• Mon 23 May 2022 12:26
    2744 visningar
    12 svar
    -2
    12
    2744

    Går det att få positiva besked efter att ett tidigt vul visat 5+5 när jag borde vara i 6+3?

    Hur lång omväg kan ett ägg ta innan det fäster/utvecklas? Kan vad jag rälmar vara 6+3 från ägglossning vara 5+5 och allt kan bli bra? 
     
    Bakgrund:
     
    Började barn-resan med tidigt missfall I augusti -18, blev sen gravid i november -18 och födde en dotter i juli -19. I april -21 börjar bi försöka för syskon och blir gravida direkt. Jag märker det inte utan får "mens" som jag ska, men sen när det är dags för ägglossningstest tar jag ett positivt graviditetstest. Går på vul tcå dagar senare som konstaterar att det är ett komplett missfall men att hcg fortfarande finns i blodet. Ingen fara på taket känner vi, upp på hästen igen.
     
    Men sen kommer ett år av försök och oregelbundna cykler utan resultat. Jag kan ta normal eller sen ägglossning, och mens kommer på dag 21-36. Sen blir jag äntligen gravid januari -22. Jag mår piss. I graviditeten som blev ett barn och de tidiga missfallen har jag mått lite illa och haft känningar i bröst och mage. Denna gång mår jag konstant superilla från typ att ägget fäster. Jag har så mycket symptom att jag är säker på tvillingar. Vul i 8+1 visar litet foster utan hjärta i 6+2. Jag får remiss till sjukhus som bekräftar MA (missed abortion) och får tabletterna. På återbesöket säger de att det finns rester kvar. Jag får ny tid, nya tabletter och ska komma fastande på nya tiden då ett ev kan bli skrapning. Det blir det inte utan resterna som finns då har inget blodflöde och förväntas komma ut med nästa mens. Nästa mens kommer och innan ägglossning blir jag förkyld, ägglossningen blir därför sen.
     
    När det gått 13 dagar sen positivt äl plussar jag igen. Denna gång ljuger jag om mensens start för att få ett tidigare ultraljud. Med det levande barnet såg vi hjärtat 7+2. Jag går på privat vul 6+3 (räknat från äl) och de ser bara en hinnsäck motsvarande 5+5. Det var i förra veckan och nu väntar jag på nästa ultraljud som är på fredag.
  • Svar på tråden Går det att få positiva besked efter att ett tidigt vul visat 5+5 när jag borde vara i 6+3?
  • Anonym (E)
    Mon 23 May 2022 12:36
    #1

    Sluta gör en massa UL!! Du stressar upp dig själv som du håller på. Och det skiljer bara en halv vecka mellan vad du trodde och vad UL visade. Andas och slappna av istället!

  • Anonym (4-bar­nsmamm­a)
    Mon 23 May 2022 12:45
    #2

    Jag har varit gravid 5 gånger och har 4 barn.

     I graviditeten med mitt tredje barn så var jag på ett vul i vad jag trodde var V 6+5 men mätning visade v 5+5. man såg bara hinnesäck och gulesäck. fick tid två veckor senare och då fanns foster med hjärtljud. Blev senare flyttad en vecka framåt vid kub dvs bebis hade växt på sig ordentligt. Han är drygt 2 år nu. 

  • Mon 23 May 2022 12:48
    #3

    Några dagar hit och dit kvittar vad gäller storlek. Bäst är dock att vänta med VUL till v.8 när man ska kunna se hjärtat slå. Innan dess blir det bara oklara besked.

  • Mon 23 May 2022 13:36
    #4
    Anonym (E) skrev 2022-05-23 12:36:10 följande:

    Sluta gör en massa UL!! Du stressar upp dig själv som du håller på. Och det skiljer bara en halv vecka mellan vad du trodde och vad UL visade. Andas och slappna av istället!


    Självklart önskar jag också att det gick! Tyvärr känner jag att jag fått vatten på min kvart efter ett ma och vad de nu säger är ma, ofostrig eller långsamt utvecklande.
  • Mon 23 May 2022 13:38
    #5
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-05-23 12:45:41 följande:

    Jag har varit gravid 5 gånger och har 4 barn.

