• Anonym (Vill dö)
    Tue 17 May 2022 14:04
    4871 visningar
    31 svar
    31
    4871

    så rädd för jobbintervju

    Jag har en jobbintervju imorgon. 
    Jag har mått så dåligt i många år, att jag inte vågat söka jobb, och de jobb jag sökt har jag inte fått. 


    Nu är jag orolig för vad jag kommer ge för dåligt intryck på intervjun. Funderar på att antingen ringa och avboka eller ta livet av mig. 
    Jag hatar mig själv. Jag är helt jävla oduglig.

    Har sökt utbildning, så jag kommer inte vara utan inkomst allt för länge om jag väljer att gå den utbildningen... Men egentligen är allt jag vill att ha ett jobb! Det är bara det att jag har fått itutat sedan barnsben att jag är dålig. Att jag inte kan bli lycklig. Att jag är 'dum'. 
    Så jag vågar inte jobba. (har haft enstaka jobb som gått ok eller mer än ok).

    Fucking hell. :( Allt bottnar i att jag är helt jävla värdelös men inte vågar ta livet av mig. Jag kan inte ta mig fram i livet för att jag är så värdelös.

  • Svar på tråden så rädd för jobbintervju
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 14:06
    #1

    Alltså, familjeliv... jag kan inte välja 'tillåta anonyma svar'. Varför kan man inte redigera inlägg för?!

  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 14:09
    #3
    Anonym (!) skrev 2022-05-17 14:07:28 följande:

    Du har startat tråden i känsliga rummet. Här är anonyma inlägg alltid tillåtna.
    Vad bra! 
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 14:15
    #4

    Jag verkar skriva helt oförståeligt.
    Kanske borde jag ringa och avboka intervjun. :(

  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 14:19
    #6
    Anonym (!) skrev 2022-05-17 14:17:09 följande:

    Och du är inte värdelös. Även om jobbintervjun skulle gå åt pipan så är du ändå inte värdelös. Men ge det ett försök. Det värsta som kan hända är att du inte får jobbet och får gå den där utbildningen istället. Du har varit förutseende och har sett till att du har en plan b, så du kommer att landa på fötterna oavsett om företaget väljer att anställa dig eller inte


    Tack!
    Jag börjar känna mig förkyld nu, så jag bör omboka intervjun. Hoppas att chefen tillåter det...

    Jag skojar inte, nästan varje gång jag har mens för jag förkylning samtidigt. :( Något måste vara fel på min kropp. Suck.
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 17:29
    #11
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-17 15:14:29 följande:

    Om du inte blir jättejätteförkyld så boka inte av!
    Se även detta som utbildning. Du utbildar dig själv i att gå på intervju.
    Det är inte en fallenhet som man bara har. Att gå på anställningsintervju innebär en massa moment som få fixar utan att ha övat. Precis som att öva att stå inför klassen  skolan, att berätta om sig själv, att bemöta någons blick, att kunna lyssna och förstå vad någon annan säger samtidigt som man är i en ovan eller osäker situation och samtidigt som man har tusen andra tankar i sitt eget huvud.
    Du är inte dum eller icke-värdig av detta.
    Du har ju sökt jobbet och blivit inbjuden att komma på intervju, det är ju skitbra!!

    Jag tycker att du ska försöka ordna det ombonat och ordna en situation av omsorg för dig själv när du hamnar i sådana tankar. Stäng av alla element av input som inte är bra. Prata med en vän eller släkting som antingen inte vet om det här så att ni kan prata om annat som gör dig glad eller som du mår bra av eller så pratar du med en person som du vet kan peppa dig i rätt riktning. Sådana som drar upp gammalt strunt, som får dig att känna dig mindre värd eller löjlig väljer du bort. En annan dag kanske ni kan höras men inte idag. Inte inför det här som du upplever är viktigt och som du verkligen vill!
    Så ta en promenad i skogen, laga en middag som du gillar, se en film du tycker om och som gör dig glad. Försök komma i säng i tid så att du är utvilad. 
    Och stort lycka till! 


    Vet inte om det känns så bra att sitta och snörvla även om det bara är litegrann. Speciellt inte 'i dessa tider.' :/
    Jag ska försöka kurera mig iallafall. 

    Jag har mejlat och frågat om intervjun kan flyttas fram. Om hon inte går med på det.. så ja, då kanske jag får gå ändå.. :(
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 19:27
    #15
    Anonym (Arbetsgivarrepresentant) skrev 2022-05-17 18:42:29 följande:

    Jag brukar delta i intervjuer som representant för arbetsgivaren.


    Jag har aldrig träffat en värdelös person på en intervju. Alla människor är olika men alltid bra. Vi brukar ha fina och "avväpnade" intervjuer med kandidaterna. Om vi uppfattar att en kandidat som nervös så löser vi det innan själva intervjudelen startar. För oss är det viktigt att skapa bästa förutsättningarna för en bra intervju där kandidaten känner sig lugn och trygg.


    Sen är det en naturlig del i att gå på intervju som tyvärr innebär att man alltid inte kan få jobbet. Vi brukar intervjua mellan fem och sju personer till en tjänst. Det är en person som får jobbet. Det innebär inte att övriga är värdelösa för det. 


    Lycka till i morgon och skriv gärna och berätta hur du tyckte det kändes!


    Tack för peppen!

    Jag funderar fortfarande om det är bra att gå med förkylning. Inte bara är det dåligt för smittorisk, men jag presterar sämre också... blir så slö av förkylning.

