• Anonym (Hon)

Förespråkar alla förskolor hbtq?

Det är inte dags ännu, men så snart ska vårt barn till förskolan, och jag är lite orolig för att det på alla ställen firar pride, viftar med flaggor och säger till dem att de får lov att vara pojkar eller flickor om de vill. 
    Är det på detta sättet eller finns det idag i sverige inget val? 
    Jag vill inte mata in detta i mina barn och stöttar inte hbtq på något sätt.
    Skulle mitt barn ändå bli homosexuell så skulle jag så skulle jag acceptera detta, men jag gillar inte att man försöker hjärntvätta dem redan från ung ålder att tro att de är något de inte är. 

• Svar på tråden Förespråkar alla förskolor hbtq?
  • Meddelande borttaget
  • sextiotalist
    Anonym (Hon) skrev 2022-05-23 09:54:31 följande:

Det är inte dags ännu, men så snart ska vårt barn till förskolan, och jag är lite orolig för att det på alla ställen firar pride, viftar med flaggor och säger till dem att de får lov att vara pojkar eller flickor om de vill. 
    Skulle mitt barn ändå bli homosexuell så skulle jag så skulle jag acceptera detta, men jag gillar inte att man försöker hjärntvätta dem redan från ung ålder att tro att de är något de inte är. 

Känner inte till en enda förskola, som förespråkar HBTQ. 
  • Anonym (Inte vanligt)

Du borde inte vara orolig om detta då det sällan sker i förskolor. Det är inte super vanligt i högstadie/gymnasieskolor heller, så du borde inte oroa dig över att det skulle vara mycket pride i förskolor.

Däremot undrar jag om du har samma attityd mot straight-relaterade saker, t.ex om ditt barn ser ett hetero par kyssas i t.ex en film. Är det lika dåligt och vill du verkligen mata in dina barn med det? Skulle inte tro det.

• LFF
    Anonym (Hon) skrev 2022-05-23 09:54:31 följande:

Vet ingen förskola som förespråkar HBTQ. Däremot att alla är lika värda, att man får älska vem man vill och att man får leka med vad man vill. Även att man i vissa lägen uppmuntrar barnen till att leka med saker som de annars inte leker med. 

Den värsta perioden på vår förskola (när barnen gick där) var när de fick två nya pedagoger som inte hjälpte till att styra leken alls. Gruppen var väldigt grabbig, det blev bara lek med bilar och allmänt vilda lekar. Ingen pedagogik, inga utmaningar, inga lugna lekar vilket resulterade i sjövilda barn även utanför förskolan. När vi försökte påpeka för pedagogerna att det vore bra om de såg till att barnen inte lekte med bilar fick vi till svar att "De leker inte bara med bilar, de leker med monstertruckar också". 

När pedagogerna byttes ut, det blev mer styrning på leken, mer teater och mer rollspel så blev barnen mer harmoniska också. 
  • JuhaNettles

Du kan ju sätta ditt barn på
    någon friskola som muslimerna har, där förespråkar det inte hbtq snarare tvärtom. Det är inte alls accepterat i dessa kulturer. Eller i något utaförskapsområde! Där är oftast väldigt segregerat flickor och pojkar uppdelade och definitivt inget hbtq. 

Jag tror det var i Malmö där de för några år sedan hade en imam som kom och föreläste för klasserna där hbtq människor likandes vid smutsiga grisar och skulle brännas levande. Det kanske kan vara något för er?

• Mrs Moneybags

Jag minns inte att de tog upp sexuella relationer eller identiteter överhuvudtaget när min son gick på förskola. Det är liksom lite väl tidigt i livet för att prata om sånt på ett meningsfullt sätt. Det finns ett par med två mammor i vårt område och barnen tar det helt naturligt, ingen bryr sig. Dessa mammor hade inte barn på just min förskola, så jag vet inte hur deras förskola pratade om det. 

Tror inte du behöver oroa dig. 

• AndreaBD

Jag tycker det säger sig självt att man inte tar upp något med så små barn som de inte förstår. Så jag förstår inte varför du oroar dig? Tror du att svenska förskolor gör reklam för HBTQ? Jag tycker det är en väldigt märklig tro, i så fall. 
    Jag tror inte att man på någon svensk förskola aktivt förespråkar någon sexuell orientering. Det kan väl snarare handla om hur man svarar om barn frågar. Och jag tycker inte att det skadar något barn att inte vara så fixerad på skillnader mellan könen. 

