• Anonym (Trött syster)

Nu kommer han sumpa detta jobbet också

Min lillebror har det inte lätt alltid inte. Det vet jag. Men jag blir ärligt så trött på honom ibland. Han började på ett jobb i måndags efter att inte haft något sen innan coronan. Det gick skitbra hela veckan, han kom up på morgonen, han gjorde sitt jobb, bondade med kollegor och arbetsledaren /chefen var nöjd. Han var helt chill hela lördagen och halva söndagen minst. Jag kollade med honom om hans schema nästa vecka och han var som vanligt. 

Nu ligger han och illgrinar och säger "jag vet inte" som svar på varenda jävla fråga. Hans flickvän skulle fixa lunchlådor till honom men har inte gjort det gör "vill inte gå ifrån honom när han mår så dåligt". Jävla daltande, du ska ut i köket, inte flyga till Egypten.

Jag börjar bli redigt trött på att hålla honom under armarna hela tiden, samtidigt vet jag själv hur det är att må dåligt, men varför mår han så jävla dåligt om allt gick så jävla bra?

Jag hoppas att han går upp och går till jobbet imorgon. Jag tror inte att han han det.  Tyvärr. Jag vet att jag kommer inte att sova inatt. Jag kommer inte kunna. Imorgon vid 7 vet vi.

Jag behövde bara skriva av mig. 

• Svar på tråden Nu kommer han sumpa detta jobbet också
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Trött syster) skrev 2022-05-22 23:13:04 följande:
    Nu kommer han sumpa detta jobbet också

Min lillebror har det inte lätt alltid inte. Det vet jag. Men jag blir ärligt så trött på honom ibland. Han började på ett jobb i måndags efter att inte haft något sen innan coronan. Det gick skitbra hela veckan, han kom up på morgonen, han gjorde sitt jobb, bondade med kollegor och arbetsledaren /chefen var nöjd. Han var helt chill hela lördagen och halva söndagen minst. Jag kollade med honom om hans schema nästa vecka och han var som vanligt. 

Nu ligger han och illgrinar och säger "jag vet inte" som svar på varenda jävla fråga. Hans flickvän skulle fixa lunchlådor till honom men har inte gjort det gör "vill inte gå ifrån honom när han mår så dåligt". Jävla daltande, du ska ut i köket, inte flyga till Egypten.

Jag börjar bli redigt trött på att hålla honom under armarna hela tiden, samtidigt vet jag själv hur det är att må dåligt, men varför mår han så jävla dåligt om allt gick så jävla bra?

Jag hoppas att han går upp och går till jobbet imorgon. Jag tror inte att han han det.  Tyvärr. Jag vet att jag kommer inte att sova inatt. Jag kommer inte kunna. Imorgon vid 7 vet vi.

Jag behövde bara skriva av mig. 

Det låter riktigt jobbigt! och du verkar ta på dig väldigt mycket ansvar som syster. Hur gamla är ni? även flickvännen verkar få ta massa ansvar för din bror - matlådor och trösta. Det låter inte helt sunt. Vad gör era föräldrar i detta? 

Mitt råd till dig är att försöka släppa oron för honom. han är inte ditt ansvar och du kan inte lösa situationen för honom. 

• Anonym (Trött syster)
    Anonym (Stina) skrev 2022-05-22 23:26:39 följande:

Det låter riktigt jobbigt! och du verkar ta på dig väldigt mycket ansvar som syster. Hur gamla är ni? även flickvännen verkar få ta massa ansvar för din bror - matlådor och trösta. Det låter inte helt sunt. Vad gör era föräldrar i detta? 

Mitt råd till dig är att försöka släppa oron för honom. han är inte ditt ansvar och du kan inte lösa situationen för honom. 

