• Wed 18 May 2022 17:32
    12554 visningar
    16 svar
    -2
    16
    12554

    Engelska namn i Sverige

    Hej! 


    sitte och funderar på flicknamn och har förälskat mig i flera lite ovanliga namn. Vad tänker ni kring dessa engelskklingande namn? 


    -Vienna 
    -Havanna 
    -Penelope 

  • Svar på tråden Engelska namn i Sverige
  • Wed 18 May 2022 17:36
    #1

    Två städer och en mexikanska/spanjorska...? Har ni sådana rötter (sista) så kan det passa men spontan säger jag nej till alla tre.

  • Wed 18 May 2022 17:37
    #2

    Nja... Vienna är en stad, Wien alltså. Havanna är också en stad, men lite mera använt redan. 

  • Wed 18 May 2022 17:38
    #3
    AndreaBD skrev 2022-05-18 17:37:11 följande:

    Nja... Vienna är en stad, Wien alltså. Havanna är också en stad, men lite mera använt redan. 


    Penelope är gulligt, men inte så lätt när det gäller uttalet. Dvs. folk KAN uttala det fel. 
  • Wed 18 May 2022 17:44
    #4
    +1
    Annemarit123 skrev 2022-05-18 17:32:10 följande:
    Engelska namn i Sverige

    Hej! 


    sitte och funderar på flicknamn och har förälskat mig i flera lite ovanliga namn. Vad tänker ni kring dessa engelskklingande namn? 


    -Vienna 
    -Havanna 
    -Penelope 


    Vienna och Havanna har liknande uttal på svenska och engelska, så de skulle väl funka i Sverige. .

    Penelope däremot, finns det ju ett svenskt vedertaget uttal på och där är det viss skillnad på uttalet mellan svenska och engelska.

    För jag förutsätter att du inte tänkt dessa namn med engelskt uttal. Det är ganska fjantigt att föräldrar som inte har någon koppling till något engelsktalande land vill att barnens namn ska uttalas på engelska.
  • Wed 18 May 2022 17:48
    #5
    Mortiscia80 skrev 2022-05-18 17:36:28 följande:

    Två städer och en mexikanska/spanjorska...? Har ni sådana rötter (sista) så kan det passa men spontan säger jag nej till alla tre.


    Penelope är ett klassiskt namn ("klassiskt" som i grekiskt, alltså) och har varit rätt vanligt även i engelsktalande länder. Det är inget jag associerar främst till spansk namnflora.
  • Wed 18 May 2022 17:49
    #6
    Embla twopointoh skrev 2022-05-18 17:48:36 följande:
    Penelope är ett klassiskt namn ("klassiskt" som i grekiskt, alltså) och har varit rätt vanligt även i engelsktalande länder. Det är inget jag associerar främst till spansk namnflora.
    Jag tänkte direkt på Penelope Cruz.
  • Wed 18 May 2022 17:55
    #7

    Penelope är fint. Tänker ni med svenskt eller engelskt uttal?

    de andra tycker jag inte passar som namn. 


    Sienna däremot känns mer vedertaget och finare och väldigt likt vienna om man nu vill döpa sitt barn efter en stad..(Siena)

  • Wed 18 May 2022 18:40
    #8

    Funkar inte. 2 städer och en med högst osäkert uttal. Jag vet en som hette Andrew, men folk uttalade det Anndrevv.

  • Wed 18 May 2022 19:04
    #9

    Penelope har jag gillat länge. är det skillnad på svenskt och engelskt uttal? jag själv uttalar det ?penelåpi?. Antar det är engelskt uttal då. Hur blir ett svenskt?

  • Wed 18 May 2022 19:07
    #10
    Annemarit123 skrev 2022-05-18 19:04:49 följande:

    Penelope har jag gillat länge. är det skillnad på svenskt och engelskt uttal? jag själv uttalar det ?penelåpi?. Antar det är engelskt uttal då. Hur blir ett svenskt?


    På svenska blir det PeneLÅpe, inte så snyggt kanske.
  • Wed 18 May 2022 20:00
    #11
    Mortiscia80 skrev 2022-05-18 19:07:29 följande:
    På svenska blir det PeneLÅpe, inte så snyggt kanske.
    Har hört PeNElåpe, så då finns nog även flera svenska varianter...
  • Wed 18 May 2022 20:54
    #12
    Maymom skrev 2022-05-18 20:00:21 följande:
    Har hört PeNElåpe, så då finns nog även flera svenska varianter...
    Ja så kan man nog också säga. Inget av dem blir snygg i vilket fall.
  • Wed 18 May 2022 22:17
    #13
    +2

    Väldigt fula namn alla tre tyvärr. Varför måste alla föräldrar nu för tiden leka "häftiga" med namn? Stackars barn. 

  • Wed 18 May 2022 22:25
    #14

    Men varför? Otroligt ovanliga namn är... Ja vad säger man?

  • Wed 18 May 2022 23:38
    #15
    +2
    Annemarit123 skrev 2022-05-18 17:32:10 följande:
    Engelska namn i Sverige

    Hej! 


    sitte och funderar på flicknamn och har förälskat mig i flera lite ovanliga namn. Vad tänker ni kring dessa engelskklingande namn? 


    -Vienna 
    -Havanna 
    -Penelope 


    När du säger "engelskklingande" så förutsätter jag att du menar engelska uttal, för varken Vienna eller Havanna är engelska personnamn, utan städer. Penelope är ett namn som låter fint med engelskt uttal, och gräsligt på svenska. Har ni ett utländskt efternamn skulle jag säga det är ok (men verkligen på gränsen) men heter ni typ Larsson eller Lindkvist så är det ett hårt nej på det namnet.

    Havanna blir ju Hahväna med engelsk uttal, så det kommer låta lika löjligt som Penelope (Penälåpi), Tror förövrigt att att det kommer finnas en del som kopplar det till "Flikan i Havanna" som handlar om en prostituerad... Kanske inte bästa starten att ge sitt barn.

    Vienna är det enda namnet som låter ok på svenska, samtidigt är det knappt ett namn ... men om det är pest eller kolera så blir det väl kolera då. Men jag skulle råda dig att försöka hitta bättre namn till en dotter.
    Försök inte hitta det mest ovanliga och udda namnet till ditt barn, hon förtjänar bättre än att varje dag behöva rätta folk om uttal eller förklara sitt knasiga namn för andra. Om du måste så ha det som mellannamn, men ge barnet ett normalt förnamn.
  • Thu 19 May 2022 06:30
    #16

    PeNElope, PenOlope, PÄnÄlope... :)
    se klipp för fler varianter på uttal/felsägning: 
    ">


    :
    D

Svar på tråden Engelska namn i Sverige