• Wed 18 May 2022 16:36
    20350 visningar
    62 svar
    62
    20350

    När livet inte blev som tänkt

    Ända sedan jag blev oplanerat gravid har jag varit lycklig men min sambo tvärtom. Vi har varit tillsammans i 10 år och är inte superunga. När jag märkte hans missnöje över att bli pappa så gav jag honom alternativet till abort flera gånger men det vägrade han. Så nu har vi köpt hus och det är dags för förlossning när som helst. Nu sitter jag här och har gråtit i en halvtimme, undrar om allt var ett misstag. Han blir bara mer och mer sur och har fastnat i en pessimistisk spiral. Nu har han fått för sig att vår ekonomi kommer rasa och att "allt kommer gå åt helvete" som han säger. Han målar upp framtida scenarion och tänker bara katastroftankar. Han har skapat ett problem av ett icke-problem. Vår ekonomi är bra, båda har fasta heltidsjobb och har en del undansparat. Nu sticker det plötsligt i hans ögon att det är jag som har dragit in mest pengar men vad spelar det för roll? Mina pengar är hans pengar. Vi är ett team som bor under samma tak. Idag fick han ett utbrott över att jag har lyckats vara mer ekonomisk än honom och jag fattar ingenting? Jag köper aldrig saker till mig själv i princip utan lägger pengarna på oss och huset. Vad spelar det för roll då vem som har "mest"? Jag föreslog ett gemensamt konto där vi lägger ihop allt men då blev han ännu mer arg och känner sig beroende av mig då och att jag blir hans "gode man". Alltså jag orkar inte bråka om detta, speciellt inte när jag är höggravid för det är så banalt. Han kallade dessutom vårt barn i magen för"en utgift i 18 år". Där brast det för mig, jag har haft en supertuff graviditet och kämpat i 9 månader, hittat lösningar på allt och försöker tänka positivt men han ser bara vår son i magen som en enda utgift. Inget känns kul längre och min energi håller på att dö ut. Jag är glad över hus och barn men han kunde ju ha sagt ifrån ordentligt från början att han inte ville detta.... Jag har aldrig tvingat honom. Känns hemskt att behöva separera i framtiden och riva upp allting för barnet när vi har det så bra egentligen. Men jag orkar inte leva såhär om det ska fortsätta :(
  • Svar på tråden När livet inte blev som tänkt
  • Wed 18 May 2022 21:28
    #7

    Vill inte ha ensam vårdnad men det är ju upp till honom vilken relation han vill ha till vårt barn i framtiden... Han vill helst inte alls vara föräldraledig. Jag känner mig så jäkla dum ibland, det enda jag vill är att barnet blir älskat av båda föräldrarna. Han vägrade trots allt abort och då har man ju ändå gjort ett val - ta ditt ansvar. 

  • Wed 18 May 2022 21:49
    #9
    Casper9 skrev 2022-05-18 21:38:55 följande:
    Men vänta nu? Vägrade han abort? är det han som är gravid allts?
    Haha nej. Men eftersom han inte alls blev glad när jag plussade så sa jag att då gör jag abort för jag vill inte att barnet ska vara oönskat men jag fick absolut inte göra abort utan då ville han behålla.
  • Thu 19 May 2022 05:53
    #12
    Casper9 skrev 2022-05-18 21:54:48 följande:
    Men ok, du gör ju som du vill med din kropp. Men antar du helst ville behålla eftersom du gjorde det? 
    Ja jag ville verkligen behålla.
  • Thu 19 May 2022 06:07
    #13
    Embla twopointoh skrev 2022-05-18 16:55:18 följande:
    Hans reaktion kan bero på att han helt enkelt är orolig, att få barn är en stor omställning och ett stort ansvar och jag tror att många blivande föräldrar tycker att  det kan vara lite läskigt med att få en liten person som man har ansvar för i 18 år framöver. Har din sambo även i vanliga fall en tendens att bara se det negativa och/eller oroa sig över saker? Kanske behöver han prata med någon professionell om sina negativa tankar.

    När man är gravid är det mycket hormoner som rusar runt, och det är möjligt att du reagerar kraftigare på hans negativitet än vad du skulle ha gjort i vanliga fall. Jag skulle råda dig att inte ta ut något i förskott, när sonen väl har anlänt är det möjligt att din sambo "glömmer" att han inte ville ha barn innan. Eller så gör han inte det, men då får du ta tag i detta  då i sådana fall.

