• Anonym (Sia)

Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren

Anmäl honom för hemfridsbrott och skadegörelse 

• Anonym (Sia)
    Anonym (Olle) skrev 2022-05-18 18:19:04 följande:

Jag hade tråkigt så jag googlade lite: www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gick-over-grannes-tomt-doms-till-boter Kanske är det idé att polisanmäla ändå!

Ja, att använda någon annans tomt som genväg är hemfridsbrott. Det var därför jag skrev tidigare att TS kunde anmäla personen för hemfridsbrott och även för skadegörelse avseende den förstörda vattenspridaren. 

• Anonym (Sia)
    Tecum skrev 2022-05-18 20:45:40 följande:
    Helt rätt. Det var bra gjort av TS att blötlägga fähunden och det kan aldrig räknas som misshandel. Han var på ett ställe där han visste att han inte fick vara. Men det är knappast värt besväret att anmäla honom, förhoppningsvis har han lärt en läxa.

Håller med dig. Det är självklart inte misshandel att sätta på sin vattenspridare. Inte ens ringa misshandel. Det skulle dock möjligen kunna bedömas som ofredande  

Visst kan man tycka att det är onödigt att anmäla men om man, som i detta fall, har sagt till en vuxen människa vid ett flertal tillfällen och denne ändå fortsätter att tränga sig in på ens tomt så kanske en anmälan kan vara på plats. 

Ett sätt att markera allvaret så att personen förhoppningsvis inser att det faktiskt är ett lagbrott att ta sig friheten att använda någon annans tomt som genväg. Många inser kanske inte att det faktiskt kan bedömas som hemfridsbrott trots att det enbart är tomtmarken det handlar om?

Men visst riskerar ts en motanmälan för ofredande avseende vattnet. Så kanske avvakta och se om det händer igen? Samt sätta upp en grind med lås? 

Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren