När livet inte blev som tänkt
alltså jag tycker så synd om dig som brottas med detta :( Tyvärr så kommer du nog inte kunna veta om han ändrar sig förens bebisen är här.
HAr han följt med till mvc någon gång? om inte så säg att dom vill att ni kommer båda nästa gång och så när ni är där säger du att du är orolig för honom att han mår dåligt. då kanske din barnmorska kan hjälpa till i samtalet?
Pappor kan också få graviditets depression även fast dom inte är den gravida.
Annars det enda tipset jag har är att visa att livet har mer att ge. istället för att strunta i semester och resor så kan du säga att jag vill åka hit på semester i sommar, låter det inte kul? och säger han nej det är för dyrt så säger du okej då kan du stanna hemma för jag vill åka och ser mycket fram emot det iallafall.
När bebisen föds, se om du kan ge bebis till pappa så mycket du kan också så dom är hud mot hud eller åtminstone att han får ha bebisen mycket i famnen. det ger maaaassssor av må bra hormoner som faktiskt kan hjälpa till att vända depression osv.
angående ensam vårdnad. det behöver man inte fylla i direkt, utan ni kan vänta några veckor efter bebisen fötts om du vill så att du hinner se om han verkar ta ansvar. Om han ändå inte vill va föräldraledig skulle jag behållit ensam vårdnad fram tills du är klar med föräldraledigheten så att inte 90 dagar låses fast vid honom som du inte kan få. Skulle han inte ta dom så brinner dom inne.
Och visar det sig att han vill va ledig sen då skriver ni på gemensam vårdnad då bara. så gjorde vi :)