• Anonym (Brf)

Bråk om stenplattor

Vi bor i en brf. Vi och närmsta grannen har en gemensam parkering, två platser var. Brfen har som ambition att alla mindre parkeringar ska plattläggas, men jag och min man vill inte det av flera anledningar, men främst för att det är dyrt. Vi har hellre grus.

Grannen är nu arga på oss för att vi sätter stopp för det, för plattor kommer inte bara läggas på halva, det är hela eller inget. Brfen trycker på.

Vad gör man? Hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag aldrig flyttat till brf, men nu är vi fast här några år framöver.

• Svar på tråden Bråk om stenplattor
  • Mrs Moneybags

Hur stor är prisskillnaden?
    Det är nog svårt att bo i bostadsrätt om man inte vill genomföra några satsningar på huset och kringområdet. Det hör liksom till att man genomför kontinuerliga förbättringar och underhåller husen och den intilliggande marken.

Om man har en rimlig månadsavgift brukar man inte behöva kräva betalning av de boende varje gång man gör något. Det kanske är smartare att helt enkelt höja avgiften, så slipper ni punga ut med ett engångsbelopp? 

• Anonym (Ägare?)
    Anonym (Brf) skrev 2022-05-23 14:10:49 följande:
    Bråk om stenplattor

Vi bor i en brf. Vi och närmsta grannen har en gemensam parkering, två platser var. Brfen har som ambition att alla mindre parkeringar ska plattläggas, men jag och min man vill inte det av flera anledningar, men främst för att det är dyrt. Vi har hellre grus.

Grannen är nu arga på oss för att vi sätter stopp för det, för plattor kommer inte bara läggas på halva, det är hela eller inget. Brfen trycker på.

Vad gör man? Hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag aldrig flyttat till brf, men nu är vi fast här några år framöver.

Vem ägare marken, brf troligtivs. I så fall kan föreningen mycket väl driva igenom en stenläggning och sen nyckla ut kostnaderna.
  • Gameofthrones

Du säger nga framöver. Varför lägga då så mkt energi. Det vore nått mer om ni skulle bo där många år. Nu är det nga år. 

Grus dammar. 
    Stenplattor är bra det blir inte damm på samma sätt. Snyggare framförallt. 

• LFF
    Anonym (Brf) skrev 2022-05-23 14:10:49 följande:
    Bråk om stenplattor

Grus är ett helvete! Vi har grus på hela vår innergård och det blir skitigt som satan vår, vinter och höst och så fort det är blött ute. Om man inte vill ha grus överallt inne så måste man dammsuga i hallen varenda dag. Som tur är så har vi ju plattor mellan vår terrass och innergården så lite grus faller ju bort där men absolut inte allt. Själv önskar jag att vi kunde asfaltera vår innergård men det om något skulle bli dyrt.
  • Anonym (Brf)

Med grus menar jag alltså såna där stenar som är kanske 2-3 cm stora. Haft det tidigare och aldrig varit med om att det dammar. Nu har vi supersmå stenar som känns mer som sand och DET dammar utav bara helsikke.

Ca 70000 skulle vi få betala för plattorna. Aldrig att brfen kan tvingas oss att betala det.

• Gameofthrones

Så små dammar oavsett. Grus. Stenplattor är bättre. 

• Anonym (Brf)
    Gameofthrones skrev 2022-05-23 15:37:54 följande:

Så små dammar oavsett. Grus. Stenplattor är bättre. 

Inte enligt min erfarenhet. Vi vill inte ha plattor här.

• Anonym (Ägare?)
    Anonym (Brf) skrev 2022-05-23 15:35:15 följande:

Med grus menar jag alltså såna där stenar som är kanske 2-3 cm stora. Haft det tidigare och aldrig varit med om att det dammar. Nu har vi supersmå stenar som känns mer som sand och DET dammar utav bara helsikke.

Ca 70000 skulle vi få betala för plattorna. Aldrig att brfen kan tvingas oss att betala det.

Nej, brf kan inte tvinga er att ta kostnaden.

Däremot kan de höja hyra för garagen.
Svar på tråden Bråk om stenplattor