Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Ni som inte ger välling

OchEnFisk skrev 2022-05-31 23:39:10 följande:
    Men dessa vitaminer är ju syntetiska och tillsatta, som en multivitamintablett, och inte för att vällingen i sig är nyttig på något sätt. Det är mest snabba kolhydrater. Däremot står det på multivitaminförpackningarna att de inte ska ersätta en varierad kost, varför skulle vällingen vara annorlunda? Sedan vet jag inte om du läst kritiken mot vitamintillskott, de kallas för "dyrt kiss", helt enkelt för att de inte tas upp av kroppen så väl. Det räcker alltså med att ge barnet vanlig mat så behövs inga tillskott.

Och, ärligt, skulle du vilja dricka en varm mjöl-mix? Eller ge barnet motsvarande makaroner och en vitamintablett 3 ggr/dag? Varför inte lära barnet att äta vanlig mat istället, och erbjuda riktig hälsosam kost?
    Alskar fullkornsvällling! Finns ingen välling där jag bor, så barnet har aldrig fått det.
    Jag brukar ta med ett par paket från Sverige, till mig själv :)
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2022-06-04 07:22:00 följande:
    Jag har nu kollat: välling innehåller tydligen mjölk. Det är totalt memingslöst att tillsätta järn och sedan mjölkprodukter, för mjölkprodukter hämma kroppens upptagning av järn.
    Havre och hirs är väldig järnrik, så en gröt av det gjort med vatten och sedan lite vitamin C till i form av tex lite frukt eller bär, är nyttigare än välling (i alla fall de sorters vällig jag har kollat upp). Vill man ha lite fett till, kan man lägga till olja eller nötmos.
    Det är inte alls meningslöst. De flesta bröstmjölksersättningar idag är ju gjorda av komjölk, men det innnebär inte att barn som äter det får brister. De är lika välnärda som bröstmjölksätare.

Ingen fan av just havre och hirs, men livsmedelverket och 1177 säger båda att för barn under ett år är det bra med berikad pulvergröt, eftersom den ger mer vitaminer och mineraler än hemlagad gröt.
Svar på tråden Ni som inte ger välling