    Om jag var du skulle jag prata med min sambo om hur hans negativitet påverkar dig. Lugnt och sansat utan anklagelser eller "gnäll", men han behöver höra att du mår dåligt av det. Om det nu är så att hans negativitet mest är en reaktion inför det kommande föräldraskapet, så kan han faktiskt ventilera dessa känslor med någon annan än dig.
    Han är lite fyrkantig av sig och har alltid varit rädd för förändringar och ökat ansvar. Detta har jag varit helt okej med under mina yngre dagar, att glida runt i samma spår men nu när man blir allt äldre så vill jag inte stå och stampa på samma ställe. Vill inte sitta i samma hyreslägenhet i ett dåligt område och festa/spela tv-spel varje helg. Kände att jag ville något mer i livet. Komma framåt. 

    Vi har varit urfattiga i så många år men nu när vi äntligen fått ordentlig skjuts på ekonomin såg jag tillfället att komma vidare i livet.

    Min sambo har en tendens att se allt i svart och fastna i destruktiva tankar vilket är något jag trodde skulle bli bättre när vi fick det bättre, men det blev tyvärr bara värre med hus och graviditet. Känner mig så himla elak för det är som att jag tvingade honom till detta fast jag inte gjorde det... Men han kanske inte orkade med min längtan så han vek sig.
  • Thu 19 May 2022 10:03
    #15

    Det är så jobbigt också att han är bitter över att han har sämre ekonomi än mig. Jag ser det som VÅR ekonomi. Orka vara avundsjuk på sin partner helt ärligt?
    Han är så sur för att jag kan bidra mer, som att det sårar hans manlighet. Han borde bara vara glad över att vi har den standard vi har och inte tänka att jag försörjer honom.

  • Thu 19 May 2022 10:53
    #17

    Min dröm har inte varit speciellt stor eller orealistisk kan jag tycka. Hus, barn på väg samt att jag jobbar med det jag vill så jag är supernöjd. Varför inte sträva efter det? Man har ju bara ett liv. 

  • Thu 19 May 2022 11:19
    #20
    mari123 skrev 2022-05-19 11:04:08 följande:
    JÄTTESTOR "dröm" om man frågar mig. Hus och "barn på väg" samt att jobba med "det man man vill"! 
    Ja okej.. du har faktiskt rätt. Det är inte så enkelt att komma dit.
  • Thu 19 May 2022 11:22
    #21
    Mimosa86 skrev 2022-05-19 11:01:13 följande:

    Med all respekt för fäders oro.

    Men i det här läget är det hon som har haft en tuff graviditet och den person som strax ska föda barn för första gången. Det är liksom en livsfarlig uppgift. I DETTA läge ligger det faktiskt på honom att stötta henne och få henne trygg inför kommande nedkomst.

    Om han är orolig över framtida utgifter för ett barn (när de båda jobbar heltid och har råd med ett hus) så bör han vända sig till en kurator och terapeut för att lugna sina tankar. Det är inte läge att skrämma och stressa upp henne när hon strax ska föda hans barn.


    Det är det jag menar, jag ska snart föda och vill inte bråka eller gå in i onödiga diskussioner som stressar upp mig. Han klagar hela tiden på sina egna krämpor nu också vilket jag inte riktigt orkar höra... När som helst men inte nu.
  • Thu 19 May 2022 12:37
    #25
    Mimosa86 skrev 2022-05-19 11:29:36 följande:
    Men har han alltid varit såhär?

    fixerad vid sigsjälv och ekonomisk skraj och (ursäkta dömandet) snål?
    Ja det har han! Vissa saker kan han slösa pengar på (som teknik och praktiska saker) men när det gäller annat så blir det känsligt. Vi går ju aldrig ut och äter på restaurang eller reser någonstans för det blir för dyrt för honom. Vi har fått kompromissa mycket och mötas halva vägen var. Jag är den som är mest drivande och vill gärna använda pengarna till något kul ibland också för det tycker jag är viktigt men jag vill inte pressa för hårt heller. 
  • Thu 19 May 2022 12:40
    #26
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-19 11:41:21 följande:

    Det låter hemskt som du har det! Tyvärr är en av de känsligaste och ofta jobbigaste tiderna för en kvinna graviditet och strax efter förlossning. Det är då vissa män får spel. Jag vet inte om jag skulle orka med att ha det som du, men om du vill ge det en chans till så kan du ju se hur läget är om ett halvår. Det kanske har blivit bättre då. 

    Jag vill ändå säga grattis till babyn och du, det kommer bli bra till slut. Tur att du är ekonomiskt lagd och vettig, du kommer bli en jättebra mamma. 


