• Anonym (Brf)

Bråk om stenplattor

Vi bor i en brf. Vi och närmsta grannen har en gemensam parkering, två platser var. Brfen har som ambition att alla mindre parkeringar ska plattläggas, men jag och min man vill inte det av flera anledningar, men främst för att det är dyrt. Vi har hellre grus.

Grannen är nu arga på oss för att vi sätter stopp för det, för plattor kommer inte bara läggas på halva, det är hela eller inget. Brfen trycker på.

Vad gör man? Hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag aldrig flyttat till brf, men nu är vi fast här några år framöver.

• Svar på tråden Bråk om stenplattor
  • FredrikLiksom

70k låter ju horribelt dyrt. Är det enbart för er plätt eller är grannens inkluderat i det?

Låter sjukt att de ens lägger en sån börda på er. Föreningen borde stå för det. Men visst ni får ju indirekt betala det via hyran ändå.

• Anonym (Katt)

J*vlar va dyrt de va oavsett om de är bara är er del eller totalen som ni delar. De hade inte jag heller gått med på, speciellt om ni ska flytta inom en ganska snar framtid. Värdet på bostaden vid försäljning kommer inte vara ökat tillräcklig för att ni ska gå jämt ut med den investeringen. Ni förlorar bara pengar. Så jag håller med dig här TS

• Anonym (K)

Men va, det kan väl ändå inte tvinga er att fixa det för 70 000 spänn?? Hade jag aldrig gått med på om de inte smällt vattentäta stadgar i skallen på mig. 

• chrissepisse

Även om parkeringen hör till er bostad kan det vara så att det inte är er mark att bestämma över, vilket gör att stämman kan besluta att det ska läggas plattor. Ni kan däremot inte tvingas att betala för arbetet, utan det får föreningen göra och så tas de pengarna vid behov ut genom en höjning av avgiften för alla medlemmar. 

Börja med att kolla vad stadgarna säger om vem som bestämmer över parkeringsytan. 

• Anonym (Brf)

Det är vår del som kostar 70. Det behöver fixas dränering och grejer om de ska kunna lägga plattor, så därför drar det iväg.

• Anonym (Brf)

Nej föreningen kan inte tvinga oss, men eftersom grannen vill så blir det ju en jobbig stämning.

• Anonym (Knas)
    Anonym (Gemet23) skrev 2022-05-23 18:57:57 följande:

Jag tycker det bästa är att ni sabotera för grannarna på något sätt så de förstår, typ hugger ner deras växter eller klirrar en ruta sen tycker jag att ni ska skälla ut dem och brf, ni kan tex skicka arga sms eller hotfulla brev. Det funkar ALLTID

Du uppmanar till brott.
    Det är fel. Det förstår du väl? 
  • Anonym (U)
    Anonym (Brf) skrev 2022-05-23 18:56:55 följande:

Nej föreningen kan inte tvinga oss, men eftersom grannen vill så blir det ju en jobbig stämning.

Grannen får betala er del också om hen vill att ni ska ha stenplattor. 
  • Anonym (Ägare?)
    Anonym (Brf) skrev 2022-05-23 18:56:55 följande:

Då får ni på något sätt hantera den dåliga stämningen 
  • LFF
    sextiotalist skrev 2022-05-23 15:42:34 följande:
    Nu tänkte du inte smart, bättre att ha en gräsmatta, för man behöver alla grönytor som man kan få. På så vis är grus bättre (men jag avskyr också grus) bättre än plattor, plattor är bättre än asfalt
    Gräsmatta kan man inte köra på, plattor blir jobbigt att köra på eftersom de kan hamna snett och liknande. Gruset är ett jävla helvete som bara dras in hela tiden. Därmed asfalt. Vi har en stor innergård som man som sagt kan köra in på i vår brf. Vi har grönytor (eller "gulytor" som det blir på sommaren eftersom det inte är tillräckligt bra underarbete och alldeles för mycket grus och sten under det lilla tunna jordlagret), en plantering runt den lilla lekplatsen i mitten etc och buskar. 
  • LFF
    Anonym (Brf) skrev 2022-05-23 15:48:38 följande:

Parkeringen tillhör huset, är inget separat så att säga. Vi har egen tomt också.

Vi har också en parkeringsplats som tillhör vår bostad men det är fortfarande vår brf som äger den och vi hyr den. Har också en liten bit tomt men den har vi inte äganderätt till utan förfogande över. Men vi får inte göra vad vi vill på vår uteplats. 
  • sextiotalist
    LFF skrev 2022-05-24 09:08:20 följande:
    Gräsmatta kan man inte köra på, plattor blir jobbigt att köra på eftersom de kan hamna snett och liknande. Gruset är ett jävla helvete som bara dras in hela tiden. Därmed asfalt. Vi har en stor innergård som man som sagt kan köra in på i vår brf. Vi har grönytor (eller "gulytor" som det blir på sommaren eftersom det inte är tillräckligt bra underarbete och alldeles för mycket grus och sten under det lilla tunna jordlagret), en plantering runt den lilla lekplatsen i mitten etc och buskar. 
    Fast asfalten tar inte hand om vattnet, även de där gulytorna gör nytta. Om man t.ex asfalterar där det tidigare funnits ytor som tagit hand om regnvattnet. Så finns det risk att vattnet hamnar fel. Märks det att jag arbetar på ett ställe där man arbetar med just dessa frågor (inte jag, men andra kollegor) ;).
  • LFF
    sextiotalist skrev 2022-05-24 09:11:52 följande:
    Fast asfalten tar inte hand om vattnet, även de där gulytorna gör nytta. Om man t.ex asfalterar där det tidigare funnits ytor som tagit hand om regnvattnet. Så finns det risk att vattnet hamnar fel. Märks det att jag arbetar på ett ställe där man arbetar med just dessa frågor (inte jag, men andra kollegor) ;).
    Det går säkerligen att lösa Bara jag slapp gruset inne efter regn/slask/snöväder så skulle jag bli jätteglad. Men tyvärr är det ju 14 andra som också måste gå med på det och gå med på kostnaden
  • sextiotalist
    LFF skrev 2022-05-24 09:34:41 följande:
    Det går säkerligen att lösa Bara jag slapp gruset inne efter regn/slask/snöväder så skulle jag bli jätteglad. Men tyvärr är det ju 14 andra som också måste gå med på det och gå med på kostnaden
    Det finns bra lösningar, där man kan få både och. Gräsarmering, betong är det vanligaste. 
Svar på tråden Bråk om stenplattor