Dessutom har du fel om du tror att detta skulle göra barn homosexuella eller trans. Däremot kan det ge barn en mer tolerant inställning om andra är det. Och det är väl det man är ute efter? Det hänger ju mycket på pedagogerna. Det fortsätter ju i skolans värld, där jag jobbar. Barn frågar något och man svarar så gott man kan. Och detta är ju också färgat av pedagogens person. Vissa kanske är mer inne på att alla människor är lika mycket värda, medans andra kanske tycker det är viktigt med pronomen och sånt. 

• Anonym (Tuva)

Förespråkar?
    Det är väl snarare att man är skyldig att ha ett öppet förhållningssätt som gör att barn förstår alla människors rätt till sina känslor och lika värde. 
    Sen vad man kallar det spelar ingen roll. Och inget barn kommer att "bli homosexuell" för att man har en temadag per termin där man läser böcker om ett barn med två mammor eller låter barn måla flaggor (varav någon säkert vill måla en regnbågsflagga enbart för att den är väldigt fin). 

• jellyfishh

Jag vet inte hur vanligt det är, men mitt barns förskola ligger i en förort med majoriteten barn från kulturer där detta inte är normaliserat och jag upplever inte att pedagogerna försökt förespråka hbtq eller ens pratat om det.

Tror det bästa är att ställa frågan till förskolorna som ni funderar på, hur de gör. Ställ frågan utan att använda ordet "förespråka" dock, så att du inte får vinklade svar.

• Giovanna

Om du med "förespråkar" menar att de skulle förespråka vissa sexuella identiteter eller könsidentiteter framför andra, så nej.

I förskolans läroplan kan du läsa att:

?Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för [?] alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck [?] sexuell läggning [?] hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.? (Lpfö 18, s.5) 

Vidare står att:

?Det är viktigt att alla som arbetar i förskolan bidrar till att barnen oavsett könstillhörighet ges förutsättningar för utvidgade upplevelser och uppfattningar om sina möjligheter. Förskolans miljö ska inspirera och utmana barnen att bredda sina förmågor och intressen utan att begränsas av könsstereotypa uppfattningar.?(Lpfö 18, s.8). 

Att det inom förskolan skulle pågå något slags hjärntvätt där man försöker få barnen att tro att "de är något de inte är" ter sig helt verklighetsfrämmande för mig. Med din minst sagt trångsynta inställning är det väldig tur att ditt barn får gå i svensk förskola och ta del av förskolans värdegrund som komplement och motvikt till de värderingar barnet får riskerar få med sig hemifrån.

• Giovanna

Jag beklagar knas med formateringen.

• Anonym (?)
    LFF skrev 2022-05-23 10:14:24 följande:
    Vet ingen förskola som förespråkar HBTQ. Däremot att alla är lika värda, att man får älska vem man vill och att man får leka med vad man vill. Även att man i vissa lägen uppmuntrar barnen till att leka med saker som de annars inte leker med. 

Den värsta perioden på vår förskola (när barnen gick där) var när de fick två nya pedagoger som inte hjälpte till att styra leken alls. Gruppen var väldigt grabbig, det blev bara lek med bilar och allmänt vilda lekar. Ingen pedagogik, inga utmaningar, inga lugna lekar vilket resulterade i sjövilda barn även utanför förskolan. När vi försökte påpeka för pedagogerna att det vore bra om de såg till att barnen inte lekte med bilar fick vi till svar att "De leker inte bara med bilar, de leker med monstertruckar också". 

När pedagogerna byttes ut, det blev mer styrning på leken, mer teater och mer rollspel så blev barnen mer harmoniska också. 
    Vad är problemet med att barnen leker med bilar?
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2022-05-23 11:57:43 följande:
    Problemet var att pedagogerna bara lät barnen leka med bilar och det blev våldsamt. Plötsligt gick språkutvecklingen bakåt eftersom de inte hade något att berätta om vad de gjort på förskolan (vi har alltid pratat med våra barn om deras dag), de sjöng mindre då man inte sjöng med barnen längre. Bilarna skulle bara krocka och gå sönder vilket även speglade av sig i deras lekar hemma.

När de hade mer varierad lek på förskolan lekte de även mer varierat hemma. När de hade destruktiva "förstörar"-lekar på förskolan speglade det av sig i deras lekar hemma. Vilket jag även beskrivit i det inlägg du citerade. Vad som vad felet med att de lekte bara med bilar.

Det är inget fel i att leka med bilar. Men att leka med bilar bara är inte bra, i vart fall inte för mina barn och de barn som var i deras barngrupp. Det var betydligt mer bråk barnen emellan när all lek handlade om bilar än när de hade mer varierade lekar.

