• Gabby76

    Instabil personlighetsstörning

    Jag undrar om borderline och otrygg ambivalent anknytning är ungefär samma sak?

    Jag vet inte vad jag ska söka hjälp för hos psykologen jag pratar med. De är så dåliga nuförtiden och frågar ingenting om barndomen alls längre. De vill bara hjälpa här och nu.

    Jag kände mig aldrig älskad som barn och fick aldrig en kram eller höra att jag var bra som jag var. Det var alltid alla andra som var bättre no matter what. Jag kunde vara bäst i friidrott eller gymnastik eller engelska, men då sa mamma att där finns alltid de som är ännu bättre. Jag var en känslig tjej som kände att jag aldrig räckte till känslomässigt. Så då sökte jag kickar och bekräftelse utifrån. När jag lärde mig att mitt utseende gjorde så att jag fick bekräftelse så har jag spätt på genom detta. Jag utnyttjar män och behandlar dem illa. De ska bjuda mig på resor, champagne och allt, annars är de nollor. Männen knäcks sakta men säkert och till slut blir de bittra och tar avstånd. Där står jag kvar som den lilla oälskade tjej jag var när jag var liten. Då får jag panik för att de inte älskar mig längre. Då söker jag nya män att utnyttja. Är galet egoistisk, men innerst inne är jag godhjärtad och snäll, men har fått skydda mig hela livet pga barndomen.

  • Svar på tråden Instabil personlighetsstörning
  • Anotherone

    Borderline (=EIPS= emotionellt instabilt personlighetssyndrom) är en diagnos som påverkar olika delar av en person och innebär att det finns stor instabilitet inom ett eller flera områden; beteenden, känslor, identitet och relationer till andra.

    Anknytningsmönster (osunda) är en annan sak. Det ena skulle rimligen kunna leda till det andra men det är helt olika saker. Att ha ett osunt anknytningsmönster eller må dåligt pga man upplevt problematiska relationer som barn är inte en sjukdom på samma vis som EIPS.

    EIPS sägs ha viss genetisk koppling, att man har större risk eller är "predisponerad" att i kombination med vissa miljöfaktorer utveckla sjukdomen. Vissa som går och bär på genetiken kommer att utveckla sjukdom, andra inte. Så det finns även en miljöaspekt.

    Sök vård eller terapi och prata med en professionell om dina tankar och känslor, det skulle vara mitt råd. Det finns ingen på FL som kan ställa diagnoser eller guida dig vidare på ett konkret sätt utifrån det du skriver. Men hjälp och stöd finns alldeles säkert att få!

  • Jagäterkeso

    Anledningen att de vill hjälpa här och nu är en skiftning i ideologi som skett över kanske 20-30 vad gäller vård (av olika typer). Syftet är inte nödvändigtvis att du skall bli frisk, utan att du skall bli arbetsför, och hjälp bortom det är överarbete som är bättre att lägga på någon annan för att den skall bli arbetsför.

    Så att gå och grotta ner sig i barndomstrauma och gå till roten av ett problem är en för stor insats. Det är ok att du är sjuk, och ok att du mår dåligt, så länge du jobbar. Därför vill de fixa dig här och nu.

Svar på tråden Instabil personlighetsstörning