syskon heller.

Om det hade varit Adam, Amos och Gabriel så hade det inte passat pga att Gabriel är tre stavelser då menar du? 

Ja du har rätt i att det bara är en kort stund i livet syskon lever tillsammans men man undrar om barnet som inte får samma begynnelsebokstav som sina tre eller fyra syskon skulle undra varför. 

• Minnie36
    Anonym (C) skrev 2022-05-16 17:25:38 följande:

Amelia 
    Leonora

Anya
    Isabelle 
    Rio 

Är mina topp 5. 
    Isabelle och Leonora är verkligen fina! Eleonora är fint också 
  • Minnie36
    Mimi93 skrev 2022-05-16 18:29:35 följande:

Alice 
    isabelle 
    Eleonora 
    Amelia 
    Emilia 
    Elise 
    Eliana
    Therese 
    Sophia 
    Milia
    Iris 

där är min lista till en framtida dotter 

Wow! Så många fina namn!
  • Minnie36
    Anonym (Carro) skrev 2022-05-16 21:12:58 följande:

Joni

Runa

Vilhelmina

Leoni

Iris

Är nog mina favoriter just nu :)

Jag trodde Joni var ett mansnamn men läste nu att det även är ett kvinnonamn. Runa hör man att det är fornnordiskt, tänker på runskrift. Du hade väldigt spridda namn! Leoni är franskt va? Iris gillar jag väldigt mycket! Det är ett både sött och starkt namn tycker jag 
  • Minnie36
    Anonym (Lilla jag) skrev 2022-05-16 22:40:34 följande:

Signe 
    Axelia
    Elvira

Jag har inte fler namn på lager. 

Axelia var ovanligt! Men rätt coolt faktiskt. Elvira och Signe gillar jag också
  • Minnie36
    Anonym (velig) skrev 2022-05-17 02:41:04 följande:

Ändrar mig titt som tätt när det kommer till namn och vad jag gillar heh. Dessa är några favoriter just nu, ganska blandat.

Isabelle
    Lilly
    Sandra
    Ellen/Linn
    Tilde
    Frida/Freja
    Ylva

Ja det var blandat och väldigt fina namn! 
  • Minnie36
    LFF skrev 2022-05-17 11:20:36 följande:

Hade mina tvillinggrabbar varit tjejer hade de fått något av följande namn som tilltalsnamn och sen varsitt av de övriga som mellannamn:

Anni
    Elvira
    Hedda
    Linnea 

Gaaah! Som en Freja som ofta blir tilltalad som Frida får jag spatt när jag ser Frida/Freja  
    Aha blandas Freja och Frida lätt ihop, inte tänkt på det men det kan jag faktiskt tänka mig nu när du säger det! Fin lista, Elvira gillar jag skarpt! Vad heter tvillinggrabbarna?  
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-17 13:59:37 följande:

Jag gillar tidlösa namn, så det spelar inte så stor roll för mig om flickorna fötts nyligen, eller för 20, 40 eller 60 år sedan. Jag gillar alltså namn som  passar i alla åldrar och alla tider! De är de mest hållbara.

Det är omöjligt att välja "de fem finaste", eftersom det finns så många olika stilar. Men om jag skulle få döpa två systrar nu, så är jag frestad att döpa dem till:

Flavia och Sybille

För att det är väldigt vackra, feminina, högklassiga, urgamla, europeiska, ovanliga och lite mystiska namn, som aldrig har varit inne bland White Trash och mest troligt aldrig kommer att bli. 

Oj Flavia och Sybille har jag aldrig hört någon heta. Måste man vara så livrädd att råka ha ett namn som någon ?white thrash? familj valt? Kan tänka mig att t.ex det klassiska namnet Isabella gillas av alla olika samhällsklasser då jag hört syskon heta Isabella och Liam men även Isabella och Katarina. Men det är klart att om man väljer ett urgammalt namn som är låångt utanför top 100 listan så blir man väldigt ensam om det i alla samhällsklasser.  
Svar på tråden Topp 5 finaste flicknamn?