Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

Sovande jour

Så detta otyg förekommer fortfarande? Jag jobbade som personlig assistent för ca 15 år sen. Redan då var det diskussioner om det orimliga i att bara få jourersättning fast man förväntas befinna sig på arbetsplatsen och göra aktiva insatser. På min arbetsplats var det dock inga problem. Brukaren sov för det mesta 7-8 timmar per natt, behövde bara hjälp ibland. Men jourtiden var ändå bara 4 timmar. Man jobbade 12-timmarspass och fick fullt betalt större delen av tiden, även om man kunde sova på natten.

Då är det ok med jour. Denna brukare hade inga som helst problem att hitta personal. Men vi hörde om andra där det var som du beskriver. Du ska absolut inte acceptera sådana villkor.

• Anonym (tvillingmamma)

Tillägg: Vi fick inte extra betalt om vi behövde gå upp under de fyra jourtimmarna, men det hände sällan att vi behövde göra det. Däremot fick vi fullt betalt övriga timmar, oavsett om brukaren behövde hjälp eller inte. Detta var ett sätt att kompensera IFALL vi skulle behöva jobba jourtid. De flesta nätter fick vi fullt betalt för fler timmar än vi jobbade. Men det är rimligt eftersom man inte vet hur mycket hjälp brukaren kommer att behöva, det kan ju hända nåt akut.

Det du beskriver TS - 8 timmar utan riktig lön, väckt flera gånger per natt - är helt sjukt. Det är obegripligt om något fackförbund accepterar det.

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 18:17:53 följande:
    Hade det varit så; 4 h jour och man får sova så hade det varit helt ok för mig. Får försöka söka hos någon som har det ungefär så om jag hittar

Vi jobbade enligt bilaga J, som Hanna nämner ovan. Dvs vi fick i praktiken fullt betalt för halva jourtiden, oavsett om vi behövde gå upp eller ej. Det är mycket rimligare villkor.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-19 18:56:14 följande:
    Vi jobbade enligt bilaga J, som Hanna nämner ovan. Dvs vi fick i praktiken fullt betalt för halva jourtiden, oavsett om vi behövde gå upp eller ej. Det är mycket rimligare villkor.
    Skrev fel, det är visst du som är Hanna
Svar på tråden Sovande jour