• Anonym (Psych­o)
    Thu 19 May 2022 19:35
    1654 visningar
    11 svar
    11
    1654

    Hjälp mig identifiera boken!

    När jag var i övre tonåren (typ 30 år sen) hittade jag en gång en bok på biblioteket som jag blev helt fascinerad av. Den var uppdelad i två delar eller avsnitt eller vad man ska säga (i en och samma bok, alltså), där den ena delen handlade om diverse olika pseudovetenskaper inom det paranormala området och den andra delen handlade om psykiatriska diagnoser/case studies av bl a schizofrena personer. Jag minns att jag tyckte att den var fantastiskt spännande, och jag har då och då genom livet tänkt att jag skulle vilja hitta och läsa den igen, men problemet är att jag inte för mitt liv kan komma ihåg vare sig titel eller författare. Jag har ett minne av att den hette nåt i stil med "det okända jaget" eller "det dolda jaget" eller nåt sånt, men jag lyckas inte hitta någon bok med nån av dessa titlar, så det kan ju hända att jag minns helt galet.

    Om det finns nån som har någon idé om vad det kan vara för bok skulle jag bli jätteglad!

  • Svar på tråden Hjälp mig identifiera boken!
  • Anonym (Psych­o) Trådstartaren
    Thu 19 May 2022 22:33
    #2
    Anonym (Vendela) skrev 2022-05-19 20:46:05 följande:

    Det är inte Det kluvna jaget av R.D Laing? 


    Åh ? det skulle det faktiskt kunna vara! Jag minns det ju som att boken hade två delar, en om paranormala saker och en om ffa schizofreni, medan den här boken enbart verkar handla om schizofreni, men det är ju å andra sidan så längesen så jag kan ju mycket väl blanda ihop det lite. Jag ska hursomhelst ta en tur till bibblan imorgon och titta närmare på denna bok! Tack så jättemycket för hjälpen!!!
  • Anonym (Psych­o) Trådstartaren
    Thu 19 May 2022 23:12
    #4
    Anonym (Vendela) skrev 2022-05-19 22:58:29 följande:
    Uppdatera hur det gick sen om du vill! Älskar sånt här detektivarbete. :D
    Absolut, det ska jag göra!
  • Anonym (Psych­o) Trådstartaren
    Fri 20 May 2022 16:38
    #6
    Anonym (Vendela) skrev 2022-05-19 22:58:29 följande:
    Uppdatera hur det gick sen om du vill! Älskar sånt här detektivarbete. :D
    Jajjemen - det var rätt bok!! Tusen tack igen!
    Anonym (också en fråga...) skrev 2022-05-20 14:52:45 följande:
    Jag har i så fall en liknande fråga! Fast det är en roman...

    Spridda minnesbilder från boken: 

    En tjej möter en kille, som kysser hennes kön på typ första dejten, sen börjar hon steka (fisk?) något medans han går in i dushen.

    De har ett mindre gräl när hon inser att han är rik (forskare) och hon lever loppan och köper dyra möbler, men han sätter ner foten och tycker att sitt eget arbetsrum får han visst inreda med Ikea-möbler...

    Kvinnan har på sig en guldklänning när de gifter sig, inte en vit klänning...

    Hon får nån sorts psykos när hon är med barn, hon tror att barnet är ett monster... Tror hon är rädd för ett hål någonstans? Minns inte så mycket förutom att hon får rejäla psykiska problem...

    Vill gärna läsa den igen, men har ingen aning om vad den heter :(
    Har tyvärr ingen aning, men kul om tråden kan få bli en "identifiera-boken-tråd"!! Hoppas nån annan kan svara dig :)
  • Anonym (Psych­o) Trådstartaren
    Fri 20 May 2022 19:37
    #9
    Anonym (Vendela) skrev 2022-05-20 18:10:06 följande:
    Åh vad kul! Aldrig läst själv, men älskar att googla! :D
    Om du menar allvar med att du älskar "detektivarbete" kan du få ytterligare en uppgift ;)

    För ett antal år sen - jag tror inte att det var mer än max 10 år sen - såg jag en tv-serie (engelsk eller amerikansk) som handlade om en kriminell familj/släkt, där den tonåriga dottern i familjen (jag kommer inte alls ihåg vad hon hette, men vi kan kalla henne Anna) hamnade på någon form av behandlingshem eller liknande, där hon träffade en annan tjej som hade en massa issues/var lite allmänt galen (kommer inte ihåg vad hon hette heller, men vi kan kalla henne Mia). Mia hade ofta jeans-snickarbyxor vill jag minnas. I en scen när Anna nyss hade kommit till det här behandlingshemmet var Mia lite allmänt hånig mot Anna, och sjöng en egenpåhittad sång som var menad att reta/driva lite med Anna; den hade b.la. frasen "dysfunctional family blues" i sig. Sen i en annan scen stal Mia Annas armband (tror jag det var) som Anna hade fått av sin mormor (?), och använde det till att skada sig med - jag minns det som att det var rätt blodigt och våldsamt, typ som att hon högg sig i bröstet med armbandet (det var alltså stort och kraftigt av metall... det kan även hända att det var någon annan form av smycke - alltså inte ett armband - jag är inte helt säker).

    Kan du komma på vad detta är för en serie så har du löst något jag grubblat över i flera år haha :)
Svar på tråden Hjälp mig identifiera boken!