Inlägg från: Anonym (Åsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åsa)

Sovande jour

Generellt så ska sovande jour innebära att det bara är akuta insatser som ska hanteras under jourtiden. Man ska alltså förutsätta att kunna sova.
    Så om det är så att man har en brukare som alltid vaknar, som är diabetiker och måste kollas varannan timme, som ska vändas osv så är det inte akuta insatser utan planerade sådana. Och då spelar det ingen roll att FK inte beviljar.
    Jag förstår att assistansen hamnar i moment 22 pga pengarna räcker inte. Men det är inte rimligt att föra ner det på den personliga assistent som är på plats, det är inte så det är tänkt att funka med sovande jour.
    De verksamheter där jag sett det funka bäst är antingen där man är två varav en är vaken natt och en är jour på en brukar med omfattande behov. För det finns saker som sker regelbundet (vaken natt hanterar) men ibland tillstöter akuta insatser som kräver dubbel bemanning och då stöttar den som har jour. 
    Samt på LSS-boenden med vuxna brukare som sover hela nätterna, då lägger man sig när de lägger sig och sen vaknar man och fixar frukost. 

• Anonym (Åsa)
    Corly skrev 2022-05-19 14:37:15 följande:
    Sovande jour hade ju varit mer ok om det verkligen hade varit som du beskriver; att assistenten sover där men finns till hands om något särskilt skulle hända. Det som istället gäller nu, beroende på brukaren då, är att assistenten väcks, ofta upprepade gånger, av att brukaren larmar och vill ha hjälp av olika slag. För detta får assistenten 30kr/h och går hem förstörd. Jag kan inte ens förstå hur det får gå till på det viset. 

- - - - 

Det är så det ska hanteras. Allt som avviker det från det är avtalsbrott om du arbetar inom kommun, det är kollektivavtalet som stipulerar det.  Så att anmäla och ifrågasätta till facket, att försöka att inte välja arbetsgivare som inte följer lagar och avtal de är de bästa tipsen. Och hamnar man där av andra skäl, för att man inte har något annat jobb eller av vilka skäl som helst - då ska man börja dokumentera. För en logg exakt över hur jourerna ser ut och sen presentera det för ledningen eller för facket. Gärna om fler assistenter som också jobbar natt gör samma sak så får man styrkan av att alla har samma bild. 
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-05-19 18:13:51 följande:
    Jag var med i Kommunal innan men enligt alla kollegor sitter de helt i knäet på politiker etc och gör inget så jag gick ur
    Dina representanter lokalt är utsedda eller valda av er som är medlemmar lokalt! Det är det som ska vara styrkan med att vara fackligt ansluten, att man väljer företrädare som ska tala för kollektivet. 
    Jag kan absolut råda var och en som är fackligt ansluten att utbilda sig. Man har rätt till det och går man bara de mest grundläggande kurserna så får man en väldigt bra genomgång av lagar och regler.
Svar på tråden Sovande jour