Inlägg från: Anonym (avtal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (avtal)

Sovande jour

Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 12:11:12 följande:
    Sovande jour

Hej! Var på intervju för ett assistansjobb. De sa att 8 timmar på natten är det sovande jour och bara runt 30 kr betalt per timme. Men man skulle ändå vara tvungen att gå upp flera gånger per natt och hjälpa brukaren. Är detta rimliga villkor?? Man är ju borta från familjen plus ska jobba på natten????

Hur ser avtalet ut om något händer under jour? I många jouravtal ingår en låg grundersättning. Om det sen händer något som gör att man måste jobba får vanligt betald för den tiden, ibland extrabetalt.
  • Anonym (avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 12:30:16 följande:
    De sa att man får räkna med att bli väckt flera gånger ((av brukarens larm). Man får dock bara jour under 8 h
    Ja, men får du normal timlön eller bara jourersättning om du blir väkt och behöver jobba?
  • Anonym (avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 12:39:20 följande:
    Bara jour. Pga fk ej beviljat timmar på natten
    Orimligt vilkor enligt mig. Kolla med ditt fack om det är ok 
  • Anonym (avtal)

Nu jobbar jag i en helt annan branch. Vi har också olika typer av jour där man är hemma, sover eller liknade. Kravet är att kunna börja jobba inom viss tid. Timersättningen är inte speciellt hög. Däremot blir ersättningen rätt bra om det händer något. Helg och natt ungefär dubbla timlönen och alltid minst en timme.

• Anonym (avtal)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 15:57:50 följande:
    Det är ju något helt annat. Jag ska vara på plats och får ej lön för aktiva insatser som uppkommer varje nattpass.
    Vi har också haft sovande jour på jobbet. Men då ges bra ersättning om man bli väckt och behöver jobba.

Sen har jag periodvis haft jobb där jag behöver sova på annan ställe ibland men helt utan extra ersättning. 

Jag tycker det är helt orimliga vilkor med sovande jour på jobbet med låg ersättning och sen inget extra om man behöver jobba.
Svar på tråden Sovande jour