• Tue 24 May 2022 23:49
    4665 visningar
    3 svar
    3
    4665

    Skaffe 1 eller 2 kattungar på en gång? Samma kull? Hur går det att sätta ihop 2 kattungar

    Hej,

    Vi har precis bokat vår första kattunge. ???? när vi träffade henne tillsammans med hennes syster så började våra tankar flyga.. de hade så kul tillsammans. borde hon ha en kompis ..tro?
    Nu behöver jag bolla mina tankar och snälla kan ni skriva hur ni gjort och hur det gått ????

    Mina tankar..efter läst lite olika.. 

    Ta med syskonet.
    Fördel. De har varann när man inte är hemma. De känner varann och klickar redan. men kan det bli att de då är inne i sin vänskap mer än knyta an till oss?

    Skaffa en annan kattunge nån vecka efter.
     Fördel att då får vi egentid med den första först och den andra kan sen se hur vi lärt henne osv....men nackdel.. kan de bli ovänner? Måste väl vara lättare när de är kattungar att komma överens..?

    Har ni tjej tjej . Kille kille. Tjej kille?

    Skaffa bara den vi bokat
    För då får ji mer kel från henne..elelr hon blir uttråkad. Speciellt om hon eventuellt bli innekatt..

    Men vi har 8 kaniner. Som vi ibland tar in.. tror ni det är lättare att de träffas när de är kattungar?

  • Svar på tråden Skaffe 1 eller 2 kattungar på en gång? Samma kull? Hur går det att sätta ihop 2 kattungar
  • Wed 25 May 2022 00:14
    #1

    Jag tror de flesta djur trivs med att ha en kompis av samma art. Tror det oftast går  bra med syskonpar oavsett kön, om man kastrerar såklart. Vad gäller kaninerna är min erfarenhet att vänja så fort som möjligt. Mina hundar går ihop med våra fåglar och marsvin -min ena hund som är väldigt liten hoppar ofta in i matsvinsburen. Vår katt funkar också med alla utom fåglarna, då vi inte vågar chansa

  • Wed 25 May 2022 05:02
    #2

    Rekommenderar att ta två av samma kön ur samma kull. Har aldrig upplevt att katter skulle vara mindre sociala för att dom har en kompis så länge ni engagerar er mycket i katterna med aktivering och gos. Låt kaninerna och katterna träffas direkt .

  • Mon 27 Jun 2022 15:35
    #3

    För det första tänkte att nämna - oavsett om ni skaffar en kattunge eller två, är det garanti att nån av dem (eller bara enda) bli kelig. Katter är som människor med sina personligheter och är inte alls alla keliga, tyvärr. Så ni ska vara bereda på att kanske inte en av dem som blir kelig och vill ligga i knä.
    Sedan till frågan - ja, det är lättare för katter att vara hemma själva när de är flera, dock har de egentligen inget behov av andra katters sällskap - de flesta kattraser är inte flockdjur (finns bara ett par sådana, t ex bengaler och kurilean bobtail), så de heller har sällskap av en människa än sin artfrände Dessutom finns det risk att det blir bråk mellan dem i framtiden, när de är vuxna. Med det sagt, två är roligare (de leker tillsammans när de är små och behöver inte så många leksaker) och större chans att få en kelig katt

Svar på tråden Skaffe 1 eller 2 kattungar på en gång? Samma kull? Hur går det att sätta ihop 2 kattungar