• Anonym (Längtansfull)

Gravid efter KS, hur hade ni gjort?

Behöver reflektioner. Jag är snart 40. Fick första barnet för 7 mån sen, det blev akut kejsarsnitt. 

Jag vill så innerligt försöka på ett syskon och har därför tidspanik deluxe pga min ålder. Men det generella rådet är ju att vänta 12 mån på att bli gravid igen.

Hur hade ni tänkt? Väntat 5 mån till på att börja försöka och riskerat lite mer tid som rinner. Börjat nu och riskerat att bli gravid snabbare än inom ett år? Kört en medelväg och kanske väntat 10 mån?

• Svar på tråden Gravid efter KS, hur hade ni gjort?
  • Litalillan

Hej

Jag gjorde 3 KS på 2 år och 10 månader, blev gravid efter 2 KS på 16 månader efter 4 månader igen, sedan sista när lillasyster kom med 13 månaders från brorsan. 

Så kör, kroppen är fantastisk, och dom kommer hålla ett vakande öga på dig, du skulle ångra dig annars?

kram från en som önskar ett 4e barn men antagligen aldrig kommer få?

• Anonym (Ja)

I ditt fall tycker jag det känns okej att börja nu. Även om du snabbt blir gravid får man ju nästan räkna med 2-3 månader (om man snabbt blir gravid alltså) och då är det ju plötsligt väldigt kort tid kvar tills du officiellt "får" bli gravid igen!

Jag är i lite liknande sits, fyller 37 månaden efter min bebis blir ett år. Så om vi vill ha ett syskon kan jag nog tänka mig börja kanske 2-3 månader "för tidigt". Jag har haft väldigt lätt för att bli gravid, men har också haft 2 uteblivna missfall (2 av 3 graviditeter blev missfall). Så jag räknar nästan med något missfall till om vi försöker med ett syskon. Hade jag varit yngre hade jag försökt timea in det lite så det blir en bebis som föds under den lite mindre kalla, deppiga tiden på året (för min skull, tyckte det var jobbigt med en liten bebis under vintermånaderna). Men förstår ju att jag inte har möjlighet till det så som det ser ut nu. :) 

• Anonym (Längtansfull)
    Anonym (Ja) skrev 2022-05-17 12:33:43 följande:

I ditt fall tycker jag det känns okej att börja nu. Även om du snabbt blir gravid får man ju nästan räkna med 2-3 månader (om man snabbt blir gravid alltså) och då är det ju plötsligt väldigt kort tid kvar tills du officiellt "får" bli gravid igen!

Jag är i lite liknande sits, fyller 37 månaden efter min bebis blir ett år. Så om vi vill ha ett syskon kan jag nog tänka mig börja kanske 2-3 månader "för tidigt". Jag har haft väldigt lätt för att bli gravid, men har också haft 2 uteblivna missfall (2 av 3 graviditeter blev missfall). Så jag räknar nästan med något missfall till om vi försöker med ett syskon. Hade jag varit yngre hade jag försökt timea in det lite så det blir en bebis som föds under den lite mindre kalla, deppiga tiden på året (för min skull, tyckte det var jobbigt med en liten bebis under vintermånaderna). Men förstår ju att jag inte har möjlighet till det så som det ser ut nu. :) 

Jo, jag har också tänkt så. Har dock blivit så avskräckt för att just rekommendationen var ett år. Men tiden känns ju till min absoluta nackdel.

Och ja, hade gärna planerat en vårbebis. Men just nu är det mer att jag blir glad för en bebis till oavsett datum...

• Anonym (Längtansfull)
    Litalillan skrev 2022-05-17 12:11:42 följande:

Hej

Jag gjorde 3 KS på 2 år och 10 månader, blev gravid efter 2 KS på 16 månader efter 4 månader igen, sedan sista när lillasyster kom med 13 månaders från brorsan. 

Så kör, kroppen är fantastisk, och dom kommer hålla ett vakande öga på dig, du skulle ångra dig annars?

kram från en som önskar ett 4e barn men antagligen aldrig kommer få?

Tack, jo, jag vill ju ge det en ärlig chans att försöka få ett syskon till mitt barn liksom. Du kanske har rätt att de skulle övervaka noga då bara. 

Skönt att höra att det gick så bra för dig iaf!

• Anotherone

Standard är att rekommendera 12 mån för att kroppen ska återhämta sig. Sen har du kvinnor som fött med snitt som blir gravida snabbare och det går jättebra. Samt att du på andra sidan statistiken har sådana som väntat längre tid men där det ändå tillstöter komplikationer, så blev det för mig. Så statistik är en sak, faktiskt utfall en annan. 
    Och en själv kan sällan veta hur det kommer bli.
    Om det inte fanns faktorer kring varför det blev snitt förra gången, som kan tänkas upprepa sig igen? I så fall kommer säkert din barnmorska på MVC att hålla koll på det. Under förlossningen sen, med någon som är snittad sedan innan, så har man lite andra rutiner. Blir det induktion så använder man andra metoder, man ska inte utge värkstimulerande hur länge som helst om det inte sker några framsteg (pga livmodern har ett ärr) och man ska ha mer övervakning. 
    Jag tror också att du kommer ångra dig om du inte försöker. 

• Anonym (Längtansfull)

Jag är mest oroad för att tiden springer ifrån mig. Samtidigt tar jag ju allvarligt på att kroppen behöver läka efter en stor operation...
    Men känslan att vänta och att det blir försent är sjukt jobbig.

Svar på tråden Gravid efter KS, hur hade ni gjort?