vuxen diagnos ADHD/ADD? Trygghansa
Hej! Jag funderar på att göra en utredning för adhd/add i vuxen ålder.
Om man får en diagnos, kan man få någon ersättning? Jag har Trygghansa sjuk och olycksfallsförsäkring. Någon som vet???
Hej! Jag funderar på att göra en utredning för adhd/add i vuxen ålder.
Om man får en diagnos, kan man få någon ersättning? Jag har Trygghansa sjuk och olycksfallsförsäkring. Någon som vet???
Nej, det gör det högs sannolikt inte. Den typen av försäkring omfattar normalt sett inte tillstånd som redan finns vid tecknandet. NPF är medfött, oavsett när I livet du gör en utredning. Dessutom är det ju vare sig en sjukdom eller ett olycksfall.
Jag har läst igenom villkoren på:
www.trygghansa.se/forsakringar/person/sjuk-och-olycksfall/sjuk-olycksfallsforsakring
vilket jag utgår från att även du gjort. Där står, bland annat, följande:
"Ersättning om du blir allvarligt sjuk
En del försäkringsbolag har numera barnförsäkringar som kan ge ersättning för NPF-diagnoser - om svårigheterna bedöms som svåra nog - om diagnosen blivit fastställd efter tecknandet av sagda försäkring.
Att detta skulle beviljas eller erbjudas nydiagnosticerade vuxna, oavsett försäkringsform eller tidpunkt för tecknandet, är högst osannolikt.
Hur gammal är du och har du en barnförsäkring i grunden? Isåfall ja.
Jag försäkrade min dotter i th innan hon ens var född, kan det alltså betalas ut pengar iom hennes diagnos? Varför har jag under ens tänkt på det?!! Vad pratar vi om för pengar, ungefär?
TS, jag vill börja med att be om ursäkt för mitt slarviga svar. Jag är glad att MammaAmma och anonym (kvinna) förtydligade och ställde de frågor som jag borde ha ställt.
Att jag svarade som jag gjorde var för att det gäller just den försäkringen, i sin fristående form. Du angav inget om tidigare försäkringar. Min tanke var att om du kontaktar kundtjänst så ser de ju hur det ligger till i just ditt fall.
För, som MammaAmma och anonym (kvinna) är inne på, om du haft Trygg Hansas barnförsäkring från födsel till 25 år, som sedan direkt övergått i din nuvarande försäkring kan det hända att det räknas in. Men det beror nog också på hur pass omfattande besvär du har. Att du "klarat dig" bra fram till vuxen ålder kan de säkert försöka använda som anledning att avslå, om det inte finns dokumenterat att du haft svårigheter som kan bero på just ADD/ADHD under uppväxten.
Bolla gärna här om du vill och berätta hur det går, om du kontaktar TH. Lycka till, och ta hand om dig!