• Tilde Fors

    Vad tycker du om femnism?

    Hej, jag skulle bli glad om du ville ta c:a 5 min och svara på min enkät om feminism, det är helt anonymt och jag kommer redovisa svaren för min lärare och gymnasieklass. Jag vill ta reda på hur utbredd feminismen är idag och vad de som är för respektive emot feminism, har gemensamt. 

    https://forms.gle/Yt3EBZh4RcZ2eVi36

    Tack på förhand! //Tilde

  • Svar på tråden Vad tycker du om femnism?
  • Anonym (Eh)

    Har du delat upp Stockholm i en lång rad områden och sen kategoriserat resten av landet som ?utanför Stockholm? eller ?annat/vill inte uppge?? Seriöst? Eller är det tänkt att endast Stockholmare ska svara?

  • Anonym (hallå)

    varför så arg? du behöver inte svara om du inte vill, det är frivilligt

  • Anonym (anonymig)

    Men... lite intressant vad det säger om en undersökning att bara stadsdelar i Stockholm är specifika, men inga andra städer i Sverige..? 

    Bara undrar vad det säger om resultatet sedan.

  • Nandez
    Anonym (anonymig) skrev 2022-05-17 20:01:52 följande:
    Men... lite intressant vad det säger om en undersökning att bara stadsdelar i Stockholm är specifika, men inga andra städer i Sverige..? 

    Bara undrar vad det säger om resultatet sedan.
    Undrar jag med
  • Tilde Fors

    Hade egentligen bara tänkt att skicka ut till familj och vänner (som bor i stockholm) men tänkte att det skulle vara kul med lite fler svar. Tänkte inte på att ändra när jag skickade ut här

  • Tom Araya
    Tilde Fors skrev 2022-05-17 19:38:39 följande:
    Vad tycker du om femnism?

    Hej, jag skulle bli glad om du ville ta c:a 5 min och svara på min enkät om feminism, det är helt anonymt och jag kommer redovisa svaren för min lärare och gymnasieklass. Jag vill ta reda på hur utbredd feminismen är idag och vad de som är för respektive emot feminism, har gemensamt. 

    https://forms.gle/Yt3EBZh4RcZ2eVi36

    Tack på förhand! //Tilde


    Jag har svarat på frågorna, men tycker att de är värdelös, då det saknas definition om vad som är feminism/feministisk.
  • Tilde Fors

    jag vill bara veta vad andra tycker om feminism, så jag kan jämföra med mina egna åsikter sedan

  • Jemp
    Tilde Fors skrev 2022-05-17 20:10:07 följande:

    Hade egentligen bara tänkt att skicka ut till familj och vänner (som bor i stockholm) men tänkte att det skulle vara kul med lite fler svar. Tänkte inte på att ändra när jag skickade ut här


    Du bör ha en diskussion med din lärare om detta, då urvalet riskerar att bli väldigt skevt. 

    Har svarat, överlag tycker jag den var bra men saknar alternativ för vad feminism är. 
  • Anonym (Feminist!)

    Jag började svara på enkäten men la ner och skickade inte in eftersom det inte fanns adekvata svarsalternativ. Bolla gärna med din lärare hur du skulle kunna utforma enkäten annorlunda. Lycka till med uppgiften! :)

  • Anonym (Gdpr)

    Hur hanteras GDPR-frågor i samband med din enkät? Tex politisk tillhörighet är en känslig perso uppgift.

  • Anonym (16 år)

    TS är väl en sådär 16 år och det är förmodligen första gången hon försöker sig på att göra en undersökning. Så hav lite överseende med utformningen:D

    Det är inte SCB, det är ett gymnasiearbete :)

  • Anonvm
    Tilde Fors skrev 2022-05-17 20:21:33 följande:

    jag vill bara veta vad andra tycker om feminism, så jag kan jämföra med mina egna åsikter sedan


    Detta är ett mycket hett ämne som absolut behöver definieras.

    Jag är helt och totalt för att alla skall behandlas lika och ha samma möjligheter oavsett grupptillhörighet.

    Men detta är ju ljusår ifrån det som idag sorteras in under "feminism". Feminismen som rörelse har enligt mig gått vilse för länge länge sen och är idag ett spektakel som saknar motstycke.

    Det lyser igenom att TS är mycket ung, oskyldig och aningen blåögd. Men är man i gymnasieåldern så har man ju inte heller livserfarenhet att förstå bättre, så det får man ha överseende med.
  • Anonym (Feminism)

    Tyckte den var bra men jag saknade också något ställe där jag kunde förklara varför jag inte är feminist men ändå står upp för lika villkor o jämställdhet. 

  • Anonym (Gadaffi)

    Värdelös undersökning. 
    Frågorna som man bör ställa finns inte med, ej heller flera svarsalternativ. 

  • Pentra
    Jag saknade möjligheten att förklara varför jag inte är feminist men ändå står upp för lika villkor, jämlikhet och jämställdhet.
    Upphovspersonen till enkäten har missat ett antal viktiga svarsalternativ som borde funnits med; t.ex. en 'annat'-ruta där man kunde skriva in ytterligare ett alternativ. För, faktum är att feminismen trycker ner både kvinnor och män, och alka övriga; och därför handlar feminism INTE om jämställdhet rller jämlikhet för då hade den kallats för något annat än femin-ism! 
    Och, lika lön för lika arbete är INTE tillräckligt; i den frågan gäller kampen för lika lön för olika arbete. 

    Mvh,
    Pentra
  • Glinda från Oz

    Undersökningen är extremt vinklad till att feminism är bra och alla som inte är feminister är idioter. Svarsalternativ saknas för de som är emot feminism men för jämlikhet och de som anser att män diskrimineras lika mycket som kvinnor. Jag anser t.ex inte att samhället är jämställt men jag tycker inte kvinnor är i underläge, Vad ens sexuella läggning har att göra med någonting förstår jag inte heller, Undersökningen verkar också vara vara för de i Stockholm och det blir väldigt missvisande,

Svar på tråden Vad tycker du om femnism?