När de fick nya pedagoger som introducerade nya lekar, rollspel, sånger, teater så blev det även mer harmoniska barn i gruppen. De fick självklart även leka med bilar men inte hela tiden. 
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2022-05-23 11:57:43 följande:
    Klipper ut den texten du helt uppenbart missat i det inlägg du citerade:

"Gruppen var väldigt grabbig, det blev bara lek med bilar och allmänt vilda lekar. Ingen pedagogik, inga utmaningar, inga lugna lekar vilket resulterade i sjövilda barn även utanför förskolan."
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2022-05-23 12:06:37 följande:
    Problemet var att pedagogerna bara lät barnen leka med bilar och det blev våldsamt. Plötsligt gick språkutvecklingen bakåt eftersom de inte hade något att berätta om vad de gjort på förskolan (vi har alltid pratat med våra barn om deras dag), de sjöng mindre då man inte sjöng med barnen längre. Bilarna skulle bara krocka och gå sönder vilket även speglade av sig i deras lekar hemma.

När de hade mer varierad lek på förskolan lekte de även mer varierat hemma. När de hade destruktiva "förstörar"-lekar på förskolan speglade det av sig i deras lekar hemma. Vilket jag även beskrivit i det inlägg du citerade. Vad som vad felet med att de lekte bara med bilar.

Det är inget fel i att leka med bilar. Men att leka med bilar bara är inte bra, i vart fall inte för mina barn och de barn som var i deras barngrupp. Det var betydligt mer bråk barnen emellan när all lek handlade om bilar än när de hade mer varierade lekar.

När de fick nya pedagoger som introducerade nya lekar, rollspel, sånger, teater så blev det även mer harmoniska barn i gruppen. De fick självklart även leka med bilar men inte hela tiden. 
    Ok, du kanske missade ett litet "bara" i inlägget jag citerade?
    Ok, men då är jag med.
    Klart att det är bra med variation.

Själv lekte jag både med bilar och dockor som barn, fanns inget dagis då (där jag bodde) så man började på lekis som sexåring. 
    Men det var på forntiden så det är inte mycket att jämföra med. (1969-1970)
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2022-05-23 12:10:21 följande:
    Ok, du kanske missade ett litet "bara" i inlägget jag citerade?
    Ok, men då är jag med.
    Klart att det är bra med variation.

Själv lekte jag både med bilar och dockor som barn, fanns inget dagis då (där jag bodde) så man började på lekis som sexåring. 
    Men det var på forntiden så det är inte mycket att jämföra med. (1969-1970)
    Nej, det är inget "bara" missat i inlägget som jag skrev från början. 

"Gruppen var väldigt grabbig, det blev bara lek med bilar och allmänt vilda lekar. Ingen pedagogik, inga utmaningar, inga lugna lekar vilket resulterade i sjövilda barn även utanför förskolan."
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2022-05-23 12:19:22 följande:
    Nej, det är inget "bara" missat i inlägget som jag skrev från början. 

Jag menade detta: "När vi försökte påpeka för pedagogerna att det vore bra om de såg till att barnen inte lekte med bilar." 
  • Anonym (Nej)

Nej ts, demokratiska värderingar är inte en valmöjlighet!!

• AndreaBD
    Giovanna skrev 2022-05-23 11:51:15 följande:

Om du med "förespråkar" menar att de skulle förespråka vissa sexuella identiteter eller könsidentiteter framför andra, så nej.

I förskolans läroplan kan du läsa att:

?Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för [?] alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck [?] sexuell läggning [?] hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.? (Lpfö 18, s.5) 

Vidare står att:

?Det är viktigt att alla som arbetar i förskolan bidrar till att barnen oavsett könstillhörighet ges förutsättningar för utvidgade upplevelser och uppfattningar om sina möjligheter. Förskolans miljö ska inspirera och utmana barnen att bredda sina förmågor och intressen utan att begränsas av könsstereotypa uppfattningar.?(Lpfö 18, s.8). 

Att det inom förskolan skulle pågå något slags hjärntvätt där man försöker få barnen att tro att "de är något de inte är" ter sig helt verklighetsfrämmande för mig. Med din minst sagt trångsynta inställning är det väldig tur att ditt barn får gå i svensk förskola och ta del av förskolans värdegrund som komplement och motvikt till de värderingar barnet får riskerar få med sig hemifrån.

Vad bra att du tog fram läroplanen! Det där låter ju väldigt vettigt, tycker jag. 
Svar på tråden Förespråkar alla förskolor hbtq?