     I graviditeten med mitt tredje barn så var jag på ett vul i vad jag trodde var V 6+5 men mätning visade v 5+5. man såg bara hinnesäck och gulesäck. fick tid två veckor senare och då fanns foster med hjärtljud. Blev senare flyttad en vecka framåt vid kub dvs bebis hade växt på sig ordentligt. Han är drygt 2 år nu. 


    Tack för ditt svar! Har du kunnat känna skillnad på mående i graviditet som blivit barn och inte? Kände du någon skillnad i den där bebis tog sin lilla tid?
  • Mon 23 May 2022 13:39
    #6
    Jag är bara jag skrev 2022-05-23 12:48:51 följande:

    Några dagar hit och dit kvittar vad gäller storlek. Bäst är dock att vänta med VUL till v.8 när man ska kunna se hjärtat slå. Innan dess blir det bara oklara besked.


    Att vänta till v8 har jag verkligen lärt mig den hårda vägen. Jag tänkte att det inte kan vara lika farligt med oklart besked som med dåligt besked, men det här lilla hoppet jag bär på nu tycker jag är värre.
  • Mon 23 May 2022 13:47
    #7
    Pyret2018 skrev 2022-05-23 13:39:54 följande:
    Att vänta till v8 har jag verkligen lärt mig den hårda vägen. Jag tänkte att det inte kan vara lika farligt med oklart besked som med dåligt besked, men det här lilla hoppet jag bär på nu tycker jag är värre.
    Det är just därför man avråds från tidiga VUL. Man blir nämligen sällan klokare ändå utan måste göra om det sen ändå. Dagar hit och dit kan bero på själva VUL-apparaten, vanan hos den som tyder, hur fostret ligger. Ibland förstås att man räknat fel på när äl inföll. Tycker absolut du ska ha hoppet kvar!
  • Anonym (4-bar­nsmamm­a)
    Mon 23 May 2022 21:55
    #8
    Pyret2018 skrev 2022-05-23 13:38:06 följande:
    Tack för ditt svar! Har du kunnat känna skillnad på mående i graviditet som blivit barn och inte? Kände du någon skillnad i den där bebis tog sin lilla tid?
    Ja, min första graviditet slutade i ma i v. 12. Upptäcktes på kub så bebis mätte 11+2 utan hjärtslag. Den graviditeten var jag ?bara? trött. Men hade lågt järnvärde så kan ju vart de. Annars inget. 

    Alla andra graviditeter har jag mått väldigt illa, trötthet ( trots bra järnvärde), extremt ömma bröst. Med min trea så var det samma som övriga. dock har symtomen kommit och gått lite med alla fyra vilket skapat oro med tanke på mitt ma. Jag har vart på vul/ul med alla mina barn i v 6-7 och med 2-4 även i v 9 och 11 pågrund av olika anledningar.

    Jag tycker inte du ska tappa hoppet ännu. Som sagt min lille fanns inte första gången och det var lååånga veckor att vänta på besked men anledningen att de vill vänta är ju för att det Verkligen ska finnas mer vid nästa ultraljud. 
  • Tue 24 May 2022 09:52
    #9

    Tack för ditt svar! 

    Jag hoppas ju verkligen att något ska finnas där inne, samtidigt som jag känner mig knäpp varje gång jag hoppas. Nästa tid är ju på fredag, då är jag enligt ultraljudets räkning 7+2.

  • Fri 27 May 2022 12:01
    #10

    För att inte lämna ännu en tråd obesvarad hade hinnsäcken idag inte växt någonting alls och var tom. Så jag fick första tabletten för att stöta ut det kroppen inte tagit hand om. Andra MA i rad med ett tidigt spontant innan.

  • Fri 27 May 2022 13:26
    #11
    +1

    Beklagar verkligen ts! Ta hand om dig nu.

  • Anonym (4-bar­nsmamm­a)
    Fri 27 May 2022 15:57
    #12
    +1

    Så ledsen för din skull, beklagar verkligen. Ta hand om dig! 

Svar på tråden Går det att få positiva besked efter att ett tidigt vul visat 5+5 när jag borde vara i 6+3?