• Beckah82

    Dikt till en sörjande

    Dikt till en sörjande
    Av Beckah Maj 2005

    Du är inte ensam...

    För varje tår du släpper skall jag släppa en tår
    När ditt hjärta värker ska jag dela din smärta.

    Jag ska hålla om dig i tanken. Sända dig min värme
    Du kan inte missa det för det kommer direkt från hjärtat.

    Jag vill finnas där för dig. Även om jag är långt borta är mina tankar, min värme, mina styrkekramar där...hos dig...så länge du behöver mig.

    När ilskan faller över dig ska jag hjälpa dig skrika. Jag ska lyssna och känna. Aldrig ska jag ifrågasätta din vrede. Du FÅR vara arg.

    När rädslan lägger sig som ett mörker ska jag lysa upp i ditt rum. Jag ska tänka på dig och viska genom rymden att du FÅR vara rädd. Livet är skrämmande. Döden än mer så.

    Jag finns här när frågorna hopar sig. Jag ska ta emot dem och hjälpa dig att gå igenom dem. Svaren känns omöjliga att hitta. Vad är meningen? Det finns ingen mening och det är DET som gör ondast.

    Då ska jag finnas där och hjälpa dig att överleva...överleva tanken på att det inte finns några svar. Att det inte finns någon mening. Jag ska hjälpa dig bära smärtan.

    När du kan skratta igen ska jag finnas där och skratta med dig. Möta dig i din glädje och berätta för dig att du FÅR vara glad.

    Vad du än känner...när helst du är ledsen, arg, rädd, glad eller frågande. När du inte kan få luft och när du fylls av panik ska jag finnas där.

    Tveka aldrig på om du kan lita på mig. Du kan känna det om du blundar att jag finns där för dig och min styrka och vänskap klarar det. Jag bryr mig om dig och finns där för dig. Nära i tanken för alltid så länge du behöver.

    _______________________________

    Skrev denna för snart ett år sedan då en internetvän förlorat en bebis...

  • Svar på tråden Dikt till en sörjande
  • Änglamamma76

    underbart skrivet,
    är helt övertygad om att din vän uppskattar dig

  • Remsan

    En helt fantastiskt underbar dikt. Du har troligtvis förstått långt mycket mer än vad du själv förstår att du har förstått, när det kommer till att förlora ett barn. Det är så viktigt att FÅ vara arg, FÅ vara ledsen och det är också så viktigt att FÅ vara glad. Tack för att du delar med dig! Din vän har en underbar vän i dig!

    Kramar

  • FruTiger

    Kan bara instämma med föregående talar, helt underbar dikt. Den gick rakt in i mitt hjärta och tårarna sprutade när jag läste den. Din vän kan skatta sig lycklig som har en vän som dig.

    Kram

  • SivAndersson

    Vilka underbara ord att få när det är som allra svårast!
    Vilken underbar vän att ha, både då och sedan!

    I den bottenlösa sorgen efter ett förlorat barn, är det just människor som du som gör det möjligt att överleva. Själv har jag också några sådana vänner som vågade finnas där för mig när min dotter blivit mördad. Vänner som följde mig genom piskande stormar och det svartaste mörker. Vänner som aldrig gav upp... och som var de första jag kunde skratta med igen...

    Tack för att du låter oss ta del av din kärlek och omtanke!

    Kram

  • Beckah82

    Så gulliga ni är...

    ...och tack till alla som klickat in sig i tråden och läst. Känns bra att dela med sig.

    Om man har svårt att skriva ner orden man tänker själv så är det fullt tillåtet att låna med sig denna dikt att ge till sin sörjande vän...fast jag skulle ju inte bli ledsen heller om namnet på skaparen följde med dikten...

  • Ina 67

    Den gick rakt in i hjärtat.
    Det känns att du är en riktig vän med mycket omtanke, så ta vara på eran vänskap.
    Tack

  • LykkeLee

    Åh vilken underbar dikt.. önskar att ngn hade talat till mig på det sättet när jag miste min bebis..

  • SannaNN

    Hej, Tack för inspirationen jag fick av din fina text. För en vecka sedan gick min bäste väs man bort. Det är en stor sorg och förlust för henne, och deras 4 barn. Jag har mått och mår så sjukt dåligt för hennes skull och ville skriva ett brev åt henne men hittade verkligen inte orden. Kollade då runt på nätet efter en dikt som passade in. Hittade då din fina dikt till din vän. Jag lånade den och ändrade lite så det kändes rätt för mig och situationen. Hon blev väldigt tacksam och kände att dikten satte ord på hur hon kände. Så än en gång, tack för inspon och hoppas din vän mår bättre. Hon ska vara glad som har nånsin du. Kram!

Svar på tråden Dikt till en sörjande