• Lissa123

    Hur startar er mens?

    Hej!

    Jag är 30 år och nu är jag less på att stressa över min mens men få höra "det är normalt" av vården.

    Min cykel kan variera 30-36 dagar ungefär. Har svårt att veta vilken dag som räknas som dag 1.

    Jag får alltid nån typ av spotting. Går på toa, ser färskt blod på pappret och antar att mensen är ingång, men icke. Inget mer på hela dagen. Samma sak händer dagen efter, blod vid ett tillfälle (oftast på morgonen). Dagen efter det är det lite bruna flytningar. Dagen efter det (dag 4 efter första färska). Sätter mensen igång på riktigt. 

    Ibland är det bruna flytningar i fler dagar.

    Hur startar er mens? Nån som känner igen sig i detta?

  • Svar på tråden Hur startar er mens?
  • Lissa123
    Anonym (....) skrev 2022-05-23 17:00:20 följande:
    Och vad säger vården om dina menstruationproblem? 
    De säger bara att det är normalt. Har tagit upp detta så många gånger och får bra höra "det är normalt att det varierar +- några dagar, det räknas fortfarande som regelbundet". Jag har flera gånger frågat om det kan vara nån hormon rubbning, men det är inget de vill testa och se
  • Lissa123
    Anonym (Jaa) skrev 2022-05-23 17:09:17 följande:

    Vad oroar du dig över då? Jag har i princip samma


    Jag tycker det är jobbigt att gå och blöda lite då och då och inte veta när mensen faktiskt börjar. Jag är väldigt orolig att det är något som är fel som kommer försvåra graviditet i framtiden. Min värsta rädsla är att inte kunna få barn. 

    När jag googlar så passar mina symptom in på vissa symptom på progesteronbrist. PMS, sömnrubbningar och detta med mensen då. 

    När jag var yngre var det inte så, fattar att sånt kan ändras men för ca 10 år sen så var min cykel 28-29 dagar, mensen började pang på direkt och det var inga konstigheter
  • Lissa123
    Anonym (Jaa) skrev 2022-05-23 17:17:21 följande:

    Men nu säger ju vården att det är normalt. Som jag sa har jag liknande, Jag har ett barn och är gravid just nu så det är nog inget du bör vara orolig för.


    Ja ja, men det känns bara som att de inte tagit det seriöst när jag tagit upp det. Spotting varje månad bör ju inte klassas som normalt.

    Va skönt att det inte ställt till med problem för dig, det glädjer mig, och hjälper mig lite med oron också
  • Lissa123
    Anonym (Förr) skrev 2022-05-23 18:23:16 följande:

    Länge sen jag hade mens, men bra många år på slutet hade jag spottings 1-2 dagar före mensen väl satte igång. I regel max en dag. 4 är lite väl mycket och skulle kunna tyda på progesteronbrist. men behöver inte göra det. Det är värre om långvarig spottings åtföljs av kort lutealfas också för då kan det verkligen bli problem. Låt säga att man börjar få spottings 7-8 dagar efter äl och sen kommer mensen dag 10-11.

    Du skulle kunna testa din progesteronnivå privat. Antingen hos en privat gynklinik eller via Werlabs.


    Jag ska kolla upp det, har varit inne och läst på lite på just Werlabs hemsida. Jag har ingen aning om när i cykeln jag har äl då jag inte ens vet vilken dag som räknas som dag 1
  • Lissa123
    Anonym (Förr) skrev 2022-05-23 18:30:47 följande:
    Vanligen räknas dag 1 som den dag man blöder rött, färskt och lite mer rejält. Nån enstaka gång per dag räknas bara som spottings. Kolla upp dig du eftersom du är orolig. Värt pengarna.
    Tack för svar!
    Ska definitivt göra det
  • Lissa123
    Anonym (Gasell) skrev 2022-05-23 22:09:35 följande:

    Här har du en som haft samma i drygt 10 år ( fick ma när jag var 24 och efter det började det). Jag kan få småblödningar med rött: brunt eller rosa upp till 6 dagar innan mensen hoppar igång på riktigt. Oftast har jag en cykel på 29-30 dagar och sportigts 2-3 dagar innan, men som sagt ibland ännu längre. Jag har kollat upp det flera gånger och senast för drygt 3 år sedan. Men allt ser normalt ut, de har kollat med vul och kontrastvätska mm. 


    Detta har dock inte alls påverkat mina chanser till graviditet. Jag har 4 friska välskapta barn som blivit till relativt enkelt. Ettan och tvåan på första och andra försöket. Trean tog lite mer tid, femte och fyran är en hoppsan. 


    Skönt att höra någon som upplever samma sak. Har du några andra symptom för t .ex. progesteronbrist?

    Känslor av oro, panik, överväldigad utan att kunna sätta fingret på varför.  
    Korta, långa eller oregelbundna cykler
    Att känna sig vätskefylld i fas 3 (innan mens) 
    Tenderar att få svullna/ömma bröst i fas 3 (innan mens) 
    Låg sexlust 
    Svårt att somna eller sova en hel natt 
  • Lissa123
    Anonym (Bindan) skrev 2022-05-23 23:54:30 följande:

    Ibland har min mens varit så, att jag får en liten fläck och sen blir det inget mer. har väldigt oregelbunden mens.
    ibland kommer den inte alls på en månad, och en gång gick jag två månader helt utan mens. ibland har jag den i 3 dagar, men på senaste tiden har jag haft den i 6-7 dagar.

    Du kanske bara blöder lite? fast jag vet inte.. tycker det verkar lite konstigt. jag håller med om att du borde kolla upp det för säkerhets skull ifall det skulle betyda något


    Aah okej, ja min mens kommer iallafall igång varje månad. Nån månad förra året hade jag en mellanblödning som försköt mensen, men thats it. 

