• Svar på tråden För höga bidrag till arbetslösa?
  • Anonym (.)
    Jonnynilsson skrev 2022-05-21 15:07:58 följande:
    För höga bidrag till arbetslösa?

    Läs först. Uttala dig sedan.

    timbro.se/smedjan/ny-matning-valjarna-underskattar-hur-hoga-socialbidragen-ar/


    När man går på försörjningsstöd, så kräver väl socialen att man är inskriven på Arbetsförmedlingen och om man inte funnit arbete inom 6 månader, så lägger socialen dig på någon aktivitet/arbete?

    Om jag inte har fel, så var det inte så för några år sedan. Så det är så numera och har alltså förändrats.

    Med hög bidrag, innebär att människor inte väljer att begå brott, för att försörja sig.

    Sen finns det förmodligen folk som ''fuskar'' till sig, för att få försörjningsstöd/bidrag.
  • Jonnynilsson
    Anonym (.) skrev 2022-05-21 15:22:37 följande:
    När man går på försörjningsstöd, så kräver väl socialen att man är inskriven på Arbetsförmedlingen och om man inte funnit arbete inom 6 månader, så lägger socialen dig på någon aktivitet/arbete?

    Om jag inte har fel, så var det inte så för några år sedan. Så det är så numera och har alltså förändrats.

    Med hög bidrag, innebär att människor inte väljer att begå brott, för att försörja sig.

    Sen finns det förmodligen folk som ''fuskar'' till sig, för att få försörjningsstöd/bidrag.
    Det är riktigt. Förr eller senare hamnar en arbetslös i ett åtgärdsprogram av någon form som i de flesta fall inte leder till mer än förlängning av bidragen.

    Men du har verkligen en poäng i att bidrag förhindrar brott.
  • KillBill
    Jonnynilsson skrev 2022-05-21 15:07:58 följande:
    För höga bidrag till arbetslösa?

    Läs först. Uttala dig sedan.

    timbro.se/smedjan/ny-matning-valjarna-underskattar-hur-hoga-socialbidragen-ar/


    Det finns anledning att vara skeptisk till uppgifter som kommer från den politiska lobbyorganisationen Timbro som står moderaterna nära.   I det har fallet utgår Timbro från att 800 000 personer inte försörjer sig själva. Detta antagande bygger på deras låga  inkomst.  Det är emellertid inte alls självklart att man lever på bidrag bara för att man har en låg inkomst. Det finns exempel på familjer där en en i hushåller står för inkomsterna medan den andra studerar. Man kan också fråga sig om man ska betrakta en kvinna eller man som är sjukskriven eller utnyttjar föräldrarledighets-dagar som bidragstagare vilket man är enligt Timbros definition. 



    PS. I gruppen som helst saknar inkomst återfinns bl.a. personer som lämnat landet 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Nja)

    Egentligen inte, nej. Riksnormen är ett bra mått. Däremot behöver man bli mer restriktiv med vilka ansökningar som godkänns när vissa personer knappt verkar lyfta ett finger för att bidra till sin försörjning, att få ett jobb eller delta i insatser.

  • Anonym (Äpplen o päron)

    Man måste ju skilja på folk som kan arbeta och vi som faktiskt inte kan,dvs vi sjukpensionärer. Ja, vi lever på bidrag, men alternativet att arbeta finns ju inte när man inte kan. Sjukersättning ska inte jämföras med socialbidrag. De som har det ska ställas krav på. 

  • Spucks

    Jag vet inte om de angivna tal stämmer, men i alla fall är uträkningen fel. Om familjen får 25500 kronor i socialbidrag är det fel att "Skillnaden är obefintlig fram tills att en av föräldrarna, eller båda föräldrarna tillsammans, tjänar minst 25 500 kronor efter skatt", för till lönen kommer ju barnbidrag och ev. bostadsbidrag, vilket redan är inräknat i socialbidraget. Om barnen får studiebidrag räknas det nog också bort från socialbidraget.

    Men för att svara på din fråga: nej, jag tycker inte bidrag är för höga. Däremot tycker jag att bostandspriserna är alldeles för höga och lönen oftas för låga.

  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Äpplen o päron) skrev 2022-05-21 18:05:58 följande:

    Man måste ju skilja på folk som kan arbeta och vi som faktiskt inte kan,dvs vi sjukpensionärer. Ja, vi lever på bidrag, men alternativet att arbeta finns ju inte när man inte kan. Sjukersättning ska inte jämföras med socialbidrag. De som har det ska ställas krav på. 


    Jag anser att det ska ställas krav på alla som tar emot pengar oavsett orsak. Sedan kan kraven se annorlunda ut men ingen motprestation, inga pengar. 
  • Aniiee
    Anonym (MR klister) skrev 2022-05-21 20:45:39 följande:
    Jag anser att det ska ställas krav på alla som tar emot pengar oavsett orsak. Sedan kan kraven se annorlunda ut men ingen motprestation, inga pengar. 
    Är det verligen rimligt när man har sjukersättning? Ge gärna exempel på motprestationen olika personer med sjukersättning ska göra utifrån olika sjukdomar/tillstånd.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2022-05-21 23:50:06 följande:
    Är det verligen rimligt när man har sjukersättning? Ge gärna exempel på motprestationen olika personer med sjukersättning ska göra utifrån olika sjukdomar/tillstånd.
    Att gå runt och ge utsvultna och uttorkade patienter med familj kaffe och smörgås på akuten två timmar i veckan skulle de flesta klara av.
Svar på tråden För höga bidrag till arbetslösa?