• Anonym (25 åring som inte vet så mycket)

KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?

Fått förklarat för mig att jag bör köpa lägenhet och investera i det. Fått förklarat att om jag köper för 3 miljoner så kommer jag kunna sälja den för betydligt mycket mer om 20 år. SÅ jag kommer göra en stor vinst. 

Stämmer det?
    Och hur mycket tror ni värdet ökar på 20 år om jag köper en lägenhet för 3 miljoner? Säg att det är i Göteborgsområdet jag köper den.  

• Svar på tråden KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?
  • Anonym (Playback)

Vad skulle du annars göra med dina 3 miljoner? 

• Anonym (25 åring som inte vet så mycket)
    Anonym (Playback) skrev 2022-05-24 19:27:56 följande:

Vad skulle du annars göra med dina 3 miljoner? 

Har inga 3 miljoner. Men har ju tillräckligt för insats och sedan blir det ju lån på det. 

Men svara nu istället. Är det sant att värdet stiger så mycket?
    Och vilka är de största nackdelarna med att köpa lägenhet? 
  • Anonym (Location)
    Anonym (25 åring som inte vet så mycket) skrev 2022-05-24 19:30:14 följande:
    Har inga 3 miljoner. Men har ju tillräckligt för insats och sedan blir det ju lån på det. 

Det beror väl på var tänker jag. 
    Vill man leva knapert i 20 för att tjäna en hacka om 20 år? 
  • Anonym (S)
    Anonym (25 åring som inte vet så mycket) skrev 2022-05-24 19:22:08 följande:
    KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?

Fått förklarat för mig att jag bör köpa lägenhet och investera i det. Fått förklarat att om jag köper för 3 miljoner så kommer jag kunna sälja den för betydligt mycket mer om 20 år. SÅ jag kommer göra en stor vinst. 

Stämmer det?
    Och hur mycket tror ni värdet ökar på 20 år om jag köper en lägenhet för 3 miljoner? Säg att det är i Göteborgsområdet jag köper den.  

Ingen kan svara på det. På lång sikt brukar det löna sig, men man kan också ha otur och tvingas sälja i en kris.

Lägenhet eller hus ska man köpa för att bo i, inte spekulera eller investera. 
  • Anonym (Lykke)

Nej, att köpa en lägenhet innebär inga garantier för ökat värde. 

Det kan gå upp dramatiskt och det kan krascha. 

Men endel som sålde med förlust eller mindre än inköpspris på 1990-talet vid krisen kunde ändå köpa ett helt hur för priserna fallit. Det samma gäller gärna om lägenhetspriser gått upp så har även huspriserna det så om 20 år så kanske du säljer din lägenhet men lägger in hela vinsten i ett husköp för att bo i samma område så barnen får samma skolkrets. 

Däremot om du fortsätter hyra i 20 års tid och inte sparar pengar på ett vis som ger hög avkastning så har du kanske inte råd att köpa varken lägenhet eller hus då. 

Det handlar om vad du vill göra i ditt liv. 

Är du en 20 åring student utan fast jobb så är det kanske inte läge att köpa en lägenhet för 3 miljoner. Räntorna kan öka så man måste vara beredd att behöva betala mer vid ränteökning. 

Men är du 28 år, färdigutbildad och har fast jobb med stabil intäkt och har rest och sett världen och vill äga sitt boende så är det en god idé att köpa en lägenhet för 3 miljoner. 

Även i student situationen kan det vara läge att köpa men det måste du själv ta ställning till. 

• Anonym (Playback)
    Anonym (25 åring som inte vet så mycket) skrev 2022-05-24 19:30:14 följande:

Så du ska låna pengar för att spekulera?

Nackdelar 
    Du binder kapital
    Om du hastigt måste flytta kan det vara helt fel tillfälle och ta tid
    Du är inte säker på prisutvecklingen 
  • Anonym (L)

Du kan ju aldrig vara helt säker men visst är väl sannolikheten att det blir en vinst större än att du förlorar på det. Och man förlorar ju mer på en hyresrätt.

Dock kan du ju inte tänka att du kommer få en massa pengar vid försäljning, den dagen behöver du ju ett nytt boende och det kan ju hända att vinsten äts upp av kontantinsats eller att alla boenden är dyra ex.

• Anonym (Z)

Du kan ju bilda dig en egen uppfattning genom att studera statistik historiskt. Ett bostadsköp är alltid en risk. 

Personligen tycker jag att man ska lägga sig på låg belåningsgrad så man riskerar att sälja med förlust. Även om man tänkt bo länge så kan ju personliga förhållanden förändras. 

Tre miljoner tycker jag låter mycket för en förstalägenhet, här finns det mycket billigare smålägenheter och då bor vi ändå i en Stockholmskommun. Men du får ju själv välja vilken risk du är beredd att ta med din ekonomi.

• Anonym (nja)

Alltså, det är en investering att köpa en lägenhet och investerar man inte, så kan man heller inte få den typen av avkastning.

MEN att inbilla sig att en lägenhetsaffär ALLTID kommer att vara lönsam är att lura sig själv. Det finns fördelar med att hyra, om hyran är okej och om man kanske har en idé om att flytta. Ibland kan det vara betydligt billigare att hyra och faktiskt vara fri att flytta... 

Samtidigt så är det ju faktiskt så att folk vill bo i många städer, och då är det ju vanligtvis så att bostaden går att sälja. Nånstans behöver man bo... och tänker du att boendekostnaden är okej i förhållande till annat så är det ju det man får ta ställning till.

• Mrs Moneybags

Historiskt har det väl varit så, MEN det finns inga garantier.

En bostad bör du köpa om du har hittat en plats där du vill bo, det har inte bara med ekonomi att göra. Kan du tänka dig att bo där även om värdet på lägenheten går ner? 

Svar på tråden KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?