    Men jag har mejlat och frågat om det går bra att omboka. 
    Hoppas att hon går med på det.
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Tue 17 May 2022 19:43
    #17

    Tack alla vänliga själar för er peppning! <3
    Det verkar kunna bli på telefon istället. :)

    Allt ordnar sig. Jag är lite av en katastroftänkare. Jag övar på att inte vara så ängslig... 

  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Wed 18 May 2022 10:33
    #20
    Anonym (JB) skrev 2022-05-18 07:25:05 följande:
    Varför ska du gå dit ändå?? Hon är inte din chef (än) och hon vill förmodligen inte ha dit en sjuk kandidat. Givetvis får man boka av. 
    Precis. :)

    Hon frågade om hon kunde ringa istället. så... vi får se hur det blir att prata i telefon.
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Wed 18 May 2022 12:06
    #22
    Anonym (Hope) skrev 2022-05-18 11:54:08 följande:

    Det är helt ok att vara nervös, alla är det skulle jag tro! Även de mest självsäkra människorna är nervösa ibland. Och jag tror det är BRA att inte vara för självsäker också, för de som anställer vill ju inte ha en medarbetare som tror att de är bäst på allt och inte kan vara flexibel och lyssna på andras idéer.

    Om du är nervös:

    förbered dig. Fundera ut lite olika svar till olika frågor. sedan vet man ju aldrig vad som kommer men att vara lite förberedd är en bra hjälp.

    ta djupa andetag med näsan och andas ut genom munnen.
    andas i fyrkant.

    våga säga att du är nervös! Om du tycker att den andra märker det så konstatera det själv, så känns det avslappnat och jag tror att säga det högt kan göra att det släpper.

    titta den som intervjuar mellan ögonen. Då ser det ut som att du möter blicken men om det känns jobbigt att kolla in i nåns ögon så kollar man mellan. Samma effekt!

    Lycka till!


    Har haft intervjun.
    Hon sade att jag inte fick jobbet. Så.... kul.

    Självmord har jag tänkt på nästintill varje dag sedan jag var typ... 15? Det här är bara ett jävla tecken på att jag inte passar in.
    Orkar inte med mig själv.  :(

  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Wed 18 May 2022 12:35
    #24
    Anonym (JB) skrev 2022-05-18 12:17:54 följande:
    Bra ändå att du fick besked direkt. Sa hon varför?

    Hur tycker du att du presterade under intervjun?
    Hon trodde inte att jag skulle klara jobbet. För jag var ärlig och berättade att min kropp inte är så stark och att det är en av anledningarna till ett glest cv. 

    Betyder ju inte att jag inte kan lyfta liksom... men men... hon tolkade det så.
    Så frustrerande att ju mindre erfarenhet man har, desto sämre blir man ju på allt som behövs med jobb osv. (styrka, social förmåga)
    Desto svårare är det att komma in på jobb.

    Antingen hittar jag ett jobb där någon tror på mig... men senaste tiden har det känts mer lockande att hoppa från balkongen. 
    Alla misstror min förmåga. 

    Min hälsa har suttit käppar i hjulet för mig från början, och nu är det försent att få en chans.
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Wed 18 May 2022 12:36
    #25
    Anonym (Vill dö) skrev 2022-05-18 12:35:37 följande:
    Hon trodde inte att jag skulle klara jobbet. För jag var ärlig och berättade att min kropp inte är så stark och att det är en av anledningarna till ett glest cv. 

    Betyder ju inte att jag inte kan lyfta liksom... men men... hon tolkade det så.
    Så frustrerande att ju mindre erfarenhet man har, desto sämre blir man ju på allt som behövs med jobb osv. (styrka, social förmåga)
    Desto svårare är det att komma in på jobb.

    Antingen hittar jag ett jobb där någon tror på mig... men senaste tiden har det känts mer lockande att hoppa från balkongen. 
    Alla misstror min förmåga. 

    Min hälsa har suttit käppar i hjulet för mig från början, och nu är det försent att få en chans.
    Jag presterade dåligt tycker jag. :( Inget ovanligt. Jag är dålig helt enkelt.
    Ful, dum, konstig, svag.
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Wed 18 May 2022 18:45
    #27
    Anonym (!) skrev 2022-05-18 18:34:25 följande:

    Det är verkligen inte försent. Du har ju en utbildning på gång. Och du har lärt dig en sak du ska vara försiktig med att nämna på anställningsintervjuer. Det är faktiskt ett steg framåt.
    Sant.. man ska ljuga i framtiden alltså....  :(
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Wed 18 May 2022 19:38
    #29
    Anonym (!) skrev 2022-05-18 19:20:05 följande:

    Eller i alla fall vara mer återhållsam med sanningen. Fast när jag tänker efter så kanske du bara behöver uttrycka dig lite tydligare. Just ordet stark tolkar ju många just som förmågan att lyfta grejer.
    Ja... jag är rätt svag. Men tror ändå att jag kan lyfta saker.. Svårt att avgöra liksom 'hur' svag man är. Jag är väl normalstark för de som är otränade kan jag tänka mig. Medan hon verkade tolka mig som att jag inte är 'normalstark för att vara otränad'.
  • Anonym (Vill dö) Trådstartaren
    Thu 19 May 2022 20:29
    #31
    +1
    Anonym (JB) skrev 2022-05-19 20:10:20 följande:

    Nej verkligen inte, jag har varit med om att folk gjort det och det kommer fram till slut, och då blir det väldigt pinsamt. 


    Det håller jag med om. Jag vill inte ljuga.
Svar på tråden så rädd för jobbintervju