    Ja jag tänker ibland att hur sjutton skulle vissa män klara av det vi får gå igenom? En del är så himla bräckliga och flippar ur för minsta lilla. 

    Tack snälla du ??
  • Thu 19 May 2022 13:42
    #28
    mari123 skrev 2022-05-19 12:47:49 följande:
    Ursäkta men VARFÖR skaffar kvinnor barn med dessa män som är "himla bräckliga och flippar ur för minsta lilla"? VEM har det största ansvaret? Lär känna den tilltänkta pappan är mitt lilla goda råd i all välmening.
    Vill nog påstå att jag känner honom efter 10 år. Och visst han har varit rädd för förändringar men vi har ju heller inte kunnat satsa innan pga dålig ekonomi. Han började visa dessa sidor på riktigt när jag blev gravid. 
    Han är underbar på så många andra sätt och jag älskar honom verkligen och det är ju lite svårt att veta i förväg hur mannen ska reagera på en graviditet..
  • Fri 20 May 2022 10:35
    #36
    Haipodai skrev 2022-05-19 16:25:05 följande:

    Du har fått sjukt dåliga svar i tråden TS. Att din sambo har någon slags inre kris är självklart men han får ta ansvar och söka hjälp. Han beter sig fruktansvärt och det är såklart inte okej!!

    Kan berätta att min sambo hade något liknande när jag var gravid med vår son. Det var ett gemensamt beslut att skaffa barn, men ändå när jag plussade snabbt efter beslutet så blev han chockad i den negativa aspekten - det gick ju så fort? Det kunde ju ta upp till ett år, varför gjorde det inte det? Jag visste inte vad jag skulle svara på det, var bara att säga "Ja... Eller så går det med en gång och nu gjorde det det?". När vi fick reda på att det skulle bli en kille var det också fel, han blev inte ett dugg glad. Han ville haft en flicka för han har alltid haft bättre kontakt med tjejer. När jag var i mitten av graviditeten bad jag honom att ta mer på magen, vara mer involverad. Han suckade och stönade och tog bara på magen om han verkligen var "tvungen" för att jag bad honom. Aldrig på eget initiativ. Han satt och grät framför mig och hans mamma för att han inte kunde ångra beslutet att skaffa barn när jag var i vecka 25. När jag läste vecka för vecka i gravidappen om info om bebisen brydde han sig inte ett dugg.

    Ja, med andra ord var min graviditet inte alls som jag föreställt mig att den skulle vara mellan oss. Grät massor... Trodde det skulle vara mysigt och att båda skulle vara glada, men icke. Visade sig att han hade en gigantisk livskris, han ville ha en tjej för att han hade dålig relation med hans pappa och var rädd att han och sonen skulle få samma dåliga relation. Han började äta antidepressiva 1 månad innan sonen kom.

    När han kom var han direkt världens bästa pappa... Sån kontrast... Så det kanske finns hopp för din sambo med? Men han måste ta ansvar och gå och prata med psykolog.


    Din historia ger mig lite hopp faktiskt, att det bara är en kris. Grejen är dock att sambon vägrar ta hjälp och att göra något åt saken. Han skulle aldrig gå med på att träffa en psykolog eller gå på familjeterapi eftersom han "inte tror på sånt". 
    Det hugger i hjärtat när alla andra runt omkring oss glädjs åt bebisen förutom han. Hans kollegor och folk jag inte ens känner pratar ofta om graviditeten och frågar hur jag mår. Folk ringer till mig hela tiden, hälsar på och vill visa sitt engagemang. Bebisen är redan så älskad av många, förutom av sin egen pappa känns det som.
  • Sun 22 May 2022 11:45
    #40
    Haipodai skrev 2022-05-22 11:27:52 följande:
    Ja, hopp ska du absolut ha - det kanske blir bättre när bebis är ute! Det är lite svårt för mannen att "förstå" att det finns något där inne så när bebis väl syns och har sina behov kanske han steppar upp. 

