Topp 5 finaste flicknamn?
Inspo-tråd! Skriv era topp fem allra finaste flicknamn till en nyfödd idag. Samt vad ni hade döpt två syskon till om det blivit flickor.
Inspo-tråd! Skriv era topp fem allra finaste flicknamn till en nyfödd idag. Samt vad ni hade döpt två syskon till om det blivit flickor.
Jag hade valt namn som ligger i tiden men ändå inte är på 10-i-topp.
Sigrid
Sigyn
Judith
Ingeborg
Esther
Edith
Lydia
Hilda
Hulda
Jag tycker om syskonnamn som har en röd tråd. Det behöver inte vara uppenbara saker som att de börjar på samma bokstav till exempel, utan det kan vara att de är ifrån samma språk/tidsperiod, de betyder samma sak fast på olika språk, de är alla Bibliska, de är namn på karaktärer i favoritserien och så vidare.
Det jag har svårt för är syskonnamn som har helt olika stilar, typ Gösta och Liam, eller som är för lika i uttalet, typ Noah och Moa.
Tack. Ja Sigrid och Hilda gillar jag också men Hulda har jag svårt för.
Vad för namn menar du från karaktärer, typ Astrid Lindgren namn? Är det inte fjantigt om syskon heter Emil & Ida t.ex tycker du?
Vad tycker du om tre syskon som börjar på samma bokstav men det fjärde syskonet börjar på en annan bokstav? Eller är det finare med fyra syskon på samma bokstav eller ser det också fjantigt ut?
Ja namn som rimmar går bort!
Om det hade varit Adam, Amos och Gabriel så hade det inte passat pga att Gabriel är tre stavelser då menar du?
Ja du har rätt i att det bara är en kort stund i livet syskon lever tillsammans men man undrar om barnet som inte får samma begynnelsebokstav som sina tre eller fyra syskon skulle undra varför.
Amelia
Leonora
Alice
isabelle
Eleonora
Amelia
Emilia
Elise
Eliana
Therese
Sophia
Milia
Iris
där är min lista till en framtida dotter
Joni
Runa
Vilhelmina
Leoni
Iris
Är nog mina favoriter just nu :)
Signe
Axelia
Elvira
Jag har inte fler namn på lager.
Ändrar mig titt som tätt när det kommer till namn och vad jag gillar heh. Dessa är några favoriter just nu, ganska blandat.
Isabelle
Lilly
Sandra
Ellen/Linn
Tilde
Frida/Freja
Ylva
Hade mina tvillinggrabbar varit tjejer hade de fått något av följande namn som tilltalsnamn och sen varsitt av de övriga som mellannamn:
Anni
Elvira
Hedda
Linnea
Jag gillar tidlösa namn, så det spelar inte så stor roll för mig om flickorna fötts nyligen, eller för 20, 40 eller 60 år sedan. Jag gillar alltså namn som passar i alla åldrar och alla tider! De är de mest hållbara.
Det är omöjligt att välja "de fem finaste", eftersom det finns så många olika stilar. Men om jag skulle få döpa två systrar nu, så är jag frestad att döpa dem till:
Flavia och Sybille
För att det är väldigt vackra, feminina, högklassiga, urgamla, europeiska, ovanliga och lite mystiska namn, som aldrig har varit inne bland White Trash och mest troligt aldrig kommer att bli.