Jag är 27 och han är 24. Våra föräldrar gick bort när han var 16 nästan 17. Jag har varit extra-mamma till honom nästan långt innan också för mamma var sjuk länge. Pappa tog livet av sig efter mamma gick bort men hade abdikerat som förälder innan det.
  • Anonvm

Grabben behöver en stabil och stadig manlig förebild, kalla det fadersgestalt, mentor eller vad du vill...

Men mer akut, någon form av samtalsterapi, kanske någon form av utredning?

• Anonym (C-Göran)

Vad är det han lider av?

• Anonym (Trött syster)
    Anonvm skrev 2022-05-22 23:59:07 följande:

Grabben behöver en stabil och stadig manlig förebild, kalla det fadersgestalt, mentor eller vad du vill...

Men mer akut, någon form av samtalsterapi, kanske någon form av utredning?

kanske det, men det finns ingen att tillgå.
  • Anonym (Trött syster)
    Anonym (C-Göran) skrev 2022-05-23 00:57:55 följande:

Vad är det han lider av?

Säg det.
  • Anonym (C-Göran)
    Anonym (Trött syster) skrev 2022-05-23 01:04:05 följande:
    Säg det.

Men nåt måste det ju vara eftersom du inte är förvånad eller orolig över hans kraftiga reaktion och hur dåligt han mår, utan bara är irriterad.

Depression, GAD, autism? Får han hjälp för det?

• Anonym (Trött syster)
    Anonym (C-Göran) skrev 2022-05-23 01:12:48 följande:

Men nåt måste det ju vara eftersom du inte är förvånad eller orolig över hans kraftiga reaktion och hur dåligt han mår, utan bara är irriterad.

Depression, GAD, autism? Får han hjälp för det?

Nej, jag är inte förvånad. Det är inte första gången det här händer. Är jag orolig? Jodå, men jag vet inte riktigt för vad. Är jag irriterad? Ja, visst är jag det. Jag är även ledsen, besviken och arg. Jag kan liksom hålla fler känslor i mig samtidigt. Alla kommer kanske inte ut samtidigt eller i text. Jag grät dock själv när jag var ute med hunden för en stund sen men det får han aldrig veta.

Han har inga officiella diagnoser nej men han kanske skulle behöva en, vad vet jag. 
  • Anonym (Kvinna i 50-årsåldern)

Hur klarade han att mista föräldrarna?
    Han kanske har låst sig i sorgen utan att liksom tänka ens att det handlar om det. Att den står som en osynlig vägg och gör utmaningar oerhört svåra?

Fick han bearbeta sin sorg?
    Om nej, då tor jag att det kan vara där skon klämmer.

Miste min far som tolvåring och det tog mig många år att inse att det var en dåligt bearbetad sorg som satte käppar i hjulen för mig. Jag började inte sörja "på riktigt" förrän jag flyttat hemifrån.
    Jag lever än i dag, 40 år senare, men en total panikskräck för allt som har med sånt att göra.
    Det begränsar inte livet längre men gör det ibland lite som en uppförsbacke att hantera.

• Anonym (*)
    Anonym (Trött syster) skrev 2022-05-23 01:50:11 följande:
    Nej, jag är inte förvånad. Det är inte första gången det här händer. Är jag orolig? Jodå, men jag vet inte riktigt för vad. Är jag irriterad? Ja, visst är jag det. Jag är även ledsen, besviken och arg. Jag kan liksom hålla fler känslor i mig samtidigt. Alla kommer kanske inte ut samtidigt eller i text. Jag grät dock själv när jag var ute med hunden för en stund sen men det får han aldrig veta.

Han har inga officiella diagnoser nej men han kanske skulle behöva en, vad vet jag. 
    Om detta är återkommande symtom så behöver han få behandling. Förstår jag dig rätt så gör hans dåliga mående att han har det svårt i arbetslivet, och det i sin tur gör ju att han får svårt att försörja sig. För att få rätt behandling kan han behöva utredas. Har han haft någon som helst kontakt med vården angående sina problem tidigare?
Svar på tråden Nu kommer han sumpa detta jobbet också