    Oavsett så måste han prata med någon. Sätt dig ner och prata lugnt med honom, ställ ultimatum - antingen så tar han sig i kragen och slutar se glaset halvtomt och vara negativ eller fixar han inte det själv får han prata med psykolog. Det är hans alternativ. Du kan inte leva såhär, punkt. Sen om han tror på psykolog eller inte spelar ingen roll; du mår inte bra i hans sällskap och därför behöver någon förändring ske antingen på egen hand eller med hjälp. Vad skulle han svara om du sa så tror du?
    Jag har precis börjat få värkar nu och försöker hitta kraft inför förlossningen men han drog igång en diskussion mitt i allt detta som jag fick bemöta. Just nu är det jag som får stötta honom fast det är jag som är mitt i förlossningsfasen, orkar inte....
    Vi kommer ingen vart, försöker prata lugnt med honom men han blir bara arg och defensiv och provoceras av av hur jag tänker. Han sa nu också att han inte ville ha barn och att han inte ens gillar barn. Det kunde han ha varit tydlig med från början känner jag. Just nu vill jag bara hoppa nedför trappen så slipper han detta bekymmer. 
  • Sun 22 May 2022 21:10
    #43
    Haipodai skrev 2022-05-22 17:18:11 följande:
    Säg till honom att dra. Säg bara till honom att gå så du får göra detta i fred. Föda barn är det bästa som finns, han ska inte förstöra detta. Ring din mamma, vän eller någon annan som kan stötta dig i förlossningen - eller var själv. Allt är bättre än att ha honom där. Säg "du beter dig fruktansvärt och jag vill att du ska gå om du inte ändrar ditt beteende." Exakt så. När han inte ändrat sitt beteende säger du "jag vill att du går nu.". Tror du att du kan göra det TS? Tycker synd om dig!! Hans beteende är oacceptabelt!!!
    Lite så jag känner. Vi fick åka in till förlossningen för en kontroll men jag fick mest skämmas över hans beteende, han gjorde sig nästan osams med barnmorskorna på grund av sin attityd. Jag märkte att de reagerade väldigt kraftigt. Känner inte alls igen den mannen jag blev kär i, plötsligt är han liksom borta.
  • Sun 22 May 2022 22:17
    #45
    Haipodai skrev 2022-05-22 21:32:01 följande:
    Men vad säger han när du säger att du inte vill ha med honom? När du ber honom dra?
    Grejen är att jag är så beroende just nu .. har ingen annan att få hjälp av.
  • Mon 23 May 2022 00:09
    #48
    skolios skrev 2022-05-22 22:49:29 följande:
    Men oj. Vad hände med barnmorskorna? Vad hände egentligen inne på förlossningen
    Han ville inte vara där vilket de ifrågasatte och han blev sur. Dessutom uttryckte han vissa konstiga åsikter och försökte bestämma över huvudet på mig, svarade åt mig när de frågade saker specifikt till mig osv.
  • Fri 27 May 2022 09:31
    #52
    Seven Costanza skrev 2022-05-26 20:10:31 följande:

    Hur har det gått? Hoppas att allt har gått bra med bebisen och att sambon antingen har skärpt till sig eller att du har någon annan som kan hjälpa dig. Kram


    Han har "förklarat sig" med att han mår dåligt och har extremt dålig självkänsla och dåligt självförtroende. 
    Men det har inte hänt så mycket mer än så. Väntar fortfarande på bebisen. 
  • Sat 18 Jun 2022 05:37
    #55
    Lilant skrev 2022-06-05 19:31:46 följande:

    Hur går det? 


    Det går skit.

    Vårt barn är nu några veckor gammal och har såklart kolik. Han tål inte barnskrik och jag får ta precis allt. Han säger att han inte älskar barnet och insåg försent att han inte ville ha barn (när jag inte kunde göra abort längre alltså). Det lutar väl mot separation... Jag som trodde jag hade mannen i mitt liv och var så glad över hus och barn med honom. Han vill annat i livet :(
  • Tue 12 Jul 2022 12:13
    #62
    LaviniaLetitia skrev 2022-06-23 21:11:27 följande:
    Jo. Det finns grader i Helvetet, och TS ska få ett BARN - inte en dödlig sjukdom. Även om hon och sonen blir ensamma, så har de varandra. Och hon kommer aldrig att bli riktigt ensam mer, för hon kommer hela sitt liv ut att ha en son. Med detta sagt, så förstår jag att det känns kymigt just nu, OM det blir så att den där kärnfamilj-i-hus-drömmen spricker. Så är det ju. Men andra har överlevt det och blivit lyckliga igen!

    Men vi får väl hoppas att mannen bara har fått kalla fötter... Det är inte så ovanligt att män får det i den situationen. Eller gravida kvinnor, för den delen. Det är en stor omställning.
    Kan ju uppdatera med att detta är som att vara ensamstående. Har dessutom fått magsjuka och feber+ sömnbrist på det men han vägrar komma hem och hjälpa till. Om inte jag kollapsar snart är det helt otroligt.
Svar på tråden När livet inte blev som tänkt