• Gasellen87

Flytta med barn i skolåldern?

Bor tillsammans med min sambo och våra fyra barn på en mindre ort (sambons hemort). Våra barn är i åldrarna 9 år, 7 år, 2 år och snart 3 månader. Jag har i perioder en väldig längtan hem till min hemort som ligger ca 7 mil bort. Alla mina syskon samt mamma och pappa bor kvar där. Både jag och sambon har fasta jobb här, men får vi troligen relativt lätt jobb varsom. Sambon är helt med på att flytta nu men tidigare när det hade vart enklare (när de stora va 3 och 5 år) så ville han inte alls. Nu vill 9 åringen och 7 åringen absolut inte flytta vilket jag kan förstå då de har sina vänner och sin trygghet här. Samtidigt kan de ju såklart få nya vänner och trygghet där. Jag vill inte ?köra över? barnen men jag saknar närheten till mina nära och kära. 

Hur ska man tänka/göra? Någon som vart  liknande situation? Hur har ni gjort? Någon som har tips och råd?

• Svar på tråden Flytta med barn i skolåldern?
  • Anotherone

Hur mycket man än månar om sina barn SÅKLART så hade jag inte kunnat låta det styra min och min mans tankar om att bosätta oss någon annanstans. Väljer man att stanna så ska ju det också vara ett aktivt val, bara så att man inte blir fast i bitterhet och liknande senare. Utan då får man gå igenom alla för-och nackdelar med att flytta respektive att bo kvar, och kommer man då fram till att man vill stanna kvar så får man stå för det. Tills man eventuellt tar upp frågan igen längre fram. Men det måste kännas stabilt för barnen också. Att väljer man att stanna så ska de kunna vara trygga med det ett antal år och inte känna att ni när som helst "kan få för er" igen att börja prata om en flytt.

Så försök att göra ett ordentligt grundjobb och sen när ni vuxna är klara över vad ni vill så presenterar ni det för barnen. Men då ska det inte vara uppe för diskussion utan då ska beslutsfattandet redan vara klart. Sen ska ni förstås väva in era barn steg för steg i när och hur saker ska ske, efter deras mognad och behov att ta in och reflektera. Vissa barn kan behöva mer detaljer, andra vill bara veta "på tisdag flyttar vi".

Självklart kommer det att påverka barnen. Men som du själv skriver så kommer de med 99% säkerhet snabbt att hitta nya vänner. Och ni flyttar inte tvärs över landet. I början får ni kanske planera in att vänner från gamla orten kommer till er för övernattning en gång per månad och era barn åker tillbaka regelbundet för att träffa gamla kompisar. 

Vi har inte bytt ort, inte än. Tankar har funnits men våra barn är inte involverade i det. Däremot har vi bytt skola för vår äldsta son. Han var inte alls sugen på det men i hamnade i en ohållbar situation där vi inte kunde se någon annan utväg. Det var mitt i en vårtermin men det är över tre år sen nu och han tycker själv att det var rätt. För de vänner han hade där kan han träffa på fritiden om han vill.

• AMCG

Våra barn är etablerade där vi bor nu. Det är deras barndomsby. Vi har familj och släkt långt bort. Ingen av oss är uppvuxna i det landet vi bor i. Vi tänkte redan innan vi fick barn att de är här barnen troligtvis kommer ha sin barndom oavsett vad vi personligen kommer längta till. Det är inte barnen som styr för de valde inte att flytta hit utan det gjorde vi vuxna men nu när de själva haft hela sina liv här så tycker vi inte det skulle kännas rätt för oss att bryta upp barnen och flytta till tillexempel Sverige. För mig så går barnens rotsystem före mitt egna.

Det är så just jag tänker. 

• Gasellen87

Tack för era svar. Jag har ångest bara vid tanken att flytta just för skolan för de stora. De små är ju för små för att förstå och båda är ändå hemma med mig ett bra tag till. Känner även viss ångest över mitt jobb som jag isf måste byta. Får som sagt troligen relativt lätt jobb eftersom jag är lärare och förskollärare ( har leg på båda). Älskar även läget på vårt hus med gillar inte huset. Vilket även blir lite för litet om några år när de små blir äldre. 

Jag har egentligen trivts bra här men ville från början att sambon skulle flytta till mig vilket han motsatte sig så jag gav mig. Men det är så mycket som ändras när man flyttar vilket gör mig osäker. Samtidigt som det är lite nu eller aldrig/ alternativt när barnen är på gymnasienivå.. 

Svar på tråden Flytta med barn i skolåldern?