Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Ta covid vaccin som gravid?

Jag tänkte ta vaccinet så fort min åldersgrupp (30+) fick ta det, pluggade till ssk men studenter fick inte ta det än. Men så blev jag gravid i maj förra året .. Velade fram och tillbaka men vågade inte ta det under graviditeten , min kille ville inte det heller.

Men jag blev sjuk strax efter nyår i 8:de månaden. Jag mådde riktigt dåligt första dagarna.. Det var lite jobbigt att andas ett tag men som tur var så var allt ok.. Sen förlorade jag lukt och smak ett tag. Och jag var faktiskt rädd att det skulle påverka barnet (men han är snart 4 månader nu och helt frisk). .och jag var lite rädd för att dö till och med. Men jag tror det var Omicron jag hade för jag var snuvig och det var ändå hyfsat lindrigt. 

Min barnmorska sa också att det är ganska stor risk att få blodproppar om man får det under graviditeten.. Jag är helt frisk annars , har lågt blodtryck och var inte överviktig innan graviditeten. Är vegetarian och äter ganska hälsosamt men har varit rökare förut.. fick ingen blodpropp som tur är. 

Jag skulle nog rekommendera att du tar vaccinet för man vet aldrig hur det går om man får Covid , det kan bli lindrigt eller så blir det riktigt allvarligt. Och det är inte så roligt att ha det när man är höggravid och inte veta alls hur det kommer gå, om man bara kommer bli lite dålig eller hamna på IVA eller värre. Men det är ju bara du själv som kan bestämma hur du ska göra. 

Svar på tråden Ta covid vaccin som gravid?