Hur sent klippa gräs i villaområde?
Ja, som rubriken lyder: hur sent tycker ni det är ok att klippa gräset i ett villaområde en vardagkväll?
Ja, som rubriken lyder: hur sent tycker ni det är ok att klippa gräset i ett villaområde en vardagkväll?
fram till 21 skulle jag inte bry mig nämnvärt
19, sen är det läggdags för barnen.
Beror väl lite på hur tätt husen ligger och vad för typ av gräsklippare man har. Kan tycka att 20 är gränsen för en bensindrivenklippare som låter lite mer och kanske 21 för resten.
vet jag att närmaste grannen har småbarn som somnar tidigt anpassar jag mig.
19 tycker jag.
19. Inte när grannen sitter ute och käkar heller.
Sitter närmsta grannen ute och äter middag så väntar jag en stund, men annars tycker jag att det är fritt fram mellan åtta på morgonen och åtta på kvällen.
Vi brukar ha igång till skymning så ingen igelkotte ska skadas.
Grannen klipper gärna med en åkgräsklippare och mullrar som ett jetplan 1 meter från barnens sovrum antingen kl. 20 när barnen ska somna så att de inte somnar eller vid 21-22 så barnen vakna.
Här är det outtalat kl. 22 som gäller.
Till 22. En del jobbar vanligtvis till 18, så klart man måste få klippa på kvällen. Bara fl-lediga kan klippa dagtid då de är hemma med barnen som somnar vid 19.
Det beror på vad det är för gräsklippare.
Elektrisk eller handskriven ok dygnet runt.
Bensindriven aldrig. De borde förbjudas i tättbebyggt område.
Beror ju på vilken sorts gräsklippare man har.
Efter kl 19 tycker jag att man bör lugna ner sig med högljudda maskiner om man bor tätt, i alla fall på vardagarna.
Många lägger sina barn vid 19 när de ska upp tidigt till förskola/jobb.
Robotgräsklippare låter kanske inte så mycket, men man ska ta hänsyn till igelkottar som är ute och rör sig i skymningen. Jag har sett bilder på igelkottar som blivit överkörda av robotgräsklippare, och det är ingen rolig syn. Mot en gräsklippare hjälper det inte att rulla ihop sig och fälla ut taggar till försvar...
Jobbar man till 18 så börjar man väl jobba lite senare på morgonen och då man klippa före jobbet.
Eller på helgen.