    Jag har i regel inte ett heavy flow men när den väl är i gång så blöder de ju i några dagar. Alltså inte spotting. Jag har beställt ett progesterontest via Werlabs nu
  • Lissa123
    Anonym (Haft) skrev 2022-05-24 08:43:41 följande:

    Jag hade så förr om åren. Det började med att jag hade bruna flytningar en vecka efter mens. Sen bytte det till spottings och bruna flytningar en vecka innan mens. Jag blödde alltså, på något vis, två veckor varje månad. Enligt vården var det helt normalt. De ryckte på axlarna bara. 


    Någongång kring 30, stabiliserades det där. Jag kan fortfarande ha någon spottings någon dag innan och någon dag efter, men inte mer än så. 


    Tack för svar! När jag va yngre hade jag inte heller spotting eller bruna flytningar innan, bara nån dag efter.

    Har du barn?
  • Lissa123
    Anonym (Gasell) skrev 2022-05-24 10:43:19 följande:
    Det vet jag faktiskt inte. jag har vart gravid eller ammat (med uppehåll endast 4 månader) de senaste 3 åren. Just nu ammar jag fortfarande min yngsta lilla tjej som är 3 månader snart. Vet inte hur mensen kommer vara nu heller efter förlossningen, förhoppningen har varit varje gång att spottings ska ha försvunnit ;) 

    Jag har i perioder svårt att sova dock, är orolig av naturen. Men har aldrig kopplat det till progesteronbrist. Antar det inte är det heller eftersom jag utan svårighet blivit gravid? Men jag kan inte sånt där så noga. 
    Jag förstår, tack!

    Ska göra Progesteron-test via Werlabs sen när jag är på rätt dagar i cykeln, förhoppningsvis ger det svar/lugnar min oro
  • Lissa123
    Anonym (Förr) skrev 2022-05-24 12:18:38 följande:
    Återkom när du vet. Kan hjälpa andra också. Lycka till!
    Det ska jag absolut göra!
  • Lissa123
    Anonym (Q) skrev 2022-05-24 12:43:51 följande:

    Finns det någon korrelation till hur mycket du tränar eller hur aktiv du är? Jag upplever att min mens ibland börjar väldigt långsamt om jag är stillasittande och att ett hårt träningspass får igång den på riktigt. 


    Nä  jag har inte märkt att det har påverkat. Min mens har varit såhär i flera flera år och jag har haft perioder av mycket stillasittande med också långa perioder då jag tränar 4-5 ggr i veckan
  • Lissa123
    Anonym skrev 2022-05-24 23:58:40 följande:

    Vad är spottings?


    Spotting är en mycket lätt blödning, oftast bara brun-/rosaaktig vätska eller några droppar blod
  • Lissa123
    Anonym skrev 2022-05-24 23:55:57 följande:

    Jag har aldrig haft någon regelbunden cykel. Den var mer regelbunden när jag var tonåring, då var cykeln mellan 30-34 dagar. Kunde även ha lite, lite mensvärk första/andra dagen.
    Mensen kom som blodblandad flytning de första 12 timmarna.
    Den höll i sig i 4-5 dagar ungefär.

    Började med p-piller vid 15 och då vart ju mensen regelbunden. När jag var 18 började jag med p-spruta och sedan p-stav så hade inte mens på lite mer än 10 år.

    Nu har jag en konstig cykel och haft i 10 år ca. Den kan vara från 30 upp till 65 dagar. Känner ingen smärta eller annan förvarning om att mensen kommer, men den kommer igång långsamt. Har bara blodblandade minimala flytningar i ca 24 timmar innan det blir vanlig mens. Flödet är från trosskydd när det är som minst, via minitampong till normaltampong de 2 dagarna när det är som mest, binda under en natt vanligtvis. Mensen håller i sig i 3-4 dagar. Aldrig mensvärk. Möjligtvis kan jag känna ibland att huden på yttre blygdläpparna känns väldigt känslig på något sätt.

    Har aldrig känt av någon ägglossning eller några hormonella humörsvängningar.

    Vad tror ni har hänt? Är det orsakat av preventivmedel eller är det bara åldern (är 40)?
    Har aldrig blivit gravid trots samlag utan skydd i vissa perioder. Är det något av den här informationen som talar emot att allt står rätt till nere?

    (Om du ursäktar att jag frågar i din tråd, ts)


    Jag känner att min cykel också ändrades efter jag slutat med p-piller. Alltså att den var kortare innan och längre efter. Har tagit upp detta med gynekologer men flera har sagt att p-piller inte ska påverka sånt och att cykeln kan ändras ju äldre man blir. Men vet inte om jag litar på det 100%

    Men att ha en så oregelbunden är nog inte helt normalt. Har du varit och kollat upp detta?
  • Lissa123
    sasom skrev 2022-05-25 10:24:20 följande:

    Jag är i samma ålder och har exakt samma! Vet inte heller vilken dag är "den första", men jag brukar räkna från den dagen det faktiskt kommer "riktigt" blod. Jag har haft det så här sedan jag var 18. Har också fått höra att det är normalt. Tror inte du behöver vara orolig för att inte kunna bli gravid pga detta. Det verkar vara mer vanligt än man själv tror. 


    Tack för svar! Känns alltid lite tryggare när man hör andra som har samma 
  • Lissa123

    Tog test för progesteron i tisdags (dag 22 i min cykel) 
    Fick resultat 48 nmol/L, vilket är inom referensintervallet (Lutealfas: 11-81 nmol/L)

    Kommentar från läkaren var att det är normalt. Men har ingen aning om det är bra eller bara helt ok.

    Hade en tid bokad hos gyn idag, men det blev avbokad då läkaren blivit 
    sjuk.

Svar på tråden Hur startar er mens?